2024-03-14, 21:01
Medlem
För någon vecka sedan blev det officiellt att det är bullrun då första "red dot" dök upp på charten.
Det har dock gått stadigt redan sedan första halvan förra året. Cykler med 4 års halvering har pågått ett tag nu så det finns ett tydligare mönster. Men samtidigt verkar dessa möjligheter förbigå de flesta. Det var någon som tog något större lån och köpte btc här på forumet när det var i slutet av en bullrun. Det är en klassiker. Men nu är ju snarare läget att man skulle göra något sådant (dock kanske inte kortsiktigt, dipp före halveringen)
Men de flesta medelsvensson tuggar vidare på sina 9-5 jobb och missar helt denna chans. Och skulle man nämna det så är det för döva öron såvida de inte har någorlunda intresse sedan innan.
Många grämer sig att de inte köpte btc för länge sedan eller de som drömmer om att de hörde talas om det de första åren och skulle ha skaffat de då när de ser kursen, och så läget varit hela tiden, men btc går bara upp, "nu är de 100 dollarskulle köpt när de var på 10 dollar"
"nu är de 1000 dollarskulle köpt när de var på 100 dollar" "nu är de 10000 dollarskulle köpt när de var på 1000 dollar" och så fortsätter cirkusen hela tiden.
När man tittar på charten idag och ser 70k, jäklar vilket pangpris, bara 70k för en btc det är prisvärt!
Det är inte osannolikt att btc gör 3x från och med nu denna bullrun. Det är åtminstone vad det borde bli om man kalkylerar föregående trender.
Sedan pratar vissa om 400k 1 miljon och allt möjligt, vem vet...
Och sedan har vi ju altcoin, konsensus är enligt de flesta "you can be a monkey and hitting darts and will still win", du ska (miss)lyckas för att inte välja en altcoin som ökar rejält och dessa brukar ha sitt race efter bullrun btc high, vilket troligast sker senare i höst/vinter.

Har ni själv försökt övertala släkt och vänner om denna möjlighet? Vad får nu för respons?
Tror ni fler tar chansen nu?
Citera
2024-03-14, 21:16
Medlem
fittslems avatar
Försök inte övertala, dom investerar bara när det lyser grönt på charten, vid minsta lilla 5-10% dip får dom panik, säljer och du kommer få skit för det.
Citera
2024-03-14, 21:17
Medlem
GertBennys avatar
Jag är med i denna bullrunnen efter att missat cirka 400 000 eller 500 000 kronor i ren vinst som jag aldrig sålde av 2017 för jag hade FOMO (köpte XRP med flera när den låg på 20 cent innan 2017 års bullrun) och trodde mina cryptos skulle öka ännu mer haha. När allt bara visade rött på daily profits när skiten kraschade så klarade man inte psykologiskt av att sälja, även fast man låg jättemycket plus. Istället så trodde man skiten skulle gå upp och det gjorde den ju inte just då. Men när jag sålde så jag gick typ plus minus noll istället . Tror fan jag till och med förlorade pengar ifrån min initiala insättning haha.

Nu ligger jag plus i alla fall och hoppas få revansch efter 2017 års nederlag!

Ontopic: Min föräldrar förstår inget om crypto och kommer antagligen inte investera. Tror andra i min närhet anser det vara för volatilt eller inte har intresse/förståelse för det. Fegisar helt enkelt! Hur länge har du hållt på med crypto själv TS och har det blivit några sköna stålar?
Citera
2024-03-14, 21:36
Medlem
Autobahn76s avatar
Jag försöker att övertyga min äldre bror som har sina besparingar på banken(!!) men jag känner mig samtidigt som någon slags bilhandlare då han inte har en susning om vad Bitcoin är för något. Totalt oteknisk. Nu har jag åtminstone sagt till honom att avsätta en slant. Och nu är det bara upp till honom. Men det sliter i hjärtat att hans privatpensionspengar bara ligger där och vittrar bort.
Citera
2024-03-14, 21:50
Moderator
Nospheratus avatar
Jag har en bekant som blir jävligt intensiv, särskilt efter några bärs, om att jag ska köpa ditten och datten krypto hit och dit. Varje gång förklarar jag som det är, jag kan inte ett skit om krypto. Och om man inte vet vad man sysslar med så bör man inte hålla på med det. Om det är pengar inblandat. Och för det andra är det inte min grej att spekulera med pengar på spel. Jag har inte den isen i magen. Jag skulle bara ligga sömnlös om nätterna och oroa mig, och då går jag hellre miste om massa sköna tusenlappar ärligt talat.

