Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-19, 12:56
  #601
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inkognyto
Cannabis i form av marijuana kommer vara tillåtet att säljas i slutna klubbar. Har inte sett ett enda ord på pränt om någon beskattning. För att vara medlem i en klubb betalar man en avgift till klubben. Om klubbarna sedan skall betala någon avgift till någon myndighet har jag inte hittat något belägg för.

Tysklands regering har som mål att den legalisering de genomför kommer att slå främst ekonomiskt mot den illegala marknaden. Klubbarna ska erbjuda sina medlemmar weed som är garanterat fri från alla sorters tillsatser.

I Tyskland värnar de om medborgarna till skillnad från hur man i vår svenska förtryckarnation tillåter polisen godtyckligt att kunna tvinga vem som helst till urinprov eller ännu värre kränkande undersökningar.
Argument för legaliseringen var också att skydda brukare och göra bruket säkrare. Fint sagt och gjort av de tyska politikerna.
Citera
2024-04-19, 14:19
  #602
Medlem
Lumbagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Om det stämmer borde det ju innebära nästan gratis cannabis. Även om du lägger på lokalhyra, lön till arbetare som sköter odlingen och eventuellt el om odlingen sker inomhus så borde det landa på under ett euro grammet eftersom nämnda kostnader slås ut på väldigt många medlemmar. Själva odlingen kostar ju nästan ingenting. Isåfall lär ju svarta marknaden ha jävligt svårt att konkurrera. Problem uppstår om man börjar beskatta det så hårt så att det fortfarande lönar sig att sälja svart.
Nej, det är inte alls gratis att odla, och det får max vara 500 stycken medlemmar i en odlingsklubb.
Vad priset ut till medlemmar blir i verkligheten, kommer vi kunna få mer info om någon gång i höst, när första skörden finns klar.

Här är en sida som ger mycket info:
https://hanf-im-glueck.shop/csc/deutschland/
De driver idag CBD-butiker runt om i Tyskland.
De uppskattar att klubbarnas kostnad enbart för odlingen kommer att vara ca 3,50 Euro per gram. Läggs sedan alla andra kostnader på (hyra, försäkring, bokföring o administration, laboratorieanalys, mm) beräknar de att självkostnadspriset ut till medlemmarna blir 6 - 8 Euro per gram.

Sedan ett företag, som i dag redan odlar medicinsk cannabis.
https://csc-anbauservice.de/
Där kommer odlingsklubbar kunna hyra in sin odling, för att på ett enkelt och professionellt sätt kunna komma igång. Eget laboratorie finns!
300 klubbar finns det plats för.
Anläggningen är enormt stor, 35 hallar på totalt 120 000 kvadratmeter.

Klubben betalar 2,50 eller 2,95 Euro per gram, beroende av producerad mängd per månad.
Företaget beräknar att självkostnadspriset ut till medlemmarna blir 6 - 10 Euro per gram.
El är svindyrt i Tyskland, så de gör sin egen ström med solceller.


Någon speciell skatt har inte jag hört talas om.
Men det kommer ju att bli några extra kostnader i samband med att klubbarna startas. För att söka tillstånd, registrera sig i föreningsregistret, mm.
__________________
Senast redigerad av Lumbago 2024-04-19 kl. 14:22.
Citera
2024-04-19, 14:47
  #603
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lumbago
Nej, det är inte alls gratis att odla, och det får max vara 500 stycken medlemmar i en odlingsklubb.
Vad priset ut till medlemmar blir i verkligheten, kommer vi kunna få mer info om någon gång i höst, när första skörden finns klar.

Här är en sida som ger mycket info:
https://hanf-im-glueck.shop/csc/deutschland/
De driver idag CBD-butiker runt om i Tyskland.
De uppskattar att klubbarnas kostnad enbart för odlingen kommer att vara ca 3,50 Euro per gram. Läggs sedan alla andra kostnader på (hyra, försäkring, bokföring o administration, laboratorieanalys, mm) beräknar de att självkostnadspriset ut till medlemmarna blir 6 - 8 Euro per gram.

Sedan ett företag, som i dag redan odlar medicinsk cannabis.
https://csc-anbauservice.de/
Där kommer odlingsklubbar kunna hyra in sin odling, för att på ett enkelt och professionellt sätt kunna komma igång. Eget laboratorie finns!
300 klubbar finns det plats för.
Anläggningen är enormt stor, 35 hallar på totalt 120 000 kvadratmeter.

Klubben betalar 2,50 eller 2,95 Euro per gram, beroende av producerad mängd per månad.
Företaget beräknar att självkostnadspriset ut till medlemmarna blir 6 - 10 Euro per gram.
El är svindyrt i Tyskland, så de gör sin egen ström med solceller.


Någon speciell skatt har inte jag hört talas om.
Men det kommer ju att bli några extra kostnader i samband med att klubbarna startas. För att söka tillstånd, registrera sig i föreningsregistret, mm.

Det låter som ett extremt uppblåst pris. Du kan odla i Sverige för under 10 kr grammet inomhus där elen är enda kostnaden. I växthus eller utomhus kostar det ingenting. Därför jag tänkte att slår du ut lokalhyra och lön för arbetarna på 500 medlemmar borde det bli närmast en symbolisk summa.

Pratar vi 6-10 euro grammet är det fan inget självkostnadspris, då är det någon som skor sig på verksamheten. Det är priserna du betalar på coffeeshops i Nederländerna eller på svarta marknaden runt om i Europa inklusive Sverige.

