2024-03-16, 07:48
Medlem
Anställ annan personal för att göra vissa enklare uppgifter.

1läkare -> 3 sjuksköterskor -> 2 undersköterskor -> 1 vårdbiträde

Där har du ett team som löser problemet… varför ska alla vara hägutbildade?
Citera
2024-03-16, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Inom OECD så har bara Island förre platser per invånare inom IVA (intensvård) enligt artikel i DN.
4,9 platser per 100 tusen jämfört med ettan som är Tjeckien och deras 45,5 platser per 100 tusen invånare.

Artikeln handlar om att IVA i Stockholm behöver en ökad kapacitet kring IVA (intensivvård) med 30 % till 2030.

Problemet är bara att det inte finns folk som kan bemanna dessa platser, alltså sjuksköterskor.

Inte ens idag så har de det antal sjuksköterskor som man har budgeterat till.

https://www.dn.se/sverige/iva-platserna-maste-bli-30-procent-fler-det-kraver-att-personalflykten-stoppas/

Så hur ska vi lösa detta problemet'?
Ska sjuksköterskorna får mer betalt eller ska vi inse att vi inte kommer fixa vården för IVA patienter i framtiden?

Sen vore det också intressant att få veta vad forumet tycker att en rimlig lön för en sjuksköterska inom IVA (intensivvård) är värd i lön.

Låst artikel. https://www.dn.se/sverige/iva-platserna-maste-bli-30-procent-fler-det-kraver-att-personalflykten-stoppas/

Vad har antalet IVA-platser med antalet sjuksköterskor att göra?
Hur många sjuksköterskor är anställda inom landstingen? Vet du det?
Jag vågar hävda att det inte alls är en brist på sjuksköterskor i landet, dock så använder man dem på fel sätt.

Ett enkelt sätt är att förbjuda bemanningssjuksköterskor o läkare. Anställa folk o ge dessa schyssta villkor.
Sedan kan man börja kasta ut de 2 000 000 människor som inte bidrar till finansieringen av skattemedel.
Sedan är nog problemet löst.
Citera
2024-03-16, 07:52
Medlem
moderator-hatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HYXXA
Anställ annan personal för att göra vissa enklare uppgifter.

1läkare -> 3 sjuksköterskor -> 2 undersköterskor -> 1 vårdbiträde

Där har du ett team som löser problemet… varför ska alla vara hägutbildade?
Mitt ex är sjuksköterska o inte fan är hon smart iq 75 typ..
Citera
2024-03-16, 07:54
Medlem
Split-eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Jag tycker ändå att det låter som att du snackar massa papegoja måste jag nog säga. Kan det vara möjligt att vi har 10% utlänningar. Hur många% har kommit de sista 10 åren.
Hur ska man kunna sortera ut Vilka man ska skicka ut. Glöm inte av att skicka statistik på detta du säger till offentligheten.

Dom belastar vården mer än genomsnittlige Svensken, samt att dom inte jobbar och därmed inte bidrar till kassan som ska betala för vården.

Lite som ränta på ränta, om du förstår hur jag menar?
Citera
2024-03-16, 07:55
Medlem
Fuckwindowss avatar
Mer invandring.. min lärare lärde mig att samhället går under annars..
Citera
2024-03-16, 07:57
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Split-ed
Dom belastar vården mer än genomsnittlige Svensken, samt att dom inte jobbar och därmed inte bidrar till kassan som ska betala för vården.

Lite som ränta på ränta, om du förstår hur jag menar?
Jag förstår vad du menar men det finns ingen som kan lämna någon statistik. Det innebär att det bara är dyngsnack.
Så länge man inte kan lägga någon statistik så kan inte detta stämma. Det innebär att man inte kan lita på sådana saker. Verkar liksom inte bara skriva en massa saker när man inte har belägg för detta.
Lite grann som jag säger om du har en miljon utlänningar i Sverige. Så innebär det att kanske 100.000 har flyttat hit de sista 10 åren. Du menar att det finns många utlänningar som inte bidrar till något. Jag kan säga att du känner många svenskar som bara sitter på röven och väntar på a-kassa alfakassar sjukpenning och andra alternativ.
Det känns som att hela jävla packet fuskar i Sverige. Däremot brukar det vara väldigt lätt att skylla på alla utlämningar. Jag tror att du är så pass förnuftig så att du förstår att jag har rätt också.
Så länge det går dåligt för Sverige så är det alltid utlänningar fel. Detta känns som att det är en klassisk variant.
Citera
2024-03-16, 07:57
Medlem
Jag tror en stor bov i dramat är dom nya reglerna för dygnsvila och inte pengar.
Citera
2024-03-16, 07:58
Medlem
Citat:
De sjuksköterskor som har kommit hit menar ni?

