2024-03-12, 20:49
Medlem
BigBengs avatar
Jag utforskar för närvarande möjligheten att skaffa en skattebefriad bil och är intresserad av att höra era rekommendationer och tankar kring vilka märken, modeller och årsmodeller som kan vara aktuella.

Jag är ganska kräsen när det gäller mitt bilval, vilket kan verka något paradoxalt då jag överväger att investera i en äldre bil som är befriad från skatt. Mitt mål är att hitta en bil som excellerar i alla aspekter, inklusive komfort, kvalitet, bränsleekonomi, och försäkringskostnader.

Bilens typ, vare sig det är en kombi eller sedan, är inte av avgörande betydelse för mig. Däremot är min längd en faktor som begränsar valet till större modeller, då mindre bilar som till exempel Renault Clio inte erbjuder tillräckligt med utrymme och liknande bilar i samma storlek.

Jag är öppen för förslag på märken och modeller och skulle uppskatta en motivering till varför just dessa rekommenderas.
Citera
2024-03-12, 20:58
Medlem
Merca 124.
Kombi, aut med 230 motorn.

Med en fin sån kommer du aldrig behöva byta bil någon mer gång.
Citera
2024-03-12, 21:17
Medlem
VoktorDodkas avatar
Hittar du en skaplig volvo 850 så får du en relativt modern bil fast den är skattebefriad.
Citera
2024-03-12, 23:13
Medlem
Westgoethes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boibuss
Merca 124.
Kombi, aut med 230 motorn.

Med en fin sån kommer du aldrig behöva byta bil någon mer gång.

Jag instämmer till fullo. Mercedes hade jag köpt om du ska ha så gammal bil. Vet inte hur din ekonomi ser ut men jag hade försökt välja en modell som det byggts många av som det går att hitta delar till. Du kommer behöva reparera bilen om du ska ha den som vardagsbil, och då är det fördel om det inte är något superexklusivt som är svårt att reparera eller som byggts i få ex = dyra delar.

Inga bilar från förr har i jämförelse med dagens låg bränsleförbrukning, så det blir svårt att hitta en bil som möter alla dina krav. Bilar som är 30+ i Sverige och som har använts som vardagsbilar är ofta ganska rostiga, så det är väl nåt att kika efter att undvika, om du inte är en hejare med svetsen själv.
Citera
2024-03-13, 01:04
Medlem
laughingducks avatar
Antar det är fram till och med 1994 som gäller.
Så om du bara ska flytta arslet från A till b.
Se till hitta en Finare Volvo 855 ..
Citera
2024-03-13, 01:10
Medlem
Jaguar XJ (X300)
https://w.wiki/9SqQ
Senast redigerad av The-Servant 2024-03-13 kl. 01:12.
Citera
2024-03-17, 21:50
Medlem
Den trevligaste bil jag kört som är över 30 år är faktiskt en Opel Omega A med rak sexa! Rymlig, bekväm och brukar ofta ha rätt bra utrustning för tidsperioden. Dessvärre rostar dessa mycket så kanske inget att rekommendera under vintern med tanke på vägsaltet.

Annars är Ford Sierra med Doch motorn rätt bränslesnåla och bättre än sitt rykte förutsatt att man hittar ett pensionärs-ägt exemplar.
Men med tanke på den dåliga krocksäkerheten skulle jag nog undvika såna äldre bilar att pendla med åtminstone under vintern.

Det här blir för övrigt ett av mina sista inlägg på Flashback. Allt har sin tid. Precis som de två nämnda bilars tid i stort sett är förbi på våra vägar känner jag att jag tröttnat lite på FB och att min tid här är förbi!
Citera
2024-03-17, 22:25
Medlem
FarangDingDongs avatar
Det spelar ju ingen större roll vilken gammal bil man köper så länge man sköter den väl.

Den första bil jag köpte var en Mercedes 220S -58 (W180). Då var den 20 år gammal och kändes som ett bra val som första bil p.g.a kvalitetsryktet. Det var riktigt och idag 46 år senare rullar den fortfarande. Har naturligtvis skött den enligt instruktionerna.