Om el är så dyrt i Tyskland borde de odla i växthus främst under sommarhalvåret och ta ett uppehåll under nov-feb.
Citera
2024-04-20, 12:43
  #604
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Det låter som ett extremt uppblåst pris. Du kan odla i Sverige för under 10 kr grammet inomhus där elen är enda kostnaden. I växthus eller utomhus kostar det ingenting. Därför jag tänkte att slår du ut lokalhyra och lön för arbetarna på 500 medlemmar borde det bli närmast en symbolisk summa.

Pratar vi 6-10 euro grammet är det fan inget självkostnadspris, då är det någon som skor sig på verksamheten. Det är priserna du betalar på coffeeshops i Nederländerna eller på svarta marknaden runt om i Europa inklusive Sverige.

Om el är så dyrt i Tyskland borde de odla i växthus främst under sommarhalvåret och ta ett uppehåll under nov-feb.
Greenhouse/outdoor röka har dock svårt att mäta sig med indoor röka, samt att det säljs för småpengar. Så det är indoor man ska satsa på om det gäller pengar. Svarta marknaden kommer så klart ta stryk, men tänk på att det kommer vara mängder av folk som kommer odla. Dvs den kommer inte försvinna och speciellt inte när det kryllar av turister i t.ex Berlin osv.
Citera
2024-04-22, 17:51
  #605
Moderator
Psilosophers avatar
Vissa delstater vill införa regionala begränsningar av legaliseringen enligt kvartisexekot i p1. Det har iofs alltid varit skillnader, de mer konservativa söderut har haft lägre gränser/hårdare straff.
Citera
2024-04-22, 17:57
  #606
Moderator
Psilosophers avatar
Som jag gissade, Bayern går i bräschen.
Citera
2024-04-23, 21:12
  #607
Medlem
Det är lite konstigt ändå att hela 50 % var för en legalisering innan det trädde i kraft, men nu är det bara 30 % som fortfarande är för. I Thailand efter legaliseringen har det blivit "bananas" efter legaliseringen och man har inte haft någon kontroll alls som i Tyskland nu till exempel, och inom kort planeras det att åter bli olagligt med recrational weed. Det är precis som att en stor del av samhället kan vara för en legalisering, men så fort det träder i kraft och man får konsekvenserna svart på vitt är det precis som att många vill göra det olagligt igen. Det är precis som att folket tror de vill ha någonting, men när det väl får det är det många som inser att de kanske egentligen inte ville ha det. Det är klart som tusan att det är problematiskt om Sverige till exempel hade blivit som Thailand där man gått från 0 till 100 i princip över natt nästan, där man tidigare kunde få långa fängelsestraff till att man kunde köpa det lika lätt som ett paket ciggaretter.

Nu är jag fortfarande för en legalisering av den anledningen att JAG personligen vill kunna röka lite weed ibland, inte så mycket men säg 5 gram per månad, men däremot vet jag inte om jag egentligen hade velat att var och varannan person kunde gå och köpa weed på valfri tobaksaffär. Jag tror det är många i Sverige som är för en legalisering nu när det är olagligt, men om det väl trädde i kraft en legalisering hade det säkert svängt som i Tyskland att många vill göra det olagligt igen. Jag kan också tänka mig att drogtester/cannabistester hade blivit mycket vanligare på arbetsplatser som kan ha vilken policy de vill kring det oavsett om det är lagligt eller inte, och då är det säkert många som i dag röker som inte blir testade som säkert hade blivit det och vips så har de blivit av med jobbet.
Citera
2024-04-24, 10:16
  #608
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Det är lite konstigt ändå att hela 50 % var för en legalisering innan det trädde i kraft, men nu är det bara 30 % som fortfarande är för. I Thailand efter legaliseringen har det blivit "bananas" efter legaliseringen och man har inte haft någon kontroll alls som i Tyskland nu till exempel, och inom kort planeras det att åter bli olagligt med recrational weed. Det är precis som att en stor del av samhället kan vara för en legalisering, men så fort det träder i kraft och man får konsekvenserna svart på vitt är det precis som att många vill göra det olagligt igen. Det är precis som att folket tror de vill ha någonting, men när det väl får det är det många som inser att de kanske egentligen inte ville ha det. Det är klart som tusan att det är problematiskt om Sverige till exempel hade blivit som Thailand där man gått från 0 till 100 i princip över natt nästan, där man tidigare kunde få långa fängelsestraff till att man kunde köpa det lika lätt som ett paket ciggaretter.

Nu är jag fortfarande för en legalisering av den anledningen att JAG personligen vill kunna röka lite weed ibland, inte så mycket men säg 5 gram per månad, men däremot vet jag inte om jag egentligen hade velat att var och varannan person kunde gå och köpa weed på valfri tobaksaffär. Jag tror det är många i Sverige som är för en legalisering nu när det är olagligt, men om det väl trädde i kraft en legalisering hade det säkert svängt som i Tyskland att många vill göra det olagligt igen. Jag kan också tänka mig att drogtester/cannabistester hade blivit mycket vanligare på arbetsplatser som kan ha vilken policy de vill kring det oavsett om det är lagligt eller inte, och då är det säkert många som i dag röker som inte blir testade som säkert hade blivit det och vips så har de blivit av med jobbet.

Rimligen borde man sätta stopp för möjligheten att göra dessa slumpvisa tester, om det inte föreligger misstanke om att någon jobbar påverkad eller har allvarliga beroendebesvär är det minst sagt tveksamt att hålla på att tvinga folk till drogtest. Finns flertalet länder där man inte håller på som här i sverige men ändå verkar det finnas fungerande företag som anställer människor utan några drogtest i dessa länder. Undrar hur det går till. Samma sak med statligt anställda i sverige, typ poliser gör vi inga slumpvisa drogtester på hur kan det inte vara ett säkerhetsproblem om man påstår att vanliga knegare är ett säkerhetsproblem om dom ej går med på slumpvisa test noll jävla logik!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback