Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-04-01, 22:20
  #37
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jo, Alvar har byggt kapacitet men han har gjort det utanför systemet och här gäller det ju vad man gör inom ramen för systemet. Vad gäller Alvar så har han inte bara byggt kapacitet, han har också satsat på att bli tekniskt bättre på en del av längdskidåkningen, nämligen stakning. Även om fokus under skidgymnasieperioden skall vara att utveckla kapacitet om man följer Olssons resonemang så innebär inte det att man helt skall strunta i tekniken (och då bör man jobba med att få en så allsidig teknik som möjligt).

På de fyra senaste JVM:n har vi på killsidan tagit fem medaljer i sprint (av fyra olika åkare: Emil Danielsson, Elias Danielsson, Anton Grahn och Jonathan Lindberg). Inga medaljer på distans (om vi bara räknar med juniorlandslagsåkare). Bästa placeringen i distans av en juniorlandslagsåkare under dessa fyra mästerskap är en sjundeplats. Detta säger väl något.

Ja, Alvar er jo utenfor systemet, og har nog ikke vært slapp med mengdetreningen. Men selv om det er litt OT, ser det ut på hvordan han går i diagonal og skate nå, at ha burde ta andre grep. Hans muskulære disharmoni, ubalanse, og begrensede evne til kroppslig koordinasjon og naturlig motorik bør fokuseres på så snart som mulig. Ville tatt han med på en time i klatreveggen og en i gymnastikksalen per uke framover.
Citera
2024-04-01, 23:11
  #38
Medlem
Hjv9s avatar
Alvar verkar ha ägnat mycket tid åt löpning i unga år. Förmodligen mer än de flesta andra skidåkare. Vann ju t.ex. Lilla Lidingöloppet flera år i rad före jämnåriga Karl Ottfalk b.la.

Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Ja, Alvar er jo utenfor systemet, og har nog ikke vært slapp med mengdetreningen. Men selv om det er litt OT, ser det ut på hvordan han går i diagonal og skate nå, at ha burde ta andre grep. Hans muskulære disharmoni, ubalanse, og begrensede evne til kroppslig koordinasjon og naturlig motorik bør fokuseres på så snart som mulig. Ville tatt han med på en time i klatreveggen og en i gymnastikksalen per uke framover.

Att han åker tekniskt dåligt i diagonal och skate beror nog mer på att han tränat det för lite än att han skulle ha begränsad koordination och motorik.
Citera
2024-04-02, 07:11
  #39
Medlem
Apropå löpning så är Laukli ett bra exempel på vikten av en bra grundkapacitet, se vilka kliv hon tagit sen hon lämnade USA och började köra med Aker Dählie istället. Uthålligheten fanns där hela tiden så nu behöver norrmännen bara få henne att sätta tekniken och helt plötsligt lyftes resultaten enormt.

Det visar väl även på poängen med att ha bra folk runt sig också, nog vettigare att köra med systrarna Slind, Eiduka och resten i det gänget än att försöka köra sin satsning med ett collegegäng i USA.
Citera
2024-04-02, 08:59
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Om det synes å være nær status quo i en prestasjonsgruppe gjennom mange år, helt uavhengig av endring av strategi, ledere eller medlemmer, bruker det å bero på samme sak. Det gjelder både i næringslivet og i idretten. Årsaken er som oftest den ene faktoren som ikke er endret, nemlig nestoren i gruppen.

Velmenende vil denne dele av sin erfaring, og overfor de andre tone ned, eller tone opp, viktigheten av å følge lederens ulike enkeltmomenter for måloppnåelse. Det er bare det at konglomeratet av en god leders (treners) virkemidler hør ihop, og peker mot ett og samme mål.

Men om det blir endret litt hit og dit under utførelsen av selve oppgavene (treningspassene) vil den ønskede samlede effekten utebli. Jeg vet jo ikke dette, men om nu t.ex Calle alltid har syntes at mange lavintensive langpass er tråkig og unødvendig, og får med andre på det, så vil gruppen ikke få den nødvendige stamina til å vare en hel sesong.

