2024-03-14, 01:08
Medlem
Proumbras avatar
Vem vet han kanske har rätt, men han kan lika gärna ha fel. Risken att man står där med brallorna nere är för hög för min smak.

Jag håller hellre ett lägre tempo, ligger mitt i klungan och tar mig alltid i mål.
Istället för att satsa hårt, riskera skador och missa resten utav säsongen.
Citera
2024-03-14, 02:14
Medlem
Akelius har som nästan alltid helt rätt!

Klipp ut large cap-listan, kasta 20-30 pilar och köp dessa aktier. Köp dessutom alla investmentbolag på large cap.

Kommer i de flesta fall att slå fonderna. OBS, glöm ej att reinvestera alla utdelningar.

Behåll allt så länge du kan.
Citera
2024-03-14, 02:24
Medlem
Ilimitados avatar
Den enda fond jag litar på är kalvfonden till matlagningen.
Aktier litar jag inte heller på. Jag tror på det klassiska stoppa undan överskottet.
Senast redigerad av Ilimitado 2024-03-14 kl. 02:26.
Citera
2024-03-14, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ilimitado
Den enda fond jag litar på är kalvfonden till matlagningen.
Aktier litar jag inte heller på. Jag tror på det klassiska stoppa undan överskottet.

Stoppa undan vart?

Madrassen?
Citera
2024-03-14, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Akelius är en bluff. Blivit rik på skattefiffel.
Nuff said.

Han blev väl rik på att lära sig hitta kryphålen i deklarationen och i skattesystemet, det finns väl inget fiffel med det?

Eller pratar du om nån annan sorts fiffel?
Citera
2024-03-14, 04:46
Medlem
Kuddkrigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickeanderson

Edit: såg att du skrivit att det fanns gratisfonder, känner inte till dessa. Men har aldrig stött på något från en fondförvaltare som är gratis.

Indexfonden Avanza Zero är avgiftsfri.

För övrigt intressant att Akelius vill komma med placeringstips när hans egentliga expertis är skatteplanering.
Citera
2024-03-14, 06:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Det är det bästa för småsparare som inte vill daytradea med aktier med hävstång på x160 eller vafan du nu kör med.
Om du nu har förstått att min strategi är överlägsen indexfonder, så skriv inte i varenda tråd då att indexfonder är den bästa strategin.
Förstår inte hur man kan vilja vara en medelmåtta, och dessutom känna ett tvångsmässigt behov att vilja få alla andra att vara det också.
Hoppas verkligen inte nån med den inställningen jobbar som chef, tränar barn i idrott eller uppfostrar barn.
Citera
2024-03-14, 06:25
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proumbra
Vem vet han kanske har rätt, men han kan lika gärna ha fel. Risken att man står där med brallorna nere är för hög för min smak.

Jag håller hellre ett lägre tempo, ligger mitt i klungan och tar mig alltid i mål.
Istället för att satsa hårt, riskera skador och missa resten utav säsongen.

Köper man aktier får man kolla på kursen stup i kvarten. Fonderna sköter de som begriper sig på företagande och styrning av bolag.

Rätt skönt bara kolla en gång i månaden och se hur fonderna ökat i värde. Just nu är det rätt sjuka uppgångar.
Citera
2024-03-14, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Roger Akelius: Därför ska du INTE köpa fonder
Mångmiljardären ger sina bästa tips till småsparare.

Akelius rekommenderar att välja 20 aktier och behålla dem i tio år. Han tycker man ska välja stabila bolag i sektorer som livsmedel, försäkringar och banker.
Han avråder också från att investera i startupbolag och ifrågasätter fördelarna med fonder, då ”80 procent inte slår index”.

Ratar fonder:
Inte heller det vanliga stalltipset från landets ekonomer, att som småsparare köpa fonder, har Akelius mycket till övers för. Det är helt enkelt inte lönsamt, anser han.
– Det finns ingen anledning att ha en mellanhand. Det är lätt att köpa aktier och 80 procent av världens fonder når inte index. Fonder omsätter aktier enligt dagens horoskop. Köp själv och rör inte på tio år, då tjänar du pengar.

Ligger det något i det?
Känslan är väl att såhär gör man om man vill ha en ”säker” avkastning, där man har pengar över.

Vad anser ni?

😁
Gylldene regel #1 när det kommer till sånt här. Ta aldrig råd från andra, det finns nästan alltid dolda motiv till vad som rekommenderas.

I övrigt kan man tycka att utvecklingen för 20st "Stabila" aktier inte kommer skilja sig väsentligt från utvecklingen av t.ex Avanza Zero.

Dessutom tvingas man nog att hålla lite koll och då och då byta ut några av dessa Stabila företag om resultatet skall stå sig över tid. Dvs du blir din egen fondförvaltare vilket säkert passar herr Akelius, men det kanske inte är lika intressant för Svenne Banan.
Citera
2024-03-14, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Roger Akelius: Därför ska du INTE köpa fonder
Mångmiljardären ger sina bästa tips till småsparare.

Akelius rekommenderar att välja 20 aktier och behålla dem i tio år. Han tycker man ska välja stabila bolag i sektorer som livsmedel, försäkringar och banker.
Han avråder också från att investera i startupbolag och ifrågasätter fördelarna med fonder, då ”80 procent inte slår index”.
---
Vad anser ni?
Akelius har matematiken emot sig. Buy-and-hold var den bästa strategin innan det kom billiga indexfonder och courtageavgifterna sänktes. Även om indexfondernas avgifter och begränsningar gör att indexfonderna inte slår index så är sannolikheten ännu lägre att en buy-and-hold strategi skulle slå indexfonden under en 10-årsperiod.

Däremot har han rätt i att småsparare bör undvika startup. Särskilt om startupen handlar om klimat eller någon grön lösning.
Citera
2024-03-14, 08:06
Medlem
Nicke-lilltrolls avatar
En stor fördel med indexfonder är att du inte missar kursraketerna som du annars kan missa när du äger enskilda aktier.
Jag har missat tåget i tex. Nvidia och Novo Nordisk aktien men fått del av uppgången då jag äger både teknik och norden fonder.
Citera
2024-03-14, 10:45
Medlem
Barentss avatar
Jag minns akelius sedan 1980-talet. Då rekommenderade han privatpersoner att köpa en villa, dra av hela lånet (marginalskatten var 60-80%) och sedan köpa sig vidare. Helrätt.

Finns ett fantastiskt program om akelius på svtplay om det finns kvar. Han är helt enkelt ett geni på Musk-nivå och jag är övertygad om att han har rätt. Jag har inte lyssnat på honom men jag gör likadant.

Särskilt illa är indexfonder, som nu har byggt upp världens största aktiebubblor i särskilt USA. Som matematiker kan jag, med Burrys medhåll, inse att det inte är ett hållbart koncept att bara köpa det andra köper utan analys.

För den som inte vet har akelius från en fattig barndom ensam och själv jobbat ihop en av Sveriges största förmögenheter på 50 år. Jag tror man pratar om 60 miljarder kronor i TV-programmet.
Senast redigerad av Barents 2024-03-14 kl. 10:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in