• 1
  • 2
2024-03-18, 19:27
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Är datorn som fraktas runt ägd av et företag så lär hemförsäkringen inte betala ut ett öre, den täcker endast sådan utrustning som försäkringstagaren med eventuell familj har i sin ägo.

Kan å andra sidan också vara inne på linjen att dylik dator helst lämnas hemma, något i lägre prisklass medföres på resa. Förutom att maskinen kan bli stulen så ökar risken betydligt även för andra skador om den agerar reskamrat.

Jag har aldrig påstått att hemförsäkringen skulle gälla för prylar som man använder i sitt arbete. Jag har bara påstått att det är normalt att en laptop kostar 25 000, även om det kanske inte är vanligt att folk som köper dator på Elgigantens mellandagsrea har sådana hemma.

Äger man en sådan dator privat så är det klart att försäkringen gäller om det skulle hända något med den. Och en laptop är gjord för att ta med ut, exempelvis på resa.
Citera
2024-03-18, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Jag har aldrig påstått att hemförsäkringen skulle gälla för prylar som man använder i sitt arbete. Jag har bara påstått att det är normalt att en laptop kostar 25 000, även om det kanske inte är vanligt att folk som köper dator på Elgigantens mellandagsrea har sådana hemma.

Äger man en sådan dator privat så är det klart att försäkringen gäller om det skulle hända något med den. Och en laptop är gjord för att ta med ut, exempelvis på resa.

Visst, men den är alltid mer utsatt än om den städse finns på hemmakontoret. Fast då behöver man å andra sidan inte en bärbar!
Citera
2024-03-18, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opriviligierad
Tänkte lägga lite mer på en laptop. Är lite orolig för att få den stulen om man reser. Kommer ha den flera år så kommer garanterat resa utomlands med den. Om man har den i ryggan och någon tar hela ryggan så är man rökt..

Vad finns det för försäkringar som täcker hela kostnaden för datorn?
Om inte hela kostnaden så större delen. Så man har råd att köpa en likadan ny igen om man så behöver.

Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Men på allvar att bli av med en laptop är ganska liten chans. Du ska väl inte dra med dig en laptop till stranden shoppingcenter och hela dygnet. Du har väl ett boende att förvara dina saker.
Vilket försäkringsbolag skulle betala dig hela kostnaden för din data.
Skojjar du eller diver du med folk? Alla saker har någon form av värdeminskning. Du kanske kan få ut 50% av värdet beroende på hur gammal din lappe är.
Som föregående skriver ta ett snack med morsan eller fbolaget.
Mitt förslag skulle nog bättre vara att stanna hemma låsa dörren. Då slipper du liksom alla bekymmer på samma gång.
Till TS.
Som regel är en datorns fysiska värde rätt litet.
Det är det som finns på datorn som är värdefullt. Och det kommer inget försäkringsbolag att betala för.
Citera
2024-03-18, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Typ alla som har en någorlunda avancerad dator genom jobbet? Jag har en HP Zbook som ligger runt just 25 000 kronor, och det är typisk jobbdator. Sätt dig på vilket svenskt tåg som helst så ser du många som reser med datorer i den prisklassen. (Och ja, de lämnar sin 25 000-kronorsdator framme när de går på muggen eller hämtar kaffe.) Det finns dessutom massor av datorer för professionella användare som är ännu dyrare. Även en privatperson kanske vill ha en dator som inte är en leksak?