De är väl ungefär 30-40% av dom som arbetar i vården, dvs ungefär samma siffra, som befolkningen.
Vilket i princip innebär att svenska skattepengar går till att invandrad vårdpersonal tar hand om invandrare i sverige.
Knappast något svenskar eller svensk ekonomi vinner på.
Citera
2024-03-16, 07:59
Medlem
Man får lyssna på vad de sagt i sina intervjuer då de sagt upp sig. Ta lärdom av de som jobbar och som har jobbat där.
Troligtvis vill de ha god bemanning, tid för återhämtning och bra lön. Återkommande utbildningsdagar är också bra.
Citera
2024-03-16, 08:00
Medlem
Citat:
Du vill hellre förblöda än att en svensk ska ta han om dig?

Den svenska sjukvården liksom allt annat är byggd för kanske max 8 miljoner människor.

Att hela tiden fylla på med människor som inte bidrar utan bara skadar har sitt pris i form av att all service förfaller. Färre personer betalar för fler.

Nu så ska vårdpersonal sägas upp för att spara på pengar så det råder ingen "brist" enligt regionerna.

IVA är överbemannat har jag hört, det behövs fler sängar och färre personal som fikar.

Sen så behöver man flytta personer inkl sjuksköterskor från verksamheter där de sitter och fikar till de som faktiskt behöver personal. Med morot eller piska.
Citera
2024-03-16, 08:05
Medlem
Split-eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Jag förstår vad du menar men det finns ingen som kan lämna någon statistik. Det innebär att det bara är dyngsnack.
Så länge man inte kan lägga någon statistik så kan inte detta stämma. Det innebär att man inte kan lita på sådana saker. Verkar liksom inte bara skriva en massa saker när man inte har belägg för detta.
Lite grann som jag säger om du har en miljon utlänningar i Sverige. Så innebär det att kanske 100.000 har flyttat hit de sista 10 åren. Du menar att det finns många utlänningar som inte bidrar till något. Jag kan säga att du känner många svenskar som bara sitter på röven och väntar på a-kassa alfakassar sjukpenning och andra alternativ.
Det känns som att hela jävla packet fuskar i Sverige. Däremot brukar det vara väldigt lätt att skylla på alla utlämningar. Jag tror att du är så pass förnuftig så att du förstår att jag har rätt också.
Så länge det går dåligt för Sverige så är det alltid utlänningar fel. Detta känns som att det är en klassisk variant.

Du kan väl hålla med mig om att sysselsättningen för invandrare är lägre jämfört med den infödda befolkningen? Jag sitter på mobil, så jag har svårt att dra in länkar (av någon anledning så funkar det inte att klippa och klistra sen senaste android-uppdateringen?), jag tror att du håller med i det?

Sen ska jag vara ärlig att jag inte har någon statistik för hur mycket invandrare belastar vården mer, det är faktiskt mest en observering av dom 2 städerna i mellersta Sverige som jag bott i dom senaste 19 åren att när jag har behövt besöka vården av endera anledning att jag behöver just vård, eller att det har handlat om barn, så är den stora majoriteten som besöker vården just invandrare.

Men det är inte bara att dom besöker vården, naturligtvis, som drar ner just nämnda vård, det handlar om att det behövs tolkar, det behövs extra resurser för att förklara för dom att man inte får knulla frun en vecka efter förlossning, det behövs skyltar på olika språk, det behövs en jävla massa saker som verkar slå och enkla (ta skylten som exempel, vad kan ett par plåtskyltar kosta?) men som kostar ofantliga summor när du börjar lägga ihop dom. Allt det där ska ju tas från en kassa, vår stora stadskassa.

Men sen säger jag inte emot dig, jag har helsvenska personer i min närhet som med näbbar och klor gjort allt för att INTE göra rätt för sig trots att dom har alla möjligheter i världen att göra just rätt för sig. Dom människorna klipper man av från livet, alternativt trakasserar och ser som undermänniskor. Jag tror att dom går att piska till att göra rätt för sig på ett eller annat sätt, men nu börjar vi väl prata realpolitisk och det kommer ju till slut inte att hända.
Citera
2024-03-16, 08:09
Medlem
Galejans avatar
Behöver vi så många sjuksköterskor? Hade det inte varit bättre att istället effektivisera vården så att de befintliga sköterskorna (och läkarna) räcker till? I dagens sjukvård handlar mycket av både sjuksköterskornas och läkarnas arbetstid om att sköta rent administrativa uppgifter som att föra register, förnya recept, föra journal och liknande. Det här var sysslor som till stor del sköttes av läkarsekreterare och liknande personal tidigare. Idag har detta lämpats över på den vårdande personalen istället.

Hade det inte varit bättre att låta vårdpersonalen sköta vården och anställa kontorspersonal för de rent kamerala uppgifterna istället för att gapa om att vården går på knäna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in