2024-03-17, 04:43
Medlem
KolarhustrunsPastas avatar
Hej Flashback!

Jag har en teoretisk fråga som jag funderat på en del.

Jag är född i Sverige men flyttade för cirka 12 år sedan till Norge, där jag arbetade och levde. Efter ungefär 10 år fick jag norskt medborgarskap, så nu har jag både svenskt och norskt medborgarskap och pass. För ett år sedan flyttade jag till Australien för att studera vid ett universitet. Jag tar min hel Bachelor-examen här, finansierad genom norska CSN (Lånekassen). Jag lånar till allt - mat, boende, terminsavgifter och extra lån eftersom jag är över 30 år. Med andra ord, jag har ett fantastiskt studentliv här i Australien, med en fin lägenhet nära havet, utan att behöva jobba extra som andra internationella studenter. Kort sagt, jag njuter av livet på norska oljepengar. Men jag maxar mitt norska studentlån och den totala återbetalningen, inklusive räntor och avgifter, kommer över 20 år att uppgå till omkring 1,6 miljoner.

Nu till min fråga:
Min utbildning kommer nästan säkert att leda till permanent uppehållstillstånd (PR-visum) och därefter australiensiskt medborgarskap inom två år efter avslutade studier.

Vad skulle teoretiskt hända om jag, när jag fått australiensiskt medborgarskap, väljer att avsäga mig mitt norska medborgarskap (jag tror man bara kan ha två medborgarskap)? Och sedan väljer att bo resten av mitt liv i Australien med bara svenskt/australiensiskt medborgarskap?

Skulle Norge kunna kräva tillbaka skulden på något sätt på distans? Jag menar, Australien kommer väl knappast att utlämna mig till ett land där jag inte är medborgare, eller hur fungerar det?

Jag vill understryka att detta är en hypotetisk situation. Jag älskar Norge och har för avsikt att betala tillbaka det jag lånat från den norska staten. Om något är det mitt svenska medborgarskap som jag skulle avsäga mig om jag blir australiensisk medborgare. Men det vore intressant att veta vilka möjligheter Norge har att kräva tillbaka skulder från någon som bor på andra sidan jorden i ett land där personen är medborgare, om personen inte längre är norsk medborgare. Haha!
Senast redigerad av KolarhustrunsPasta 2024-03-17 kl. 04:51.
Citera
2024-03-17, 04:55
Medlem
Dan88s avatar
Skulder är inte kopplade till medborgarskap.

Norge kanske kan driva in skulden genom ett australiskt inkassoföretag om du inte betalar.
Citera
2024-03-17, 05:03
Medlem
KolarhustrunsPastas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88

Norge kanske kan driva in skulden genom ett australiskt inkassoföretag om du inte betalar.

Ah.. Okej, misstänkte att det kanske kunde förhålla sig så. Hur då, typ sälja skulden till Australiensiskt inkasso bolag? Jag menar Norge har ju inga möjligheter att skicka kronofogden hit, göra utmätningar och deras betalningsanmärkningar är verkningslösa osv..
Citera
2024-03-17, 05:24
Medlem
GormDenGamles avatar
Tänk att vara 30+, ta en bachelor men ändå inte veta bättre än så.
Givetvis kommer den norska staten driva in skulden fast att du bor i Australien.
Citera
2024-03-17, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KolarhustrunsPasta
Hej Flashback!

Jag är född i Sverige men flyttade för cirka 12 år sedan till Norge, där jag arbetade och levde. Efter ungefär 10 år fick jag norskt medborgarskap, så nu har jag både svenskt och norskt medborgarskap och pass. För ett år sedan flyttade jag till Australien för att studera vid ett universitet. Jag tar min hel Bachelor-examen här, finansierad genom norska CSN (Lånekassen). Jag lånar till allt - mat, boende, terminsavgifter och extra lån eftersom jag är över 30 år. Med andra ord, jag har ett fantastiskt studentliv här i Australien, med en fin lägenhet nära havet, utan att behöva jobba extra som andra internationella studenter. Kort sagt, jag njuter av livet på norska oljepengar. Men jag maxar mitt norska studentlån och den totala återbetalningen, inklusive räntor och avgifter, kommer över 20 år att uppgå till omkring 1,6 miljoner.

Nu till min fråga:
Min utbildning kommer nästan säkert att leda till permanent uppehållstillstånd (PR-visum) och därefter australiensiskt medborgarskap inom två år efter avslutade studier.

Vad skulle teoretiskt hända om jag, när jag fått australiensiskt medborgarskap, väljer att avsäga mig mitt norska medborgarskap (jag tror man bara kan ha två medborgarskap)? Och sedan väljer att bo resten av mitt liv i Australien med bara svenskt/australiensiskt medborgarskap?

Skulle Norge kunna kräva tillbaka skulden på något sätt på distans? Jag menar, Australien kommer väl knappast att utlämna mig till ett land där jag inte är medborgare, eller hur fungerar det?

Jag vill understryka att detta är en hypotetisk situation. Jag älskar Norge och har för avsikt att betala tillbaka det jag lånat från den norska staten. Om något är det mitt svenska medborgarskap som jag skulle avsäga mig om jag blir australiensisk medborgare. Men det vore intressant att veta vilka möjligheter Norge har att kräva tillbaka skulder från någon som bor på andra sidan jorden i ett land där personen är medborgare, om personen inte längre är norsk medborgare. Haha!