För att återgå till ämnet så täcker väl de flesta hemförsäkringar stöld av dator, lite beroende på omständigheterna. Men åldesersavdrag gör att den nog kan behöva vara ganska ny för att man skall få ut något vettigt för den. Man får helt enkelt kolla med sitt försäkringsbolag, eller kanske ha en separat allriskförsäkring för datorn. Men det brukar inte vara så billigt.
Springer du omkring med din arbetsgivares dator under hela tiden när du är pä semester?
Dessutom är det ju din arbetsgivares försäkring som gäller då. Inte din privata.
Det är ju rätt tydligt att vi inte talar om en arbetsgivare dator här utan en privat dator i troligen köpt med socialbidrag.
Senast redigerad av dazzy 2024-03-18 kl. 22:06.
Citera
2024-03-19, 11:29
Medlem
Lär inte få en krona. Försäkringsbolaget vet ju knappast om du sålt för att dryga ut kassan och sedan begå försäkringsbrott.
Citera
2024-03-19, 11:30
Medlem
Citat:
Det är verkligen inte en liten chans. Ligger den i väskan och någon tar väskan, antingen när du vrider huvudet åt ennat håll eller springer förbi eller massvis med andra sätt så har du förlorat datorn. Kostar den 25-30 000 så vill man vara säker på att bli ersatt. Jävla skitsnack att det är svårt att bli av med.
Fick en väska knyckt förra gången jag var ute och reste. I vissa länder sker det HELA TIDEN.
Hur kan man vara så naiv.'
Vilket totalt värdelöst svar. Om det är en helt ny dyr dator. Vad pratar du om??
Det finns ju helförsäkring för andra saker, varför skulle det inte finnas för dyra datorer?
Stanna hemma och låsa dörren. Ok, det är därför man lägger en massa på en buisnesslaptop. För att stanna hemma och låsa dörren. Verkligen meningslöst inlägg.

Han kan lika bra ha sålt den och försöker få in extra pengar nu. Eller ha pajat den under resan...
Citera
2024-03-19, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRISEagain
Han kan lika bra ha sålt den och försöker få in extra pengar nu. Eller ha pajat den under resan...

Har inte förlorat min dator. Har inte ens köpt den än. Försöker vara proaktiv.
Citera
2024-03-19, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Till TS.
Som regel är en datorns fysiska värde rätt litet.
Det är det som finns på datorn som är värdefullt. Och det kommer inget försäkringsbolag att betala för.

Fast stämmer inte. Det finns gott om laptops mellan 25-30 k.
Citera
2024-03-20, 05:44
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Fast stämmer inte. Det finns gott om laptops mellan 25-30 k.

Ja, och för ett företag så kanske inte det är världens största summa, arbetet som kanske lagras på datorn eller arbetet som utförs på den är större.

Blir min jobbdator stulen eller går sönder så är kostnaden för att ersätta den det minsta av min arbetsgivares bekymmer. Därför har jag två jobbdatorer. Det är det han/hon menar.
Citera
2024-03-21, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Ja, och för ett företag så kanske inte det är världens största summa, arbetet som kanske lagras på datorn eller arbetet som utförs på den är större.

Blir min jobbdator stulen eller går sönder så är kostnaden för att ersätta den det minsta av min arbetsgivares bekymmer. Därför har jag två jobbdatorer. Det är det han/hon menar.

Det är min kommande nya privata jag syftar på.
Citera
2024-03-21, 06:52
Medlem
Blev själv nyfiken på vad som gäller hos Folksam (där jag har mitt försäkrat) om jag skulle förlora min laptop. Snabb googling gav detta resultat:

https://www.folksam.se/forsakringar/hemforsakring/dator

Mycket gäller om man har "drullen" (allriskförsäkring) eller inte för hur mycket man får åter...
Citera
2024-03-23, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson
Blev själv nyfiken på vad som gäller hos Folksam (där jag har mitt försäkrat) om jag skulle förlora min laptop. Snabb googling gav detta resultat:

https://www.folksam.se/forsakringar/hemforsakring/dator

Mycket gäller om man har "drullen" (allriskförsäkring) eller inte för hur mycket man får åter...

Vad ger paket "stor" för skydd då?
Täcker det stöld av din privata dator i ett annat land?

Konstigt hur man kan få så många svar i en tråd där 90 % av svaren är helt meningslösa.
Detta är det första bra svaret.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in