Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-22, 04:07
  #1
Medlem
theshades avatar
Kanske borde jag fråga på något renodlat RC-forum men provar här ändå.

Jag har kört RTR-bilar innan tills jag pajat något och bilen blivit stående men nu när jag köpte en 1/12 Habile från WLtoys (borstad) på Hobbex och den genast gick sönder så bestämde jag mig för att laga den och dessutom byta lite annat från plast till metalldelar.

Lite nybörjarfrågor som genast dykt upp är hur man får loss drivaxeln från styrspindeln och så. Det finns ju inget att skruva på utan den sitter ju som en kulled. Ska man bara bända loss den med våld?

Finns det någon bra video på Youtube som sammanfattar de grundläggande grejerna när man ska byta delar på en RC-bil så får ni gärna tipsa.

Jag lyckas heller inte förstå hur man kan justera toe-in på hjulen utan kan så vitt jag kan se bara justera attackvinkeln. Kanske är den fast på just denna modell?
Citera
2024-03-22, 04:17
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Kanske borde jag fråga på något renodlat RC-forum men provar här ändå.

Jag har kört RTR-bilar innan tills jag pajat något och bilen blivit stående men nu när jag köpte en 1/12 Habile från WLtoys (borstad) på Hobbex och den genast gick sönder så bestämde jag mig för att laga den och dessutom byta lite annat från plast till metalldelar.

Lite nybörjarfrågor som genast dykt upp är hur man får loss drivaxeln från styrspindeln och så. Det finns ju inget att skruva på utan den sitter ju som en kulled. Ska man bara bända loss den med våld?

Finns det någon bra video på Youtube som sammanfattar de grundläggande grejerna när man ska byta delar på en RC-bil så får ni gärna tipsa.

Jag lyckas heller inte förstå hur man kan justera toe-in på hjulen utan kan så vitt jag kan se bara justera attackvinkeln. Kanske är den fast på just denna modell?

När man köper en riktig radiostyrd bil, typ Traxxa, så brukar man få med en uppsättning verktyg så man kan laga bilen.

Har bilen du köpte någon uppsättning verktyg som följde med?
Citera
2024-03-22, 04:34
  #3
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Kanske borde jag fråga på något renodlat RC-forum men provar här ändå.

Jag har kört RTR-bilar innan tills jag pajat något och bilen blivit stående men nu när jag köpte en 1/12 Habile från WLtoys (borstad) på Hobbex och den genast gick sönder så bestämde jag mig för att laga den och dessutom byta lite annat från plast till metalldelar.

Lite nybörjarfrågor som genast dykt upp är hur man får loss drivaxeln från styrspindeln och så. Det finns ju inget att skruva på utan den sitter ju som en kulled. Ska man bara bända loss den med våld?

Finns det någon bra video på Youtube som sammanfattar de grundläggande grejerna när man ska byta delar på en RC-bil så får ni gärna tipsa.

Jag lyckas heller inte förstå hur man kan justera toe-in på hjulen utan kan så vitt jag kan se bara justera attackvinkeln. Kanske är den fast på just denna modell?
Inte mycket mening att hålla på med den, köp en riktig bil från Traxxas eller Arrma så kan du skruva och mecka ordentligt, då finns det hur mycket delar som helst att tillgå och även Youtube videos till hjälp.

Bilen du köpt är nästintill skräp tyvärr.
Citera
2024-03-22, 04:34
  #4
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaKampMotRasister
När man köper en riktig radiostyrd bil, typ Traxxa, så brukar man få med en uppsättning verktyg så man kan laga bilen.

Har bilen du köpte någon uppsättning verktyg som följde med?

Nej men jag har sedan tidigare miniskruvmejslar och någonstans har jag sådana mini-insex som jag ser ska användas här och där. Men just hur drivaxeln ska lossas framgår inte alls vid blotta ögat för mig.
Citera
2024-03-22, 04:44
  #5
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Inte mycket mening att hålla på med den, köp en riktig bil från Traxxas eller Arrma så kan du skruva och mecka ordentligt, då finns det hur mycket delar som helst att tillgå och även Youtube videos till hjälp.

Bilen du köpt är nästintill skräp tyvärr.

Jag funderade på att köpa en ny direkt faktiskt men har inte hittat riktigt det jag vill ha.

Jag eftersöker realistisk körkänsla och helst något åt Rally-hållet men är inte helt övertygad av TT-02 chassit även om det verkar mest verklighetstroget.

Har då kollat b.la Traxxas Slash som en vettig kandidat då den verkar ha realistisk körkänsla och även passa för lite hopp och inte bara köra på platt mark. Dyrare men kanske värt det?

Annars måste jag säga att denna Habile var kul att köra och ca 50-60% effekt på throttle trim var roligast med bäst kontroll trots att den inte är borstlös. Tyngden i bilen gav en skön rallykänsla.
Citera
2024-03-22, 05:08
  #6
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Inte mycket mening att hålla på med den, köp en riktig bil från Traxxas eller Arrma så kan du skruva och mecka ordentligt, då finns det hur mycket delar som helst att tillgå och även Youtube videos till hjälp.

