Citat:
Ursprungligen postat av
SimpCuck2000
Vad är det här för något? Jag fattar inte hur den här tråden spårar ur. Jag har en sladdjävel som jag inte vill ha liggandes eftersom jag brukar vända bilen på det området och inte vill köra över den var gång.
Men ok, det är tydligen en inkörsport till grov kriminalitet så sladdjäveln får väl ligga där DEN LIGGER DÅ! Inte fan tänker jag anlita någon sniken jävla elektriker i alla fall som skall ha en halv miljon för att stå och runka. SLADDJÄVELN får ligga på backen. Om man får se en enda jävla hantverkare i närheten av min tomt skall han få hela jävla kabelvindan uppsparkad i röven!!!!
Ärligt talat. Så jävla mycket trams. Hade inte en aning om att elektriker horade kunder så här desperat.
Varje jävla gång man skall fråga något om något i hemmet skall en massa muppar in i tråden och påstå att det är både farligt och omoraliskt att inte anlita dem. Får jag såga ved med min egen motorsåg eller skall jag betala någon för det med?!?!? Får jag steka ett ägg, eller skall jag betala en kock? Får jag torka mig i röven eller måste jag skaffa någon form av legitimation och expert som skall hantera det?
Jag tycker också att det är frustrerande att man inte får göra en simpel sak utan behörighet,
Men så är det.
Med 30 meter ledning finns det risk att
utlösningsvillkoret inte uppfylls, dvs. om det uppstår en
kortslutning så hinner inte säkringen lösa ut tillräckligt snabbt för att undvika kabelbrand.
En del skarvsladdar har bara 0,75mm2 koppar, Undvik!
Se till att du har minst 1,5mm2
Om du söker på "skarvsladd 3G2,5" så hittar du skarvsladdar med 2,5mm2 koppar.
Lägg kabeln i ett kabelskydd t.ex:
https://www.skyddsfaktorn.se/vagmark...er/kabelskydd/
Så har du gjort det du kan utan krav på behörighet.
En skarvsladd skall kunna tas bort i sin helhet utan verktyg.
Om du gräver ner en skarvsladd, använd då ett 100mm gult kabelskyddsrör så kan du dra i sladden utan att demontera kontakten.