Jomen, insisterar han, det är så himla enkelt och bara att göra si och så. Men jag vill ändå inte höra talas om det.

Det intressanta är att karln samtidigt beklagar sig. "Jag har lyckats få flera släktingar och vänner att investera. Men sen vet du, ja då ringer dom mig i panik så fort kurvan går ner lite? Jag har sagt åt dom att det inte finns någon garanti jue. Varför ringer dom mig för? Vet inte hur många timmar jag spenderat i telefon med dom".

Ja, självklart ringer de honom. Eftersom det är han som är någon slags expert och har lyckats övertala dem att köpa. Vi som skiter ner oss och får panik över att spekulera med pengar ska bara inte syssla med krypto. Om man ska inte hålla på och försöka övertala oss heller. Då får man faktiskt skylla sig lite själv när folk ringer klockan två på natten i panik. Det är ju en jäkla skillnad på om någon faktiskt frågar er experter om råd, och att försöka övertala oss idioter på området om att göra ett klipp.

Så mitt råd är, håll inte på att försöka övertala släkt och vänner att skaffa krypto. Det är fan som att övertala någon att skaffa en kobra som inte kan ett skit om ormar eller djur över huvud taget. Det kommer bli ditt problem i vilket fall.
Citera
2024-03-14, 22:12
Medlem
DrunkenCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Så mitt råd är, håll inte på att försöka övertala släkt och vänner att skaffa krypto. Det är fan som att övertala någon att skaffa en kobra som inte kan ett skit om ormar eller djur över huvud taget. Det kommer bli ditt problem i vilket fall.

Väldigt sant, skulle aldrig falla mig in att övertala nån. För troligtvis slutar det med att den där kobran kommer att bita inte bara den övertalade utan även mig. Har man varken kunskap eller intresse så är det bättre vederbörande pysslar med lottorader istället
Citera
2024-03-14, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnjoyLife2000
För någon vecka sedan blev det officiellt att det är bullrun då första "red dot" dök upp på charten.
Det har dock gått stadigt redan sedan första halvan förra året. Cykler med 4 års halvering har pågått ett tag nu så det finns ett tydligare mönster. Men samtidigt verkar dessa möjligheter förbigå de flesta. Det var någon som tog något större lån och köpte btc här på forumet när det var i slutet av en bullrun. Det är en klassiker. Men nu är ju snarare läget att man skulle göra något sådant (dock kanske inte kortsiktigt, dipp före halveringen)
Men de flesta medelsvensson tuggar vidare på sina 9-5 jobb och missar helt denna chans. Och skulle man nämna det så är det för döva öron såvida de inte har någorlunda intresse sedan innan.
Många grämer sig att de inte köpte btc för länge sedan eller de som drömmer om att de hörde talas om det de första åren och skulle ha skaffat de då när de ser kursen, och så läget varit hela tiden, men btc går bara upp, "nu är de 100 dollarskulle köpt när de var på 10 dollar"
"nu är de 1000 dollarskulle köpt när de var på 100 dollar" "nu är de 10000 dollarskulle köpt när de var på 1000 dollar" och så fortsätter cirkusen hela tiden.
När man tittar på charten idag och ser 70k, jäklar vilket pangpris, bara 70k för en btc det är prisvärt!
Det är inte osannolikt att btc gör 3x från och med nu denna bullrun. Det är åtminstone vad det borde bli om man kalkylerar föregående trender.
Sedan pratar vissa om 400k 1 miljon och allt möjligt, vem vet...
Och sedan har vi ju altcoin, konsensus är enligt de flesta "you can be a monkey and hitting darts and will still win", du ska (miss)lyckas för att inte välja en altcoin som ökar rejält och dessa brukar ha sitt race efter bullrun btc high, vilket troligast sker senare i höst/vinter.

Har ni själv försökt övertala släkt och vänner om denna möjlighet? Vad får nu för respons?
Tror ni fler tar chansen nu?

