Nu är asgamen NW igång.
https://www.blt.se/ronneby/ledande-p...over-tung-post
Ledande politiker i hemligt möte om nytt styre – Blixt föreslogs ta över tung post
Det är fortsatt stormigt på stadshuset efter den hårda kritiken mot kommunalrådet Roger Fredriksson (M). BLT kan nu avslöja att Sara Blixt (M) i ett tidigt skede träffade de övriga gruppledarna i styret för att planera för kommunalrådets eventuella avgång.
Toppmoderaten Sara Blixt (M) är en av kommunalrådet Roger Fredrikssons skarpaste kritiker. Hon deltog i ett hemligt möte för att planera för hans avgång redan i början av april. Själv säger hon att hon inte visste på förhand vad mötet skulle handla om.
Toppmoderaten Sara Blixt (M) är en av kommunalrådet Roger Fredrikssons skarpaste kritiker. Hon deltog i ett hemligt möte för att planera för hans avgång redan i början av april. Själv säger hon att hon inte visste på förhand vad mötet skulle handla om.
Det har snart gått en månad sedan den första delen i P4 Blekinges granskning av kommunalrådet Roger Fredriksson (M) publicerades. I granskningen målas bilden av ett skräckvälde med maktmissbruk och kränkningar upp och ett antal tunga moderater träder fram. Det har också förekommit anklagelser om alkoholmissbruk.
Sedan dess har det varit turbulent i kommunpolitikens toppskikt och det är fortfarande oklart vad som händer internt inom Moderaterna.
Roger Fredriksson själv har i en intervju med BLT sagt att anklagelserna mot honom inte stämmer och att han vill vara kvar i politiken.
En av dem som öppet kritiserat kommunalrådet är toppmoderaten Sara Blixt. Hon är ordförande i vård- och omsorgsnämnden och har under den stormiga perioden även valts till ordförande för Moderaternas lokala styrelse i Ronneby.
Hon har uppgett att hon valde att berätta offentligt om situationen på stadshuset efter att ha blivit kontaktad av både tjänstemän och andra politiker som känt sig utsatta av kommunalrådet.
Nicolás Westrup (SD) tog initiativ till mötet som enligt honom och Roger Gardell (L) skedde spontant.
Men BLT kan nu avslöja att de övriga gruppledarna i styret, förutom Roger Fredriksson, hade ett hemligt möte tillsammans med Sara Blixt i ett tidigt skede. Det ska ha ägt rum efter kommunstyrelsens sammanträde den 2 april.
Med på mötet var Anna Ekberg (KD), Nicolás Westrup (SD) och Roger Gardell (L). Mötet ska ha skett spontant, men bland annat diskuterades fördelningen av poster om kommunalrådet Roger Fredriksson skulle avgå.
Alternativet som diskuterades var att Nicolás Westrup skulle bli ny ordförande för kommunstyrelsen och att Sara Blixt då skulle få posten som förste vice ordförande, den post som Nicolás Westrup har i dag.
– Det var jag som tog initiativ till mötet för jag tyckte att vi skulle prata igenom hur läget var. Vi gick in på mitt kontor och stängde dörren, säger Nicolás Westrup och fortsätter:
– Mitt syfte var att prata igenom olika scenarion och vara beredda att agera, antingen om Roger Fredriksson sitter kvar eller om han avgår.
Nicolás Westrup anser att SD har rätt till posten som kommunstyrelsens ordförande om Roger Fredriksson avgår.
– Bland partierna i styret är det vi har som har flest mandat och när vi hade de här förhandlingarna efter valet tyckte vi att det viktigaste var att bilda ett bra lag och Roger Fredriksson är en erfaren politiker. Men vi var tydliga med att det var en plats till Roger och inte till Moderaterna som parti. Är det så att han inte får fortsatt förtroende från Moderaterna är det vi som bör få den posten.
Nicolás Westrup uppger att det var han som föreslog att Sara Blixt i ett sådant scenario skulle få posten som förste vice ordförande. Det är också en arvoderad kommunalrådspost, men på 50 procent. Det innebär även att man får en plats i kommunstyrelsens arbetsutskott, det högsta beslutande organet.
– Men hon tyckte inte att hon var mogen för det, säger han.
Anna Ekberg (KD) gjorde under mötet anspråk på att få en plats i kommunstyrelsens arbetsutskott.
– Men jag sa att det är inte så det fungerar, att det kan bli först efter nästa val.
Roger Gardell (L) blev förvånad av diskussionen om poster på mötet.
Sedan mötet har tiden gått och det är många som väntar på ett besked från Moderaterna om Roger Fredriksson får fortsatt förtroende.
– Och nu brinner det faktiskt i knutarna. Så här kan vi inte ha det i kommunen, det blir en förlamande effekt. Stämningen är ansträngd och det är nya saker som kommer fram hela tiden. Det är förfärande saker som kommit fram. Jag har själv inte sett något utan det är Anna (Ekberg) och Sara (Blixt) som varit drivande i detta.
Uppgifterna om mötet bekräftas även av Roger Gardell (L).
– Det var jag, Nicolás (Westrup), Anna (Ekberg) och Sara (Blixt). Min ingång i det mötet var att prata med Sara och lyssna av henne. Jag blev förvånad när det började diskuteras om poster, berättar han.
