Citat:
Ursprungligen postat av
Kallebrogen
Men det är okej för dig att dra slutsatsen att allt han sade är sant? Heh, okej, det låter ju rimligt.
Det är ganska normalt att göra trovärdighetsbedömningar av det folk säger. Om någon berättar för mig att han köpte en macka till frukost, så kommer jag tro på honom. Om han säger att han sen blev påkörd av en bil, flög iväg och studsade på en annan bil, och flög in genom ett skyltfönster, så kommer jag inte att tro honom.
Man behöver alltså inte välja att tro på allt eller inget som någon säger. Men behöver inte heller nödvändigtvis vara där för att kunna bedöma om något är trovärdigt eller ej, utan det beror på vad som påstås.
Förstår du nu? Jag hoppas att min förklaring gjorde det hela lite tydligare!

Jag vet inte vad som är sant och inte, men någonstans får man utgå från att Dogge äger sin egen berättelse och sina egna minnen. Nu diskuterar du utifrån trovärdighet och inte vad du sysslat med innan och det jag främst kritiserat, dvs att fantisera ihop en egen berättelse.
Med risk för upprepning:
Jag tycker det inte är rätt att förvanska en persons berättelse för att sedan klandra personen för sina egna fantasier. Det är en stor skillnad att inte tro på delar i en berättelse och att hitta på något själv.
Om vi säger att du berättar att du blev påkörd av en bil och så kommer jag utan att veta ett skit utan bevis och helt grundlöst och säger: "Nä det låter inte trovärdigt, det var snarare du som körde på den andra bilen." Det är ju helt befängt att utgå från att det man själv hittat på, utan information, är sanning.