2024-03-14, 08:15
Medlem
KarmageddonN0Ws avatar
Citat:
Sverige är inte extremt eller unikt alls, utan precis likadant som alla andra rika bra välfärdsländer i världen.

Vilken sten bor du under? Sverige är absolut inte ett välfärdsland och är sämst i Europa på typ alla punkter.
Vakna upp..
Citera
2024-03-14, 08:19
Medlem
kyrkstockens avatar
Hade man haft högre löner skulle man bara tagit mer skatt. Därför har det gått att omärkt sänka svenskens löner.
Citera
2024-03-14, 08:25
Medlem
Bara att tankegången är att man ska tjäna mycket för man har studerat säger allt..
Hur mycket värde skapar du? att du har en utbildning betyder ingenting.

Om du skapar ett väldigt stort värde men har liten lön, du har du ett argument,, men det är nog tveksamt att det stämmer. Om det stämmer kanske du borde starta eget företag.
Citera
2024-03-14, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolahajen
Trots hög utbildning så tjänar man inget i detta land. Personligen har jag knappt råd med en bil efter att ha studerat 5,5 år och har 600k studielån. Allt medan någon WT-elektriker direkt från skolan har råd med bostadsrätt och bil. Detta land är sjukt.

Hur ska man tjäna pengar i detta land när lönerna är så låga?

Knappt råd med bil..? Vad jobbar du med?
Citera
2024-03-14, 08:41
Medlem
Som högutbildad akademiker så drabbas jag i bland av liknande tankegångar. Men sedan inser jag ganska snabbt att lönenivån, i alla fall för mig, ganska snabbt blir ointressant. Vad du, i många fall, får som högutbildad, i stället för pengar, är autonomi. För mig är friheten att helt kunna styra mitt arbete, fritt från direkt reglering "uppifrån", så länge jag levererar fullständigt ovärderligt.

Jag kan inte heller bry mig mindre om hantverkare eller "arbetaryrken" som lyfter högre lön än vad jag gör. Good for them. Jag vet att jag inte skulle klara av väldigt många av de fysiskt krävande arbeten som finns, och jag tänker att det är så att många av dem, men inte alla, som arbetar inom de yrkena inte nödvändigtvis skulle klara av mer intellektuellt krävande arbeten. Då är det väl fantastiskt att det finns arbeten för alla, oavsett var kapaciteten ligger, att utföra på ett sätt som gagnar samhället i stort.

Det finns en lite förlegad, och ganska vidrig, föreställning om att intellektuellt arbete skulle vara mer "värdefullt" än fysiskt. Jag tänker att det är två delar som båda behövs i ett fungerande system.
Citera
2024-03-14, 08:46
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Det går inte. Du måste börja tjäna pengar på andras arbete istället för ditt eget om du vill tjäna några riktiga pengar.
Har det någonsin gått att tjäna pengar på hårt kroppsarbete? Möjligen för de som vaskat guld. I övrigt har det väl handlat om att ”lura” andra på pengar. Gärna genom att skapa oligopol som bankerna. Bäst går det för dem som redan har så mycket pengar att de kan tjäna ännu mer pengar på pengarna.
Citera
2024-03-14, 08:57
Medlem
Sund frågeställning, svensken har sålt sig kort hela vägen till samhällets dekadens. Ett folk som aldrig kommer stå upp för sig själv.

Jag har en 5+ års utbildning inom genusvetenskap, borde tjäna minst 50 lax, istället sitter man på dagcenter med andra arbetslösa. Fy fan för detta land.
Citera
2024-03-14, 09:00
Medlem
Citat:
Trots hög utbildning så tjänar man inget i detta land. Personligen har jag knappt råd med en bil efter att ha studerat 5,5 år och har 600k studielån. Allt medan någon WT-elektriker direkt från skolan har råd med bostadsrätt och bil. Detta land är sjukt.

Varför blev du inte själv "WT-elektriker" då, om de nu har det så bra som du påstår? Var det en hemlighet för dig att din utbildning förmodligen inte skulle löna sig särskilt bra rent ekonomiskt?
Citera
2024-03-14, 09:02
Medlem
RiverStyxs avatar
Antal studieår eller akademiska poäng säger ärligt talat inte så mycket om hur värdefull du är. Vem skulle du helst haft med dig till en öde ö, en duktig hantverkare eller en genuspedagog?
Citera
2024-03-14, 09:10
Medlem
Citat:

WT elektriker 😂
Kan nog med säkerhet säga att alla i byggbranchen, transport, och övriga WT folket tjänar mer än dig. Kanske för att dom faktiskt är smartare än dig.
600k i lån är ju inget, fick 1,5 miljoner i lån efter mitt helikopter certifikat va klart.
Citera
Medlem
ValkPaddas avatar
Man slipper ju iallafall flera miljoner i studieskulder.

Ska man bo i USA och ha fet lön får man nog tänka på var man bor.

Det går åt lite lön när man bor i New York och betalar 10 tusen dollar för sitt boende, 3 tusen dollar per dagisplats, man ska spara ihop någonstans mellan 30 och 200 tusen dollar i college tuition per unge osv.
Citera
Medlem
Bassplays avatar
Vad har du utbildat dig till och vad jobbar du med? Nåt sånt där hittepå jobb?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in