2024-03-16, 13:30
Medlem
Jag ställer mig frågan om vad för typ av säkerhetsklass de fordon har som hyser Sveriges viktigaste personer.

De har skottsäkra rutor mest troligt, men klarar de bara av 9mm, eller ligger de i en högre klass?

Ska något större till så måste väl glaset vara tjockt som hela tjockleken på dörren, har de sådanna bilar?
Citera
2024-03-16, 13:45
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAnal
Jag ställer mig frågan om vad för typ av säkerhetsklass de fordon har som hyser Sveriges viktigaste personer.

De har skottsäkra rutor mest troligt, men klarar de bara av 9mm, eller ligger de i en högre klass?

Ska något större till så måste väl glaset vara tjockt som hela tjockleken på dörren, har de sådanna bilar?

Alla bilar i dag har B7 och klarar ak47...7.62mm
OBS! Att inga bilar är skottsäkra utan man säger skyddade för att man ska klara att köra ut ur killzone eftersom för eller senare kommer projektiler in.
De klarar handgranater, mindre IED´s handeldvapen och automatvapen typ 5.56 och 7,62
Citera
2024-03-16, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Alla bilar i dag har B7 och klarar ak47...7.62mm
OBS! Att inga bilar är skottsäkra utan man säger skyddade för att man ska klara att köra ut ur killzone eftersom för eller senare kommer projektiler in.
De klarar handgranater, mindre IED´s handeldvapen och automatvapen typ 5.56 och 7,62

Okey. Det trodde jag inte. Tänkte mer åt att de klarade av pistoler, men inte mycket mera.
Utöver skydd mot projektiler, vad är annars deras svaghet. Tänker skydd emot motor, växellåda eller andra delar som är kritiska?
Citera
2024-03-16, 14:19
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAnal
Okey. Det trodde jag inte. Tänkte mer åt att de klarade av pistoler, men inte mycket mera.
Utöver skydd mot projektiler, vad är annars deras svaghet. Tänker skydd emot motor, växellåda eller andra delar som är kritiska?

Jag kommer inte nämna några svagheter av skyddet men tunga bilar kräver lång stoppsträcka, de blir dessutom svajiga i farter över 120km/h (Suvar) låga fordon påverkas inte av det såpass mycket. Men kört mycket bepansrade SUVar och Mercedes. Motorer är skottsäkra i blocket, det handar om att ta sig ur en killzone dvs en plats där en attack sker. Överallt är inbyggt med extra stål tom under hela fordonet, torpedväggen, även en extra dörr / lucka i bagagen. De har runflats så man kan köra i 80 km/h i minst 5 mil efter att däcken skjutits sönder. Flera har inbyggda släckanordningar så börjar det brinna i motorrummet trycker man på en knapp så släcks det. De är förstärkta i kaross och fjädring och för att kompensera 2500 extra kg, trimmas motorerna.
Citera
2024-03-16, 22:33
Avslutad
Teslas Cybertruck har ingenting i det här segmentet att göra. [Edit: och det inlägget plockades med rätta bort innan jag postade] Den bilen har en skyddsnivå motsvarande ungefär flytväst med fasttejpad traumaplatta. PMC i MÖ 00-tal eller valfri bodyshop i Sydamerika bygger mer pålitliga bilar (vilket inte säger mycket).

Våra bilar likt i alla andra europeiska länder är testade, typade och godkända enligt VPAM BRV 2009 och/eller ERV 2010.

Det handlar också om mer än bara traumaskydd. Bilarnas elektronik och krocksensorer beter sig annorlunda vilket särskilt i moderna bilar närmast kräver att tillverkaren är inblandad.

Volvos nuvarande lineup med X90 erbjuds i två varianter, en lättare och en tyngre. Den lättare känns ungefär som att köra en fullastad vanligt XC90 med helt okej väghållning. Den tyngre passar väldigt bra in på HRT:s beskrivning, kör man den så som Vilks personskydd gjorde så blir resultatet därefter.

Men trots rätt (förvånansvärt) stor tillgång på denna typ av bilar i Sverige så är det långt ifrån alltid vårat högvillt använder dem. Allt beror på när/var/hur och även efter en nobelmiddag kan svenska ministrar som bekant skådas på en osäkrad snabbmatskedja i City. Likaså i en helt vanlig taxi på väg någonstans. Löfvén såg jag ett par gånger på X2000, han och hans personskydd klev på och av precis som alla andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in