Da vil det bare bli enkelte sporadiske oppturer gjennom sesongen. Og det er vel ikke så langt i fra hvordan virkeligheten har sett ut i evigheter, om sant skal sies.

Att åkare som Jens Burman, William Poromaa och Edvin Anger skulle följa Calles väg när de he egna, högre ambitioner faller på sin egen orimlighet. Att landslagstränare skulle vika sig för Calle likaså. Han har inte varken prestationer eller resultat att prägla andras elitsatsningar. Som sagt, att utmåla Calle som någon slags halvgud (och syndabock) är att göra det för enkelt för sig. Och därmed inte ta itu med de verkligt bakomliggande faktorerna. Det är i alla fall min åsikt.
Citera
2024-04-02, 10:42
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jo, Alvar har byggt kapacitet men han har gjort det utanför systemet och här gäller det ju vad man gör inom ramen för systemet. Vad gäller Alvar så har han inte bara byggt kapacitet, han har också satsat på att bli tekniskt bättre på en del av längdskidåkningen, nämligen stakning. Även om fokus under skidgymnasieperioden skall vara att utveckla kapacitet om man följer Olssons resonemang så innebär inte det att man helt skall strunta i tekniken (och då bör man jobba med att få en så allsidig teknik som möjligt).

På de fyra senaste JVM:n har vi på killsidan tagit fem medaljer i sprint (av fyra olika åkare: Emil Danielsson, Elias Danielsson, Anton Grahn och Jonathan Lindberg). Inga medaljer på distans (om vi bara räknar med juniorlandslagsåkare). Bästa placeringen i distans av en juniorlandslagsåkare under dessa fyra mästerskap är en sjundeplats. Detta säger väl något.

Att Alvar är utanför systemet är ju hela poängen. Just därför en bra referenspunkt. Pappa Myhlback - som länge var inne i systemet - har aktivt hållit Alvar utanför av en anledning. Tesen att den 17-åriga adepten helt efter eget huvud lägger upp sin träning och därmed ska kritiseras för sin ungdomliga ignorans tror jag är helt fel. Är övertygad om att teamet runt omkring och tränarna i Lager157 mycket väl vet vad de håller på med vilket inkluderar en framtid inom trad. skidåkning. Att de aktivt skulle förstöra svensk längdskidåknings största talang för en framtid inom traditionell åkning tror i alla fall inte jag på.
Citera
2024-04-02, 22:29
  #42
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Att åkare som Jens Burman, William Poromaa och Edvin Anger skulle följa Calles väg när de he egna, högre ambitioner faller på sin egen orimlighet. Att landslagstränare skulle vika sig för Calle likaså. Han har inte varken prestationer eller resultat att prägla andras elitsatsningar. Som sagt, att utmåla Calle som någon slags halvgud (och syndabock) är att göra det för enkelt för sig. Och därmed inte ta itu med de verkligt bakomliggande faktorerna. Det är i alla fall min åsikt.
Jag tror inte problemen kommer lösa sig genom att bara ta bort Calle men jag tror det är helt omöjligt att genomföra någon form av förändring så länge han är kvar i landslaget.
Citera
2024-04-02, 22:50
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Jag tror inte problemen kommer lösa sig genom att bara ta bort Calle men jag tror det är helt omöjligt att genomföra någon form av förändring så länge han är kvar i landslaget.

Som småbarnspappa vore det inte konstigt om han själv valde att stå utanför landslaget. Så du kanske blir bönhörd snabbare än du anar. Han är ju inte purung längre…
Citera
2024-04-03, 22:28
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Raffinerat vetemjöl är iaf så långt ifrån det man kan komma. Mer än så orkar jag inte bemöta ditt tama engagemang.


Jag ställer frågor utifrån dina uttalanden kring kost för att lära mig mer men du svarar inte. Är det pga brist på ditt engagemang eller din kunskap?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback