• 4
  • 5
2024-03-18, 21:52
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Håller med! Vad är det värsta som kan hända? Tjälen greppar tag i kabeln och drar av den? Big deal! Gräv ner en ny!
Ja det är bäst du ber en elektriker komma och gräva ner kabelskyddsröret åt dig, välinvesterade pengar.
Citera
2024-03-18, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dissidentx
Ja det är bäst du ber en elektriker komma och gräva ner kabelskyddsröret åt dig, välinvesterade pengar.

Citera
2024-03-18, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SimpCuck2000
Tänkte fixa el i ett uthus.
Har en vanlig utomhuskabel. Svart som tåler lite mer än en inomhusvariant.
Tänkte jag helt enkelt skulle gräva ner den kanske 20 cm mellan byggnanderna.
Är det något man skall tänka på?
Skall man ha den i något hölje kanske? Någon form av rör?
Var köper man det i så fall? Går det utan eller kommer det bli för mycket fukt?

Hur gör man bäst skåran i marken?
Det skulle kunna vara så att godemannen för 20 år sedan hade samma funderingar för att få el i sitt garage.
Kanske gjorde godemannen så att han köpte en förlängningssladd på rusta och grävde ner den på ca 20-30 cm djup utan något skyddsrör. Möjligen är det så att han sen i garaget har ett antal grenuttag som han kopplar in en frysbox och ett par lampor & 2 lysrör. Vid tillfälle skulle man kunna tänka dig att detta system belastas med en cirkelsåg eller annat elektriskt verktyg. Helt utan problem.

5 år senare kommer godemannen kanske på att han skulle behöva el i sin friggebod där han pysslar lite med att skruva ihop lampor. Då skulle man ju kunna ta en förlängningssladd och koppla den till grenuttaget i garaget och gräva ner den på 20-30 cm djup och dra den till friggeboden. I friggeboden skulle man ju sen kunna ha ett par ytterligare grenuttag där man seriekopplat ca 20-30 st lampor som lyser så fint när man pysslar med sina lampor.

Man skulle då kunnat haft det så här under alla dessa år utan att något större hänt. Det skall väl sägas att proppen skulle kunna ha gått, någon gång om året, när systemet belastas för hårt med någon maskin för mycket inkopplad. Då får man ju bara byta till ny propp.
Godemannen skulle ju dock inte tillstå att han gjort på detta sättet, men det är ju såklart ett sätt som möjligen skulle kunnat göras. Då, för 20 år sedan…
Citera
2024-03-18, 22:26
Medlem
Så mycket kommentarer. Funderar på om jag inte skall ta och strunta i det helt och köra upp både kabeln och röret i arslet istället. Jo, så får det bli.
Citera
2024-03-18, 22:31
Medlem
Citat:
Kanon! tack.
Vad är det som kan hända. Förstår inte vad som skulle kunna ske? Vad är den stora skillnaden mot om förlängsningskabeln ligger på backen?

Vet ej, vanligt litet oljeelement.
Lampan kan väl vara vad som helst. En sån man har i rummet inne.
Vet inte vad det är för uttag.
30 meter kanske.

Alltså jag skall inte skruva fast något uttag eller så. Bara en förlängsningssladd som pluggas in i källaren i vanligt uttag och som jag sedan pluggar olika saker i lilla huset.
Har redan haft lampa och annat tillkopplat när sladden legat på backen.

Den typen av kabel är inte skapad för fast installation utomhus under mark. Med tiden kommer den vittra sönder och du kommer behöva göra om arbetet. Inget farligt kommer ske förutom kanske en kortis eller liknande.
Lägg några hundralappar extra från början så slipper du det.

Köp kabel märkt ekkj eller n1xv så kommer detta hålla i evigheter.
Ändarna kan du skarva inomhus i kopplingslådor från matarkabeln till schukouttag om du nu prompt ska använda vanliga uttag. 1.5mm dimension på kraftkabeln bör definitivt räcka för ett vanligt oljelement.

Exempel på vad som avses:
https://www.elbutik.se/product.html/...l?gad_source=1

https://www.biltema.se/bygg/elinstal...9?gad_source=1
Citera
2024-03-18, 22:43
Medlem
Citat:
Tänkte fixa el i ett uthus.
Har en vanlig utomhuskabel. Svart som tåler lite mer än en inomhusvariant.
Tänkte jag helt enkelt skulle gräva ner den kanske 20 cm mellan byggnanderna.
Är det något man skall tänka på?
Skall man ha den i något hölje kanske? Någon form av rör?
Var köper man det i så fall? Går det utan eller kommer det bli för mycket fukt?

Hur gör man bäst skåran i marken?