Jag har fått ganska många i min omgivning att sitta på åtminstone en liten bitcoinposition. Jag brukar varna för att köpa någon altcoin, om det förs på tal. Berättar att de flesta av dem är rena bedrägerier, att det bara är bitcoin som kan bli något, etc. Nu när priset ligger över gamla ATH kommer jag inte att propsa på någon att köpa, men jag räknar med att få en del frågor, och då kommer jag att vara behjälplig.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-03-14 kl. 22:48.
Citera
2024-03-15, 09:42
Medlem
Vi vet alla vad som hände med Terra Luna Classic förra bullrunen, var någon på Youtube som hade 2 miljoner dollar i den valutan, han förlorade allt som i allt på det. Så altcoins är ju definitivt mer riskabelt än Bitcoin, Etherum och allra främst Tether. Även Shiba och Dogecoin m.fl. tappade typ 90 % värde på väldigt kort tid i maj 2021. Just sommarmånaderna, maj, juni, juli, augusti är det historiskt lägre priser då alla vill spendera sina pengar under sommaren. Men det betyder inte att det kommer bli likadant i år. En sak är ju dock säker, och det är om man inte har någon exitplan så kommer man högst troligt att gå minus, många nöjer sig inte med en 5x utan tror det kommer gå upp ännu mer, sen till slut kraschar det för många coins. Men om man bestämmer sig för att sälja av säg en tredjedel när det dubblats i värde, en tredjedel när det tredubblats och sista tredjedelen håller man i och ser vad som händer, då har man goda möjligheter att tjäna pengar. Bitcoin kommer garanterat nå minst 100k USD denna bullrunen, kanske till och med 2 eller 3 gånger så mycket. Däremot på sikt tror många att det till och med kan nå 1 miljon dollar. Ser man det som en långsiktig investering kommer man tjäna pengar, men däremot altcoins, framförallt memecoins är mer risk. Men lägger man säg 50 % på Bitcoin och Etherum och 40 % på flera olika coins på topp 50 i marketcap och sen kanske 10 % på microcaps/memecoins, då kan man definitivt tjäna pengar. Men ofta är det ju svårt att tjäna stora summor utan relativt stort sparkapital.
Citera
2024-03-15, 10:28
Medlem
Citat:
Jag har en bekant som blir jävligt intensiv, särskilt efter några bärs, om att jag ska köpa ditten och datten krypto hit och dit. Varje gång förklarar jag som det är, jag kan inte ett skit om krypto. Och om man inte vet vad man sysslar med så bör man inte hålla på med det. Om det är pengar inblandat. Och för det andra är det inte min grej att spekulera med pengar på spel. Jag har inte den isen i magen. Jag skulle bara ligga sömnlös om nätterna och oroa mig, och då går jag hellre miste om massa sköna tusenlappar ärligt talat.

Jomen, insisterar han, det är så himla enkelt och bara att göra si och så. Men jag vill ändå inte höra talas om det.

Det intressanta är att karln samtidigt beklagar sig. "Jag har lyckats få flera släktingar och vänner att investera. Men sen vet du, ja då ringer dom mig i panik så fort kurvan går ner lite? Jag har sagt åt dom att det inte finns någon garanti jue. Varför ringer dom mig för? Vet inte hur många timmar jag spenderat i telefon med dom".

Ja, självklart ringer de honom. Eftersom det är han som är någon slags expert och har lyckats övertala dem att köpa. Vi som skiter ner oss och får panik över att spekulera med pengar ska bara inte syssla med krypto. Om man ska inte hålla på och försöka övertala oss heller. Då får man faktiskt skylla sig lite själv när folk ringer klockan två på natten i panik. Det är ju en jäkla skillnad på om någon faktiskt frågar er experter om råd, och att försöka övertala oss idioter på området om att göra ett klipp.

Kan hålla med, men ett alternativ är väl att investera tillräckligt lite för att inte bry sig, men samtidigt lära sig hur det fungerar?
Citera
2024-03-15, 12:41
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Kan hålla med, men ett alternativ är väl att investera tillräckligt lite för att inte bry sig, men samtidigt lära sig hur det fungerar?
Tja, men för det första handlar det om en mentalitet. Ungefär som att investera i aktier. Man är intresserad i marknaden och håller sig uppdaterad för att man har ett intresse och tycker det är kul. Kalla det för hobby om du vill. Men vissa gör ju det på en professionell nivå. Och de kan göra det professionellt för att de har ett brinnande intresse och kunskap. Vi som är kryptoanalfabeter kommer inte skaffa oss ett naturligt intresse för det. På samma vis som en fjortonårig hästbrud inte kommer skaffa sig intresse för Engelska ligan hur mycket du än försöker.

När någon som kan något om krypto försöker förklara hur det funkar och hur bra det är så hör vi normies bara "enkla pengar". Bara det att det inte finns några enkla pengar. Jo, om man vet vad man håller på med. Det gör inte vi normies. Själv hade jag kanske kunnat investera en tusing för att inte bry mig, och har jag tur så går jag med lite vinst. Men då kan man ju lika gärna skita i det.

Skulle jag investera tjugo lax skulle jag inte kunna sova om nätterna. Och sälja i ren panik så fort kurvan går ner lite. För att sedan ringa och böla om att jag känner mig lurad av vem det nu var för stackare som övertygat mig om att krypto är bra. Så som vi normies gör eftersom vi inte fattar grejen.

Fast, borde vi inte försöka lära oss då? Jo kanske. Men vi borde lika gärna plugga till läkare för bättre cash. De flesta har inte det huvudet eller tålamodet. Och det går liksom inte att intressera sig för olika fågelarter i Småland om du faktiskt inte är ett dugg intresserad.

Hela min rant gick bara ut på att det är väl förbannat bra för er som har skills och intresse i krypto. Men att försöka övertala släkt och vänner om det är också att själv investera i huvudvärk och folk som kommer hålla dig ansvarig för hur bra eller dåligt deras investeringar går.
Citera
2024-03-15, 12:53
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Tja, men för det första handlar det om en mentalitet. Ungefär som att investera i aktier. Man är intresserad i marknaden och håller sig uppdaterad för att man har ett intresse och tycker det är kul. Kalla det för hobby om du vill. Men vissa gör ju det på en professionell nivå. Och de kan göra det professionellt för att de har ett brinnande intresse och kunskap. Vi som är kryptoanalfabeter kommer inte skaffa oss ett naturligt intresse för det. På samma vis som en fjortonårig hästbrud inte kommer skaffa sig intresse för Engelska ligan hur mycket du än försöker.

När någon som kan något om krypto försöker förklara hur det funkar och hur bra det är så hör vi normies bara "enkla pengar". Bara det att det inte finns några enkla pengar. Jo, om man vet vad man håller på med. Det gör inte vi normies. Själv hade jag kanske kunnat investera en tusing för att inte bry mig, och har jag tur så går jag med lite vinst. Men då kan man ju lika gärna skita i det.

Skulle jag investera tjugo lax skulle jag inte kunna sova om nätterna. Och sälja i ren panik så fort kurvan går ner lite. För att sedan ringa och böla om att jag känner mig lurad av vem det nu var för stackare som övertygat mig om att krypto är bra. Så som vi normies gör eftersom vi inte fattar grejen.

Fast, borde vi inte försöka lära oss då? Jo kanske. Men vi borde lika gärna plugga till läkare för bättre cash. De flesta har inte det huvudet eller tålamodet. Och det går liksom inte att intressera sig för olika fågelarter i Småland om du faktiskt inte är ett dugg intresserad.

Hela min rant gick bara ut på att det är väl förbannat bra för er som har skills och intresse i krypto. Men att försöka övertala släkt och vänner om det är också att själv investera i huvudvärk och folk som kommer hålla dig ansvarig för hur bra eller dåligt deras investeringar går.

Köpte resonemanget redan vid första inlägget.
Man kan inte vara insatt i allt, så är det. Och man skall inte investera i något för att någon annan säger det, utan man bör sätta sig in först. Likväl skall man inte kritisera något utan att vara insatt, vilket många har en tendens att göra (dock inte du).

Tror dessutom att många som investerat i Bitcoin inte riktigt förstått dess storhet, men ändå försöker övertala andra att köpa. Man bör kunna förstå vad en konsensusmodell är och hur proof of work fungerar åtminstone. Tror få Bitcoin förespråkare kan förklara det faktiskt.

Skillnaden mellan Austrian economics och Keynesian economics tror jag rätt få kan förklara i en hiss-pitch faktiskt. Men det kanske är överkurs.
Senast redigerad av Leaston 2024-03-15 kl. 12:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in