• 1
  • 2
2024-03-21, 10:11
Medlem
Jag fick ett sms av Handelsbanken att de spärrat mitt kort pågrund av bedrägeririsk. Fick ett samtal från någon okänd 30 minuter innan, kan det ha något med det att göra? Har jag blivit utsatt för ett bedrägeriförsök och borde jag flytt mina tillgångar?

Sms:et

Hej!

Vi har stängt ditt kort som slutar med **** för internet- och utlandsköp pga bedrägeririsk. Ett nytt kort är beställt och kommer att skickas hem till dig. Du aktiverar det genom att göra ett köp eller ett uttag i bankomat med samma PIN-kod.

Mvh Handelsbanken
Citera
2024-03-21, 10:17
Medlem
sebastian66s avatar
Varför ringer du liksom inte banken för att få redogjort vad som gäller.
Klockan är liksom 10.16 i svrige har inte banken service 24 timmar om dygnet? Hur ska du kunna spärra ditt kort tex om du befinner dig i Bulgarien just nu som ett exempel.
Banken kommer ju ge dig 100 rätt svar istället för att du frågar folk på fb som kan gissa.
Citera
2024-03-21, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Varför ringer du liksom inte banken för att få redogjort vad som gäller.
Klockan är liksom 10.16 i svrige har inte banken service 24 timmar om dygnet? Hur ska du kunna spärra ditt kort tex om du befinner dig i Bulgarien just nu som ett exempel.
Banken kommer ju ge dig 100 rätt svar istället för att du frågar folk på fb som kan gissa.

Jag ska ringa på lunchen men har inte möjlighet just nu.
Citera
2024-03-21, 11:54
Medlem
swebarbs avatar
Vad var det för samtal nån som ville att du skulle med bank id göra nåt ? Var glad banken gör som dom gör. Om du har kontot öppet för internetköp så stäng av det.
Citera
2024-03-21, 12:11
Medlem
Du har tid att skriva här men inte kontakta din bank ? Ring eller gå direkt till ett kontor om finns i fin närhet. Släpp allt och kolla upp detta innan alla dina pengar försvinner. Använd inte bank id ifall de lurade dig att öppna bank id när ni pratade i telefonen.

Kollade precis Hackaren" på svt. Detta är så vanligt idag att dessa parasiter lurar till sig flera miljoner på några dagar.

Lycka till!
Citera
2024-03-21, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coldinc
Använd inte bank id ifall de lurade dig att öppna bank id när ni pratade i telefonen.

Bara man själv öppnar en BankID session på bankens sida i webbäsaren eller bank-appen innan man startar BankId så ska det vara lungt. Om en bedragare fortfarande har ett inloggningsförsök pågående så kommer du få ett felmeddelande i BankID om flera samtidiga inloggningar.

Om du däremot startar BankId först och det kommer en inloggning där innan du själv gjort något i bankappen eller banksidan då ska man naturligtvis INTE godkänna den.

Om TS ringer sin bank kommer de vilja identifiera honom med BankID.
Citera
2024-03-21, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haschtomten2
Jag fick ett sms av Handelsbanken att de spärrat mitt kort pågrund av bedrägeririsk. Fick ett samtal från någon okänd 30 minuter innan, kan det ha något med det att göra? Har jag blivit utsatt för ett bedrägeriförsök och borde jag flytt mina tillgångar?

Har du ditt livs besparingar skvalpande på ditt lönekonto? Isf borde du omyndigförklaras kan man tycka.

Rent generellt kan det vara bra att sprida sina besparingar lite. Använd gärna nischbank där man inte kan överföra pengar sådär hipp som happ till annans konto. Dessutom kommer ju bedragarna "ringa från" någon av de stora bankerna och arbeta utifrån dem också. Hur fruktsamt är det att jag hjälper dem att logga in på Nordea när alla mina pengar finns hos Avanza? Isht som jag inte har mitt lönekonto på Nordea ens.
Citera
2024-03-21, 13:06
Medlem
Jag ringde banken och de sa att det var någon tomte i Kanada som hade försökt använt mitt bankkort. De spärrade kortet och har skickat ett nytt.
Citera
2024-03-21, 17:09
Medlem
Citat:
Jag ringde banken och de sa att det var någon tomte i Kanada som hade försökt använt mitt bankkort. De spärrade kortet och har skickat ett nytt.

Tänkte precis skriva att det där inte är någon scam, en nära anhörig råkade ut för samma. Försök på köp hade gjorts lite varstans i världen, banken uppmärksammade detta och spärrade kortet direkt.

Gjort några suspekta onlineköp med kortet på sistone, typ onlinespel och sånt?
Citera
2024-03-21, 18:17
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Tänkte precis skriva att det där inte är någon scam, en nära anhörig råkade ut för samma. Försök på köp hade gjorts lite varstans i världen, banken uppmärksammade detta och spärrade kortet direkt.

Det kan vara klokt att spärra kortet för köp utanför Sverige, det har jag gjort. Det är ju lätt att ta bort spärren om man ska åka utomlands, åtminstone på min bank.
Citera
2024-03-21, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Det kan vara klokt att spärra kortet för köp utanför Sverige, det har jag gjort. Det är ju lätt att ta bort spärren om man ska åka utomlands, åtminstone på min bank.

Mjo, det är ju default inställt så, man måste ju öppna upp varje gång vid köp när inte bankid krävs. Var väl antagligen så banken märkte det, massa misslyckade utlands/internetköp tack vare spärren.
Citera
2024-03-21, 18:20
Avstängd
Citat:

Hur lyckades du läcka dina bankuppgifter så att "någon tomte i Kanada" kunde använda ditt bankkort?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in