Nästan alla länder respekterar principen att skulder skall betalas. Det går alltså att kräva in pengarna där också även om det kommer ske på australiskt vis.

Men nej, du kommer inte bli utlämnade, det är dina pengar som kommer bli det - det har inte att göra med var du är medborgare någonstans.
Senast redigerad av prostetnic 2024-03-17 kl. 05:33.
Citera
2024-03-17, 05:42
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Dom där pengarna kommer du få betala tillbaka oavsett om du vill eller inte. Du tar lån. Arbetar du inte på sommaren (och ev. jullov)? Varför inte? Tror du inte att du kommer behöva betala tillbaka dina skulder? Börja ta ansvar för dina beslut här i livet..

Det var en jävla hög summa för ett studielån förresten. Du skulle hållit dig till Sverige Det finns trots allt en del förmåner med detta landet
Citera
2024-03-17, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88

Korrekt men kommer norska staten agera så för studieskulder?
CSN i Sverige har väl åtminstone tidigare haft väldigt förmånliga villkor och inte krävt in något om man inte har tillräcklig inkomst. Tveksam till om de skulle försöka driva in en sådan skuld om TS haft skulder dit. Den som inte är lat kan väl googla.
Citera
2024-03-17, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KolarhustrunsPasta
Hej Flashback!

Nu till min fråga:

De kommer att försöka driva in skulden om du har stora skulder. Du kommer bosätta dig i Australien, inte Irak. Då hade nog Norge skitit i dig men Australien kommer de försöka driva in sin skuld om du har miljonskulder.
Senast redigerad av Lofiboy 2024-03-17 kl. 07:12.
Citera
2024-03-17, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merkhur
CSN i Sverige har väl åtminstone tidigare haft väldigt förmånliga villkor och inte krävt in något om man inte har tillräcklig inkomst. Tveksam till om de skulle försöka driva in en sådan skuld om TS haft skulder dit. Den som inte är lat kan väl googla.
Egentligen borde väl du som påstår saker googla, citera och länka.

Men skit samma, jag gjorde ditt jobb.

Citat:
Australien

I de fall en låntagare inte betalar ett studielån som är uppsagt till omedelbar betalning går CSN vidare till rättslig process i Australiensk domstol. CSN har ett antal domar mot låntagare i Australien som avser uppsagda lån. I de fall låntagaren inte betalar hela lånet omgående ansöker CSN om utmätning av beloppet.
https://www.csn.se/om-csn/lag-och-ra...-utlandet.html

Kan tänka mig att det fungerar på ungefär samma sätt med studieskulder i Norge.
Citera
2024-03-17, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Egentligen borde väl du som påstår saker googla, citera och länka.

Men skit samma, jag gjorde ditt jobb.

https://www.csn.se/om-csn/lag-och-ra...-utlandet.html

Kan tänka mig att det fungerar på ungefär samma sätt med studieskulder i Norge.

Nej jag påstod inget om hur Norge agerar i detta fall men lyfte upp hur CSN har agerat vilket kan antyda att Norge kanske agerar på liknande sätt, men det är inget jag påstår.

Mitt intresse för frågan är dock inte så stort att jag själv lägger tid att undersöka hur CSN och Norge agerar idag för att se vilka möjligheter det finns att fly från dessa skulder.

Din länk till CSN säger inte mycket om hur väl CSN kan lyckas med en indrivning, bara att de har den ambitionen idag.
Senast redigerad av merkhur 2024-03-17 kl. 06:52.
Citera
2024-03-17, 06:53
Medlem
Jobbade i Köpenhamn under 11 år, internationell försäkringsregress, sk ”subrogation” och “insurance liability recoveries”.

Se upp med även Folketrygden for Utenlandssaker.

Norge är inte dumt, o norrmännen inte heller.

Oavsett var du är i världen, t.o.m. på Pitcairn eller i Ecuador, dom hittar dig o återkräver beloppet.

Enda chansen vore identitetsbyte!

Svenska CSN däremot är ett skämt.

Alla utlandsdeudenter i Sverige som drar hem efter examen i Sverige, betalar aldrig tillbaka (!)

Du är dum! Du borde ha ansökt om Afrikansk eller arabisk nationalitet o skrivit in dig på svensk högskola universitet o kvitterat ut svenska CSN pengar o därefter stuckit när färdig
Citera
2024-03-17, 06:57
Medlem
Citat:
Nej jag påstod inget om hur Norge agerar i detta fall men lyfte upp hur CSN har agerat vilket kan antyda att Norge kanske agerar på liknande sätt, men det är inget jag påstår.

Mitt intresse för frågan är dock inte så stort att jag själv lägger tid att undersöka hur CSN och Norge agerar idag för att se vilka möjligheter det finns att fly från dessa skulder.

Din länk till CSN säger inte mycket om hur väl CSN kan lyckas med en indrivning, bara att de har den ambitionen idag.
Så här skrev du,
Citat:
CSN i Sverige har väl åtminstone tidigare haft väldigt förmånliga villkor och inte krävt in något om man inte har tillräcklig inkomst. Tveksam till om de skulle försöka driva in en sådan skuld om TS haft skulder dit.
Jag tog då fram information om hur CSN agerar i sådana fall.

Så nu behöver du inte längre fundera på det.
Citat:
Den som inte är lat kan väl googla.
Jag ansåg att du kunde ha googlat, men nu gjorde jag det åt dig.

Så nu behöver du inte längre fundera på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in