2024-03-14, 14:43
Medlem
roshhashanahs avatar
Jag har sett många tillklottrade taggar och bilder lite här och var nu men jag har då aldrig sett till några graffitibilder som är pk befriade och som kommenterar på tex mass invandringen m. fl

Jag hade gärna vilja sett en graffiti bild eller text med

- "Mitt Europa bygger inga murar" alternativt " vi såg det inte komma"

- " Niggahs gonna niggh" med en bild på en hjärndöd neger som säger det.

- Centerpartiets logga med slogan " Partiet för dig som gillar barn lite mer än alla andra" eller "Fjamåt!"

- Sodomitparad med apkoppe besmittade zombies.

Vad är anledningen tror ni är kring varför vi inte ser sånt här, eller är det bara jag? Hur tror ni politikerna / samhället hade regerat mot det hela?
Citera
2024-03-14, 14:53
Bannlyst
Graffitin är en del av hiphoplulturen, som inte precis är känd för sin rasism. Graffiti är oftast inte politiskt, och när det väl är det så är budskapet allt som oftast vänsterriktat.

Du skulle testa använda hjärnan så hade du också kunnat lista ut såna här enkla saker. Men ni rasister är inte precis kända för det..
Citera
2024-03-14, 15:05
Medlem
roshhashanahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Graffitin är en del av hiphoplulturen, som inte precis är känd för sin rasism. Graffiti är oftast inte politiskt, och när det väl är det så är budskapet allt som oftast vänsterriktat.

Du skulle testa använda hjärnan så hade du också kunnat lista ut såna här enkla saker. Men ni rasister är inte precis kända för det..

Jag kom hit till forumet för att kunna fråga riktiga människor istället för Google eller chat gpt, men du besvarade i alla fall den första frågan med att graffiti är vänstervriden / del utav hiphop kulturen.
Citera
2024-03-14, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roshhashanah
Jag har sett många tillklottrade taggar och bilder lite här och var nu men jag har då aldrig sett till några graffitibilder som är pk befriade och som kommenterar på tex mass invandringen m. fl

- Centerpartiets logga med slogan " Partiet för dig som gillar barn lite mer än alla andra" eller "Fjamåt!"

Vad är anledningen tror ni är kring varför vi inte ser sånt här, eller är det bara jag? Hur tror ni politikerna / samhället hade regerat mot det hela?

Rasse-streetart finns ju men är oftast begränsad till klistermärken. Gissar att det är ungefär så långt som de "Pk-befriade" vågar gå. Sätta upp klistermärken i vita förorter dvs.
Citera
2024-03-14, 15:15
Medlem
roshhashanahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Rasse-streetart finns ju men är oftast begränsad till klistermärken. Gissar att det är ungefär så långt som de "Pk-befriade" vågar gå. Sätta upp klistermärken i vita förorter dvs.

Vad fjolligt.
Citera
2024-03-14, 15:23
Medlem
Citat:

Graffiti med politiska budskap över huvud taget är rätt sällsynt. Syns mest på sådana klotterväggar som är sponsrade av kommunen. Där har jag ibland sett hyllningar till Palme eller Nelson Mandela men inget mer spännande än så. Det klotter man ser överallt på stan är ju mest bara meningslöst trams där klottrarna skriver sitt eget smeknamn tusen gånger. Typ FIMP FIMP FIMP eller liknande.

Det jag sett som mest påminner om det du beskriver var ett antifeministiskt klistermärke som man såg uppsatt på lite olika ställen för ett par år sedan. Det föreställde en ensam, bitter feminist som satt och drack vin med sin katt medan hon grät och tittade på en lycklig familj med mamma, pappa och tre barn. Tror det var någon kort text också, men bilden talade för sig själv.

Och Dan Parks alster har man ju sett uppsatta ibland även om det var länge sedan sist.

Det hör väl till saken att klistermärken/affischer/klotter med kontroversiella politiska budskap ofta inte får finnas kvar så länge eftersom många blir provocerade och förstör dem.
Citera
2024-03-14, 15:28
Medlem
sommarlovs avatar
Det var på 1970-talet politisk klotter förekom.
Exempelvis "USA ut ur vietnam" och "rädda mellan-ölen"!
Citera
2024-03-14, 15:39
Medlem
tangos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det var på 1970-talet politisk klotter förekom.
Exempelvis "USA ut ur vietnam" och "rädda mellan-ölen"!
BSS och BSB såg man ju lite 80 talet.
Citera
2024-03-14, 20:28
Medlem
Psykosen-Hexs avatar
Det kan ju se en och en annan rasist klottra ett hakkors eller en anarkist som skriver fuck systemet, det finns ju inte mer talang än så. Graffiti är mer för fame, rasism och politik är inte så vanligt i denna aktiviteten.
Senast redigerad av Psykosen-Hex 2024-03-14 kl. 20:30.
Citera
2024-03-15, 06:38
Medlem
roshhashanahs avatar
Ok då är den första frågan besvarad men hur tror ni samhället osv hade reagerat om de sakerna som jag radade upp förekom?
Citera
2024-03-15, 07:48
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Ok då är den första frågan besvarad men hur tror ni samhället osv hade reagerat om de sakerna som jag radade upp förekom?

Ingen hade brytt sig. Men testa vetja.
Citera
2024-03-15, 11:55
Medlem
Citat:
[b]Vad är anledningen tror ni är kring varför vi inte ser sånt här, eller är det bara jag?

Därför att ni är fega och lata. Ert övermänniskoideal Jimmie Åkesson är fläskig och tuggar benzo och då kommer man inte långt i den här världen.

Citat:
Hur tror ni politikerna / samhället hade regerat mot det hela?

Det hade initialt behandlats med samma nolltolerans som all annan graffiti i Sverige, men efter ett tag så kanske Sverigedemokraterna hade beslutat att muralmålningarna på temat "Niggahs gonna niggh", "Partiet för dig som gillar barn lite mer än alla andra" och "Sodomitparad med apkoppebesmittade zombies" kommer att klassas kulturminnesmärken eller "yttrandefrihet" om de uppförs i Rinkeby. Folkkära nationalistprofilen Sofie Löwenmark hävdade ju i sitt mest älskvärda tweet att fotografen Elisabeth Ohlson inte ska inte behöva ta ner ett enda foto, så man kan väl tänka sig att muralmålningar med en storkukad Muhammed inne i bönesalen blir kriteriet för att en moské ska få stå kvar i Sverigedemokraternas Sverige.

Citat:

Tror du på fullaste allvar att nationalistisk graffiti skulle betraktas som särskilt kontroversiell om den dök upp? Initialt skulle den drabbas av samma nolltolerans som alla annan graffiti, men det skulle inte dröja länge innan den började hyllas av politiska och mediala etablissemang som är besatta av att förinta all annan form av yttrandefrihet.
Senast redigerad av oshin.cantwell 2024-03-15 kl. 12:01.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in