2024-03-12, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gopnikk
Det handlar inte om ”de flesta”, hur i helvete kan man inte sätta sitt eget barn i första rummet 24/7? Ett barn som vuxit upp under trasiga förhållanden är ett trasigt barn för mycket. Alla som beklagar sig över samhällsutvecklingen bör ta sig en funderare på var dessa problem har sin början.
Fast hur hjälper de föräldrar som kan dricka måttligt det trasiga barnet genom att helt avstå?
Citera
2024-03-12, 21:57
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Hur ser du på föräldrar som saknar bil eller körkort? Skulle du orosanmäla dem med?
Va? Är du måhända autist?

Föräldrar som saknar körkort ringer taxi, vänner eller bekanta. Det handlar inte om körkort, det handlar om att man tvunget söker alkoholförgiftningen trots att man bär ansvar över hyfsat hjälplöst liv som man själv skapat.
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Beror på hur föräldern hanterar alkohol och hur mycket denne dricker. Om det blir 1-2 öl till maten eller fotboll eller något som föräldern kan hantera, är det förståeligt. Om man som min pappa skrämde vettet ur mig och mina kompisar och skämde ut sig totalt hela tiden från att jag var barn till att jag blev tonåring, är det inte okej.

Men ja, att barn ska behöva se sin förälder full på 3-4 öl där man blir personlighetsförändrad och svamlar om saker, påverkar barn mer än man tror. Lättare att skaffa barnvakt, låta mor/farföräldrarna ha någon helg, vänta tills barnet är hos exet om man är separerade osv. Jag brukade ofta hitta min pappa däckad i soffan av sprit, eller lämnad mig och min broder ensamma hemma för att dra ned på krogen. Blev arg och skällde ut mig och min bror samt kompisar, fick utbrott ibland. Kan säga att det skapar djupa spår och otrygghet som sitter kvar hela livet.
En inte alltför vild gissning är att du reagerade kraftigt på hur de blev efter 3-4 öl just på grund av att du förknippade det med att de däckade stupfulla. Och sen förändras ju folk på väldigt olika sätt. Vissa borde helt enkelt inte dricka alls.
Citera
Medlem
Citat:
Det handlar inte om ”de flesta”, hur i helvete kan man inte sätta sitt eget barn i första rummet 24/7? Ett barn som vuxit upp under trasiga förhållanden är ett trasigt barn för mycket. Alla som beklagar sig över samhällsutvecklingen bör ta sig en funderare på var dessa problem har sin början.

Du kan ju kolla bakgrunden på den absoluta majoriteten av alla gängkriminella....de kommer ifrån familjer där alkohol är förbjudet.

Det märks att du inte har egna barn, utan kommer med präktiga 24/7...blanka bla.

Det du säger att man som förälder inte kan ha en hobby, de pengarna och den tiden ska du lägga på barnen. Man ska inte heller ha sex i samma hus, tänk om de ser/här det och blir traumatiserade (jo, det finns de som resonerar så), aldrig unna sig något mer än det absolut nödvändiga, för att istället spara allt överskott till barnen

Osv osv.

Tagga ner lite, de allra flesta i Sverige har inte växt upp med nykterister till föräldrar, och det har gått hur bra som helst.

Patetiskt att skylla den samhällsutveckling vi ser med att föräldrar dricker ett glas vin till maten...
Citera
2024-03-12, 22:01
Citat:
Va? Är du måhända autist?

Föräldrar som saknar körkort ringer taxi, vänner eller bekanta. Det handlar inte om körkort, det handlar om att man tvunget söker alkoholförgiftningen trots att man bär ansvar över hyfsat hjälplöst liv som man själv skapat.
Whatever. Ambulanspersonal ser ofta saker som är väsentligt värre än två föräldrar som delat en flaska vin utan att orosanmäla.
Citera
2024-03-12, 22:01
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Alltså jag jobbar med sånt här. Soc har inga problem med att föräldrar tar ett par glas vin. Eller att de tar det förnuftiga beslutet att inte köra efter ett par glas. De ser betydligt värre saker än så.
Alltså, jag har under en hel livstid sett hur jävla bra det går med föräldrar som inte begriper sin roll i barnets uppfostran. VARENDA förälder som t.ex. åkt på en gångfylla har fått soc-besök. Jag är tämligen säker på att soc prioriterar barnets situation 100% mer än förälderns tvång att dricka sprit i barnets närhet.

Läs mitt första inlägg så klarnar det. Jag hävdar att det går att sköta saken snyggt, man behöver inte vara full i deras närhet.
Citera
2024-03-12, 22:03
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Whatever. Ambulanspersonal ser ofta saker som är väsentligt värre än två föräldrar som delat en flaska vin utan att orosanmäla.
Okej. Vi säger så. Ambulanspersonal ser mördade människor, därför skiter de i allt annat som inte är lika grovt. Vi säger så.
Citera
2024-03-12, 22:04
Medlem
Om barnet under natten skulle behöva åka in akut? Dumt att dricka när barnen är små och det finns risker med diverse infektioner
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Du kan ju kolla bakgrunden på den absoluta majoriteten av alla gängkriminella....de kommer ifrån familjer där alkohol är förbjudet.

Det märks att du inte har egna barn, utan kommer med präktiga 24/7...blanka bla.

Det du säger att man som förälder inte kan ha en hobby, de pengarna och den tiden ska du lägga på barnen. Man ska inte heller ha sex i samma hus, tänk om de ser/här det och blir traumatiserade (jo, det finns de som resonerar så), aldrig unna sig något mer än det absolut nödvändiga, för att istället spara allt överskott till barnen

Osv osv.

Tagga ner lite, de allra flesta i Sverige har inte växt upp med nykterister till föräldrar, och det har gått hur bra som helst.

Patetiskt att skylla den samhällsutveckling vi ser med att föräldrar dricker ett glas vin till maten...
Har jag inga egna barn?

Lägg inte ner analysstudierna, du har en hel del kvar att lära. Fåntratt.
Citera
Citat:
Alltså, jag har under en hel livstid sett hur jävla bra det går med föräldrar som inte begriper sin roll i barnets uppfostran. VARENDA förälder som t.ex. åkt på en gångfylla har fått soc-besök.
Gångfylla? Vad fan skulle det vara?
Citera
2024-03-12, 22:05
Medlem
Citat:
Ska jag skärpa mig? På riktigt? Fundera på varför det är så jävla viktigt att få dricka, är det så outhärdligt att vara förälder att man behöver åberopa promilletomten för att stå ut?

Ja, för du hittar på värre trams än muslimerna som sprider rykten om att socialen tar deras barn.

Och så de fattiga argumenten igen...det handlar inte om att man måste, utan om att det är gott. Det mesta i livet måste man inte göra, men man kan njuta av det ändå.

Jag måste inte köra MC, men gör det för att det är kul. Vissa hävdar att motorcykelåkning borde vara förbjudet som förälder, med samma idiotargument som du slänger dig med

Nä, jag misstänker att du mest drygar dig på samma sätt som plattjordingarna gör, för att man ska bli irriterad på era bakvända argument.

God natt på dig.
Senast redigerad av Camarosmurfen 2024-03-12 kl. 22:10.
Citera
2024-03-12, 22:05
Citat:
Okej. Vi säger så. Ambulanspersonal ser mördade människor, därför skiter de i allt annat som inte är lika grovt. Vi säger så.
Apropå autism...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in