Citat:
Ursprungligen postat av
wasp101
Tack, känner inte till att vår bil har en tank med eolyvätska så ska undersöka närmre men kan vara nyare modeller av 508 då jag inte känner till att vår heter HDi.
Kan ett första steg vara att tappa i en flaska STP Rengöring, Dieselpartikelfilter, Universal som kostar runt en hundring?
Står i beskrivningen att man ska hälla i en flaska omkring var 300e mil. Ny info för oss!
Alla 508 har Eolys-tank som ska fyllas med ojämna mellanrum, men då bör den i displayen varna för just låg nivå i tillsatstanken och säga till att den ska fylla, man kan göra det själv men det måste alltid återställas med diagnosinstrument.
De 508 som heter BlueHDi har dessutom, utöver Eolys-tanken, Adblue-tank.
Eolysen har på de senaste jag haft och behövt fylla räckt ca 18-20000 mil, men dåkör jag lugnt och mest landsväg/motorväg, den doserar efter hur mycket man tankar och inte efter hur mycket man kör (som Adblue), så ju högre medelförbrukning man har desto oftare måste man fylla systemet.
Jag tycker inte du ska hälla i nåt som ändå inte gör nån nytta, det som du bör göra är att läsa vilka koder bilen sätter, att filtret riskerar att sättas igen kan ha flera olika orsaker, det kan vara difftrycksgivaren som är trasig och ger fel värde, eller så är det så att partikelfiltret faktiskt är fullt efter 12 år. PSA-partikelfilter ska enligt serviceboken bytas eller rengöras vid behov.