Men jag ville egentligen ha en lite större och ballare bil så några år senare köpte jag en Plymouth Belvedere -59. Inte känd för toppkvalitet men erkänt slitstarka bilar ändå och ja den rullar fortfarande på i min ägo än idag. Skött enlig instruktion så klart och lite mer bil än Mercan i mitt tycke med trestegs automat, 5,3 liters V8, servostyrning, servobromsar m.m.

1983 fick jag min första tjänstebil en första generationes VW Jetta. En liten billig bil utan något som helst extra och högst medelmåttig kvalitet. Jag köpte loss den då kontraktet gått ut och likt de andra rullar den än. Inne på år 43 nu. Servad enligt boken och VW verkstan tycker alltid det är lika kul då den kommer in.

Naturligtvis har jag fler bilar nya som gamla och har haft många, många fler under resans gång men just dessa tre har blivit kvar. Inte p.g.a. att det är dyra eller ovanliga, istället har roliga minnen etc. varit avgörande.

Poängen är att valet av bil spelar mindre roll så länge man sköter dem som man skall.

Så välj en bil som betyder något för just dig snarare en att leta efter en som är "bäst". När det gäller +30 år gamla bilar är det hur det tagits om hand som avgör snarare än ursprungskvaliteten.
Senast redigerad av FarangDingDong 2024-03-17 kl. 22:31.
Citera
2024-03-17, 22:31
Medlem
Förutom Volvo 850 är det bara Audi 100 82- som stod mot rosten bra, med 4 cylindriga motorn och manuell låda drar den bara hälften så mycket bensin som Volvon, och är mycket enklare att meka med.
Bekväm bil, men kul blir det inte med 90 hk och århundradets värsta understyrning, men på motorväg när man fått upp farten går den som ett lok.
Har inte koll på om det finns några kvar, den var väldigt populär som tjänstebil, 5 cylindriga med 136 hk är betydligt trevligare, även den snål. Automat ska undvikas, den är nog den sämsta som tillverkats.
Modellen var inte felfri, som vanligt på VAG bilar var elsystemet klent.

Fanns även många trevliga Japaner som var felfria, men de har rostat bort istället.
Citera
2024-03-18, 01:49
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBeng
Jag utforskar för närvarande möjligheten att skaffa en skattebefriad bil och är intresserad av att höra era rekommendationer och tankar kring vilka märken, modeller och årsmodeller som kan vara aktuella.

Jag är ganska kräsen när det gäller mitt bilval, vilket kan verka något paradoxalt då jag överväger att investera i en äldre bil som är befriad från skatt. Mitt mål är att hitta en bil som excellerar i alla aspekter, inklusive komfort, kvalitet, bränsleekonomi, och försäkringskostnader.

Bilens typ, vare sig det är en kombi eller sedan, är inte av avgörande betydelse för mig. Däremot är min längd en faktor som begränsar valet till större modeller, då mindre bilar som till exempel Renault Clio inte erbjuder tillräckligt med utrymme och liknande bilar i samma storlek.

Jag är öppen för förslag på märken och modeller och skulle uppskatta en motivering till varför just dessa rekommenderas.

Köper du vilken elbil som helst så är den i princip nästan skattebefriad i praktiken. Endast ca 350 pix/året. Försäkring tillkommer, men bränslekostnaden är ju extremt liten om du kan ladda hemma. Går inte att hitta billigare bilar att köra än så.
Citera
2026-02-08, 16:14
Medlem
Men hur är det egentligen med bilar som fyller 30?
Man kan väl inte pendla med ett skattefritt = veteranfordon?
Hur många mil per år?
Citera
2026-02-08, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hitler-gg
Men hur är det egentligen med bilar som fyller 30?
Man kan väl inte pendla med ett skattefritt = veteranfordon?
Hur många mil per år?
Den går att använda som vilken annan bil som helst, dock inte i yrkesmässig trafiik (taxi exempelvis), då är den skattepliktig som alla andra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in