Han ser annorlunda på posten som kommunstyrelsens ordförande.
– Den har vi förhandlat fram till Moderaterna och det är det som gäller fram till nästa val.
Gardell är dock också av uppfattningen att man måste komma fram till en lösning snart.
– Vi genomför våra möten på ett professionellt sätt, men vi väntar fortfarande på ett besked från Moderaterna. Det här är inte alls bra för Ronnebys varumärke och nu är det snart budgetberedning och då måste nämndsordföranden och kommunalråd kunna samarbeta.
Kommunalrådet Roger Fredriksson (M) anser sig vara utsatt för ett politiskt spel och överväger att polisanmäla.
Roger Fredriksson har inget att invända mot mötet som sådant, men är kritisk till att Sara Blixt satt i förhandlingar om poster.
– Det var väl inget konstigt så långt att de andra ville ha information från Sara, utan problemet är att hon satte sig i förhandlingar om att släppa fram SD till posten som kommunstyrelsens ordförande. Det finns inget förhandlingsuppdrag från fullmäktigegruppen och har man inget mandat för att göra en sådan förhandling, då ska man stänga den dörren direkt, säger han och fortsätter:
– Det är ett solklart brott mot våra stadgar som dessutom skett bakom ryggen på alla andra. Det visar att det finns en annan agenda här som inte handlar om mitt beteende.
Han tillbakavisar ännu en gång anklagelserna mot honom och menar att det hela är ett utstuderat politiskt maktspel för att komma åt poster.
– Det kommer att visa sig att det här är noggrant genomfört, säger Roger Fredriksson som anklagar Anna Ekberg och Sara Blixt för att ha drivit på allt bakom kulisserna.
Nu överväger han att göra polisanmälningar mot vissa av de inblandade personerna.
– Jag måste göra det. Det här är både förtal och ärekränkning och är spritt i så vida kretsar. Anklagelserna om alkoholproblem kommer jag aldrig att kunna tvätta bort. Det är ett rent och skärt karaktärsmord.
Sara Blixt har fått många frågor om sitt förtroende för dig, men hur är ditt förtroende för henne i dag?
– Mitt svar kan bara vara ett: Jag har inget förtroende för henne. Det här har skadat hela partiet. Hon har gått från att vara min självklara efterträdare och nära förtrogna i många frågor till detta.
Anna Ekberg (KD) tillbakavisar påståendena om att det pågår en maktkamp och menar att det handlar om att få en hållbar arbetsmiljö på stadshuset.
Anna Ekberg, som också deltog i mötet, har dock en annan bild och menar att det aldrig har handlat om någon maktkamp.
– Det var SD:s gruppledare Nicolás Westrup som tog upp detta och inte Sara (Blixt). Jag kan tala för både mig och henne när jag säger att det aldrig har handlat om poster. Det är inte det som har drivit Sara att berätta och det är inte det som driver mig att stödja dem som gjort det. Nu är det vissa som försöker få det att framstå som att det handlar om att få poster, men det vill jag verkligen dementera. Det är väldigt viktigt.
Hon bekräftar att hon gjorde anspråk på en post i kommunstyrelsens arbetsutskott.
– När någon tar upp poster då säger jag vad jag vill, men inte för mig själv utan för mitt partis räkning. Jag tyckte redan efter valet att vi borde ha en plats i kommunstyrelsens arbetsutskott för att vara jämbördiga med de andra partierna i styret, men vi var nya vid förhandlingsbordet och var ändå nöjda med det vi fick.
Sara Blixt själv menar att det som skedde på mötet inte var någon förhandling. Hon befinner sig på ledarskapsutbildning när BLT får tag på henne och hon svarar på våra frågor på sms. Hon säger att det var Nicolás Westrup som kallade in henne och gruppledarna till mötet.
– Jag visste inte vad han ville prata om. Vi diskuterade det som hänt gällande de 18 personernas beskrivning av Rogers (Fredriksson) beteende och konstaterade att det skadar styret oerhört. De ställde frågor till mig kring det jag fått till mig från tjänstemän samt det jag själv upplevt och som jag även gått ut i media med, berättar Sara Blixt och fortsätter:
– Nicolás (Westrup) lyfte att om Roger inte ska vara kvar kommer SD att göra anspråk på posten som kommunstyrelsens ordförande. Jag sa då att vi inte är i det läget att diskutera då vi inte vet hur det kommer bli framöver. Detta var bara dagar efter det första avslöjandet. Jag har inte deltagit i någon förhandling om någon post, jag har inte mandat att göra det. Det som hände var att olika perspektiv lyftes kring det som avslöjats.
Hur ser du på förslaget om dig som förste vice ordförande i kommunstyrelsen?
– Det är inte upp till mig utan det måste dels ske en förhandling med andra partier och dessförinnan en dialog med vår egen kommunfullmäktigegrupp. Det är dock inte aktuellt mig veterligen, efter som Roger (Fredriksson) fortsatt sitter kvar på sin post och ej aviserat något annat. Rådande läge gäller alltså tills vi vet något annat. Först då kan en diskussion föras och då förväntar jag mig att den sköts enligt gängse rutiner.