Du kan säkert få ett och annat tips från den här mannen.

https://www.nwt.se/2024/03/18/fracka...arvdosa-cb93e/

Citat:
Enligt polisens förundersökning ska fastighetsägaren, enligt Ellevio, ha grävt fram kabeln och gjort en skarv som leder bort del av sin förbrukning, innan den går in i mätarskåpet i ett garage.

– Det har brunnit i det garaget en till två gånger, antagligen till följd av det. Det här upptäcktes av elektriker som varit på platsen, säger anmälaren på Ellevio.

Ellevio gjorde mätningar under en veckas tid och kunde se att 400 kilowatt-timmar saknades.
Citera
2024-03-18, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Du kan säkert få ett och annat tips från den här mannen.

https://www.nwt.se/2024/03/18/fracka...arvdosa-cb93e/

Vad är det här för något? Jag fattar inte hur den här tråden spårar ur. Jag har en sladdjävel som jag inte vill ha liggandes eftersom jag brukar vända bilen på det området och inte vill köra över den var gång.
Men ok, det är tydligen en inkörsport till grov kriminalitet så sladdjäveln får väl ligga där DEN LIGGER DÅ! Inte fan tänker jag anlita någon sniken jävla elektriker i alla fall som skall ha en halv miljon för att stå och runka. SLADDJÄVELN får ligga på backen. Om man får se en enda jävla hantverkare i närheten av min tomt skall han få hela jävla kabelvindan uppsparkad i röven!!!!

Ärligt talat. Så jävla mycket trams. Hade inte en aning om att elektriker horade kunder så här desperat.
Varje jävla gång man skall fråga något om något i hemmet skall en massa muppar in i tråden och påstå att det är både farligt och omoraliskt att inte anlita dem. Får jag såga ved med min egen motorsåg eller skall jag betala någon för det med?!?!? Får jag steka ett ägg, eller skall jag betala en kock? Får jag torka mig i röven eller måste jag skaffa någon form av legitimation och expert som skall hantera det?
Senast redigerad av SimpCuck2000 2024-03-18 kl. 22:59.
Citera
2024-03-19, 01:42
Medlem
tantrs avatar
Haha! Jag hade grävt ner kabeln i rör . Lär inte gå sönder oavsett vad folket säger. Möjligtvis efter ett X antal år men då är det ju bara att byta
Citera
2024-03-19, 03:57
Medlem
KiselMupps avatar
Citat:
Vad är det här för något? Jag fattar inte hur den här tråden spårar ur. Jag har en sladdjävel som jag inte vill ha liggandes eftersom jag brukar vända bilen på det området och inte vill köra över den var gång.
Men ok, det är tydligen en inkörsport till grov kriminalitet så sladdjäveln får väl ligga där DEN LIGGER DÅ! Inte fan tänker jag anlita någon sniken jävla elektriker i alla fall som skall ha en halv miljon för att stå och runka. SLADDJÄVELN får ligga på backen. Om man får se en enda jävla hantverkare i närheten av min tomt skall han få hela jävla kabelvindan uppsparkad i röven!!!!

Ärligt talat. Så jävla mycket trams. Hade inte en aning om att elektriker horade kunder så här desperat.
Varje jävla gång man skall fråga något om något i hemmet skall en massa muppar in i tråden och påstå att det är både farligt och omoraliskt att inte anlita dem. Får jag såga ved med min egen motorsåg eller skall jag betala någon för det med?!?!? Får jag steka ett ägg, eller skall jag betala en kock? Får jag torka mig i röven eller måste jag skaffa någon form av legitimation och expert som skall hantera det?

Jag tycker också att det är frustrerande att man inte får göra en simpel sak utan behörighet,
Men så är det.

Med 30 meter ledning finns det risk att utlösningsvillkoret inte uppfylls, dvs. om det uppstår en kortslutning så hinner inte säkringen lösa ut tillräckligt snabbt för att undvika kabelbrand.
En del skarvsladdar har bara 0,75mm2 koppar, Undvik!
Se till att du har minst 1,5mm2
Om du söker på "skarvsladd 3G2,5" så hittar du skarvsladdar med 2,5mm2 koppar.

Lägg kabeln i ett kabelskydd t.ex: https://www.skyddsfaktorn.se/vagmark...er/kabelskydd/
Så har du gjort det du kan utan krav på behörighet.

En skarvsladd skall kunna tas bort i sin helhet utan verktyg.
Om du gräver ner en skarvsladd, använd då ett 100mm gult kabelskyddsrör så kan du dra i sladden utan att demontera kontakten.
Citera
2024-03-19, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantr
Haha! Jag hade grävt ner kabeln i rör . Lär inte gå sönder oavsett vad folket säger. Möjligtvis efter ett X antal år men då är det ju bara att byta

Nej det kommer orsaka armageddon.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in