2026-02-09, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hitler-gg
Men hur är det egentligen med bilar som fyller 30?
Man kan väl inte pendla med ett skattefritt = veteranfordon?
Hur många mil per år?
Jo då, som Nordiad skriver här ovan så får du rulla fritt som du själv tycker.
DÄREMOT blir det oftast ett fall av "snålheten bedrar visheten" eftersom den högre drivmedelsförbrukningen på en 30+ år gammal Volvo eller Mercedes i princip alltid äter upp de där relativt få tusenlapparna som skatten är på...
Citera
2026-02-09, 08:07
Medlem
Ingen i tråden som har noterat att den startades för skapligt länge sedan och att TS intresse för att delta i diskussion är påtagligt begränsad…..?

Skattebefriade bilar må kunna vara trevliga på många sätt, men det är nog rätt få av dessa som skulle tilltala många bilister mycket nog för att vilja stå ut med i vardagspendlingen. Och det lär knappast bli nån större vinst/besparing att tala om i längden med att slippa vägskatten som försvarar andra kostnader och umbäranden.
Citera
2026-02-09, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ingen i tråden som har noterat att den startades för skapligt länge sedan och att TS intresse för att delta i diskussion är påtagligt begränsad…..?
Åh jo. Men en ANNAN skribent lyfter tråden och tar SIN fråga på området i redan befintlig tråd istället för att starta en ny. Faktiskt helt enligt regelverket och t o m vad som officiellt från forumets håll rekommenderas att göra!
Citera
2026-02-09, 15:25
Medlem
Vill TS åka billigast möjligt ska han köpa en bil som är äldre än 50 år.
Då är den både skatte- och besiktningsbefriad.
Söker han medlemskap i någon MHRF-ansluten bilklubb kan han ansöka om hobbybilsförsäkring hos Folksam och hobbybilsbesiktning hos bilmärkesklubben.
Bilen ska vara i gott originalskick, in- och utvändigt, ej vara ombyggd eller modifierad, med undantag för tidsenlig extrautrustning såsom utvändiga backspeglar, stänkskydd, takräcke, dimbakljus etc.
Kruxet är att, även om bilen av MHRF:s besiktningtekniker skulle godkännas, så måste man ha en "vardagsbil".
Möjligen kan hustruns/sambons bil godkännas, om ni är skrivna på samma adress.
Tillkommer den årliga medlemsavgiften i bilmärkesklubben, samt kostnaden för minst 2 kg brandsläckare samt snabb-brytare för elsystemet.

Jag betalar för min hobbybil 800:- per år för helförsäkring med 4 basbelopp som högsta ersättning.

Hobbybilsbesiktningen är gratis - i alla fall i de märkesklubbar jag känner till.
Har själv varit besiktningstekniker hos en märkesklubb för en bilmodell.

Registerhållningsavgift 69:-
Helförsäkring 800:-
Bilmärkesklubb 350:-
Summa 1.219:-

Billigare än ovan tror jag inte det går att komma undan med.
Citera
2026-02-09, 18:18
Medlem
zoombos avatar
Noterar också att tråden är gammal och att TS kanske redan gjort sitt val men skulle jag själv önska en bil som är skattebefriad och ändå komfortabel, snål och pålitlig som vardagsbil så skulle det nog bli en Audi 100 2.0CD från 1990-91. På den tiden byggde VAG bra motorer och den helgalvade karossen håller effektivt rosten i styr (zinklagret var tjockare på den tiden och det var få, om ens någon annan tillverkare som hade samma gedigna rostskydd).
CD-modellen var även bra utrustad och hade ofta ACC, farthållare, elhissar och lite annat som vi kanske tycker är standard idag men som inte alls var det på den tiden. Den är väldigt komfortabel och den 5-cylindriga tvålitersmotorn är både snål och stark. Fanns även med 2.3l motor men den är lite törstigare.

Mitt andra val skulle vara en Toyota Camry från ungefär samma tidsperiod men de flesta såna kandidater har nog tyvärr mött rostdöden idag.

Hobbybilar äldre än 50 år har för många regler och begränsningar för att bli en bil som kan nyttjas mer än till sällan-bil.
Citera
2026-02-09, 18:34
Medlem
keyzexs avatar
Utan tvekan någon av dessa, Toyota Crown eller Nissan Bluebird kombi
Citera
2026-02-10, 08:11
Medlem
ormbitens avatar
Biuck Park Avenue.

Ungefär lika törstig som en gammal Volvo 940 med automatlåda, men mycket mer komfortabel.

Tyvärr så börjar dom bli svåra att hitta i ett okej skick.
Har själv en 93:a med bara 4000 mil i superskick.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in