Bilen du köpt är nästintill skräp tyvärr.

Skulle du säga att Traxxas Slash 2WD är bra för mig som vill ha realistisk (rally) körkänsla samt köra i lite kuperad bana? Den ser ju bra ut på video men man vet ju inte förrän man kör själv...

Här är det 19% rabatt så "endast" 3000 dvs drygt dubbla kostnaden mot bilen jag nyss köpt...

https://webshop.rcsweden.com/sv/bila...q-rtr-rod.html
Citera
2024-03-22, 05:45
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Skulle du säga att Traxxas Slash 2WD är bra för mig som vill ha realistisk (rally) körkänsla samt köra i lite kuperad bana? Den ser ju bra ut på video men man vet ju inte förrän man kör själv...

Här är det 19% rabatt så "endast" 3000 dvs drygt dubbla kostnaden mot bilen jag nyss köpt...

https://webshop.rcsweden.com/sv/bila...q-rtr-rod.html

Traxxa slash är bra grejor.

2WD är mer lättmekat än 4WD. 4WD är mer vältningsbenägen när man drar på hårt i skarpa kurvor eftersom framhjulen när de också driver hindrar bilen att sladda ut med bakvagnen.

Nickelkadmium batterier är mer lättskötta och säkrare än LIPO batterier.

Bränner du den borstade motorn så är den billig att ersätta med en ny, till skillnad från en borstlös som är 4-5 gånger dyrare.

Den är också mer lättkontrollerad när man kör med borstad motor och nickelkadmiumbatterier.

Men gillar du att hoppa med traxxa bilen bör du ha en lipo bil med borstlös motor eftersom den är lättare än än en med borstad motor och nickelkadmiumbatteri.

Men en traxxa med borstlös motor måste ha stabiliseringskontroll (tsm) eftersom den accelererar så starkt så den spinner mest bara runt utan tsm.
Citera
2024-03-22, 07:58
  #8
Medlem
Skippa traxxa! Inte dåliga bilar men köp ett kit istället och skruva ihop. Du får helt koll på hur den funkar och det är väldigt kul
Citera
2024-03-22, 10:40
  #9
Moderator
yz44s avatar
Instämmer med de som tycker att TS bör köpa en bättre modell som går att skruva med.
Har själv en Traxxas TRX-4 och precis allt finns att köpa som reservdelar.
Det mesta finns även i uppgraderade versioner.
Citera
2024-03-22, 14:25
  #10
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Skippa traxxa! Inte dåliga bilar men köp ett kit istället och skruva ihop. Du får helt koll på hur den funkar och det är väldigt kul

Efter en del om och men har jag ändå bestämt mig för att satsa på min befintliga Habile då jag ändå gillade den så pass mycket. Storleken och körkänslan är vad jag söker och nu har jag beställt aluminiumdelar och lite olika däck att experimentera med.

Jag har redan halvt plockat isär framvagnen men går som sagt bet på drivaxeln och hur den monteras loss ur spindelleden. Det är väl simplare än jag tror, tror jag. Har för mig att jag petat isär en sådan med våld på min 1/18 någon gång...

Det är kanske inte den bästa bilen i jämförelse men jag tänkte lära mig meka med denna så kan jag alltid köpa en Traxxas 1/10 i framtiden.

Den får bli ett projekt i sig självt och får jag den att rulla så är det med mitt skruvande bakom och det blir en charm i sig.

Tar tacksamt emot tips på mekandet som sagt. Har försökt behålla alla lösa skruvar osv till en viss del i en viss behållare för att inte bli helt vilse när det ska skruvas ihop sen.
Citera
2024-03-24, 07:58
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaKampMotRasister
När man köper en riktig radiostyrd bil, typ Traxxa, så brukar man få med en uppsättning verktyg så man kan laga bilen.

Har bilen du köpte någon uppsättning verktyg som följde med?

Vafan fick inga verktyg med till min Stampede vxl 2wd.

Men är inte Traxxas verktygssats bara skitverktyg i vilket fall? Läste det om deras verktygsats dom sålde iaf. Ja bättre än inget om man saknar verktyg.
Citera
2024-03-24, 10:41
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackwards
Vafan fick inga verktyg med till min Stampede vxl 2wd.

Men är inte Traxxas verktygssats bara skitverktyg i vilket fall? Läste det om deras verktygsats dom sålde iaf. Ja bättre än inget om man saknar verktyg.

Har du kollat ordentligt? Brukar ligga i påsen med dekaler, instruktionsbok och några extra reservdelar som brukar följa med.

Det är ordentliga insexnycklar som följer med + litet fälgkors.

Man kan köpa en traxxa verktygsats där insexnycklarna är lite längre men originalsatsen är förvånansvärt bra grejor skulle jag säga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback