Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-16, 06:32
  #13
Medlem
Betalkort kan bara användas av en person, då du biljetter betalkortet blir kortet en biljett som gäller i 75 minuter för flera byten inom SL-trafiken, vill man köpa gruppbiljett får man göra det i SL-appen eller köpa enkelbiljett i spärrkiosken, spärrkiosk finns på alla tunnelbanestationer och de flesta pendeltågstationerna.
Citera
2024-03-16, 11:22
  #14
Moderator
Neksnors avatar
Sverige, Norden och Baltikum --> Stadsplanering, infrastruktur och arkitektur
/Moderator
Citera
2024-03-16, 11:28
  #15
Moderator
Neksnors avatar
Rubriken ändrades eftersom liknande biljettsystem finns även utanför "T-banan".

Tidigare rubrik: Åka två på samma betalkort i T-banan?
Ny rubrik: Om användning av vanliga betalkort som biljett i kollektivtrafik.

/Mod
Citera
2024-03-20, 11:04
  #16
Medlem
Jag tror att det är som när ungdomar och pensionärer ska använda betalkort.
Du måste registrera det på SL hemsida och sen välja att två biljetter ska dras varje gång.
Citera
2024-03-20, 18:42
  #17
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Jag tror att det är som när ungdomar och pensionärer ska använda betalkort.
Du måste registrera det på SL hemsida och sen välja att två biljetter ska dras varje gång.
Jag tror att du tror fel.
Se https://sl.se/biljetter/res-med-beta...med-betalkort/
Citat:
Du kan använda ditt betalkort för att resa som pensionär, student eller ungdom, så att du köper rabatterade enkelbiljetter när du blippar det. Du behöver ställa in betalkortet för rabatterat pris senast dagen innan du ska resa.
Citera
2024-03-23, 07:51
  #18
Medlem
Timoteuss avatar
Hur är det om det blir kontroll? Behöver man då logga in på banken och visa sina transaktioner och visa för kontrollanten?
Citera
2024-03-23, 09:50
  #19
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Hur är det om det blir kontroll? Behöver man då logga in på banken och visa sina transaktioner och visa för kontrollanten?
I Göteborg häller kontrollanten bara läsaren mot kortet. Att visa transaktioner går inte eftersom pengarna dras tidigast dagen efter.

Däremot är jag lite osäker på hur det fungerar med restiden (90 minuter göteborg, 75? i Stockholm). Vid en kontroll i Göteborg, när jag inte var helt nykter så var resan så lång att kontrollanten läste av kortet efter 90+ minuter. Jag får givetvis resa vidare, men jag är osäker på om kontrollantens läsning gjorde att jag fick betala en ny biljett, jag köpte minst två biljetter det dygnet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback