• 1
  • 2
2024-03-14, 17:42
Moderator
skunkensunes avatar
Socialantropologi, etnologi och sociologi --> Politik: inrikes
/Moderator
Citera
2024-03-14, 19:11
Medlem
conantheconans avatar
Vi måste sluta dalta med minoriteter och låta evolutionen ha sin gång istället.
Citera
2024-03-14, 19:48
Medlem
conantheconans avatar
Samer /lappar är inte Sveriges ursprungsfolk . Det är tornedalningarna, kvänerna och lantalaisen. Samerna stal vilda renar och gjorde dessa till tamboskap som dom har vind för våg i vårat land på våra vägar, där kör vi kör våra fordon med livet som insatts. Sen stänger dom ner 60% av Sveriges yta för oss andra svenskar och förbjuder jakt, fiske och friluftsliv på denna yta. För att dom skall bedriva rennäring med sin stulna tamboskap. Dom får 500 miljoner i Bidrag från staten och 30 miljoner olycksförsäkringar med fordon. mycket stora pengar kostar dom.

Vad är bra med rennäringen över huvudtaget ?

Vad gynnar det oss andra svenskar ?

Och hur mycket missgynnar det svenskarna ?

Tamboskap skall vara inhägnad, det är inte 1800-tal nu.
Citera
2024-03-14, 22:58
Medlem
conantheconans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
Vad har du emot renäringen? Skulle de inte vara vilda skulle de smaka helt annorlunda. Vi behöver bevara vårt ekosystem och renarna är en del av det. Det är även en del av vårt kulturarv (komiskt nog trodde jag aldrig att jag skulle använda det ordet).

Men det räknas som ett av Sveriges farligaste yrken. Kan också informera dig om att alla samer inte är helt nöjd med sin livstil och deras lågavlönade arbete.

Förstår du inte det när du läser min text ?
Citera
2024-03-24, 21:08
Medlem
conantheconans avatar
Citat:
Vad har du emot renäringen? Skulle de inte vara vilda skulle de smaka helt annorlunda. Vi behöver bevara vårt ekosystem och renarna är en del av det. Det är även en del av vårt kulturarv (komiskt nog trodde jag aldrig att jag skulle använda det ordet).

Men det räknas som ett av Sveriges farligaste yrken. Kan också informera dig om att alla samer inte är helt nöjd med sin livstil och deras lågavlönade arbete.

Sverige är duktigt på att dalta med minoriteter, bättre att låta evolutionen ha sin gång.
Citera
2024-03-24, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av conantheconan
Sverige är duktigt på att dalta med minoriteter, bättre att låta evolutionen ha sin gång.

Många gånger kan det stämma. Men jag älskar renkött och tror inte andra skulle sköta de på samma vis. Då skulle de leva inhägnat som de flesta andra djuren och då försvinner vilt-smaken. Men du får ha din åsikt och jag min.
Citera
2024-03-27, 07:08
Medlem
conantheconans avatar
Citat:
Många gånger kan det stämma. Men jag älskar renkött och tror inte andra skulle sköta de på samma vis. Då skulle de leva inhägnat som de flesta andra djuren och då försvinner vilt-smaken. Men du får ha din åsikt och jag min.

Bara lägga ner rennäringen den tar för stora propotioner. Renarna skulle smaka precis likadant om dessa hölls inhägnade . Dom stöd utfodras ändå med hö på vintern. Så det där med smaken är bara svammel.
Citera
2024-03-27, 09:01
Medlem
conantheconans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conantheconan
Förstår du inte det när du läser min text ?

Det är inga vilda djur, det är tamboskap som springer omkring vind för våg .
Citera
2024-03-29, 23:02
Medlem
conantheconans avatar
Nu skadas människor i trafiken när lapparna har sina renar vind för våg. Det är ju medeltid att dom får hålla på så här 2024.
Citera
2024-04-01, 09:39
Medlem
conantheconans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gemsen
Bäst och billigaste vore om staten löste in alla lappar som lever helt av renskötsel,dom satsningar deras lilla näring stoppar skulle ge mera jobb och massor av skattepengar till samhället.

Att dom sen skulle få samma inkomst som dom deklarerat senaste åren fram till pension,och då kan dom även ta ett annat jobb så det borde vara en bra affär för staten.

Den rennäringen som nu bedrivs är inget som driver sverige eller samhället framåt just nu endast bakåt,det stoppar nya gruvor nu när hela världen behöver metaller & mineraler till den gröna omställningen. Och sveriges försök göra oss mindre beroende av skurkstater som ryssland,kina och många korrupta länder i afrika,misslyckas p.g.a deras överklagande.

Sedan gnäller dom även hela tiden om att vi (staten) försöker ta deras kultur från dom.
Dom försöker ju få det till att dom var först här uppe i norra delarna av landet,och stjäla historien av alla andra grupper som också levt här i många generationer.

Bra skrivet !
Citera
2024-05-07, 07:45
Medlem
conantheconans avatar
Att en så lite menlös del av folket kan få bestämma över 60% av sveriges yta är för mig helt jävla overkligt.
Dom tillför inte ett jävla dugg till sverige idag. Allt dom gör är på hobbynivå och tillhör 1800-talet.
Men det skall daltas med dom och dom kostar staten massa pengar och människors frihet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in