2024-03-11, 10:42
Medlem
Alternativ1s avatar
De senaste veckorna har det framkommit att någon spammar vissa böcker/författare med det lägsta betyget och på så vis sänker snittbetygen på dessa böcker.

Kopierat från Facebook:

”Förlagspodden som drivs av Lasse Wincler och Kristoffer Lind (VD för Lind & Co) tar nu upp fusket som drabbat boken "Hon & Jag" och flera andra böcker.
Lyssna gärna på inslaget som bland annat innehåller följande:
- All kritik som jag och andra författare lagt mot strömningstjänsterna har bekräftats.
- Fusket i stor skala bekräftas
- Alla tre strömningstjänsterna Storytel, Nextory och Bookbeat ändrar nu sina regelverk så att det inte längre ska vara möjligt att öppna ett gratiskonto utan att ange ett kreditkort. Och det ska vara omöjligt att öppna flera konton kopplade till samma kreditkort.
- Förlagspodden väcker också frågan om vem sabotören är, men går inte hela vägen.
Jag vet vem det är. Storytel har också namnet.
Så det stannar inte här. Jag går nu vidare för att få strömningstjänsterna att se till att sabotören och alla verk han är kopplad till ska kastas ut från marknaden.
Anson”

Sabotören är alltså eventuellt själv författare, som ägnat sig åt att metodiskt sänka andras böcker och höja betygen på böcker den är inblandad i.
Jag vill veta vem det är!
Tankar om detta?
Citera
2024-03-11, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alternativ1
Tankar om detta?
Vilket drama. Inväntar nästa steg.

Man trodde bokförlagsbranschen skulle vara fritt från sånt (eller inte).
Citera
2024-03-11, 10:56
Medlem
Alternativ1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Vilket drama. Inväntar nästa steg.

Man trodde bokförlagsbranschen skulle vara fritt från sånt (eller inte).

Jag trodde nog att det skulle vara någon random tok som av någon anledning hyste agg mot författare och hade för mycket fritid.
Att det visar sig att personen själv eventuellt är författare var en överraskning. Riskabelt beteende helt klart!
Citera
2024-03-11, 10:59
Medlem
Här är för övrigt avsnittet.
Citat:
Avsnitt 222. Vi är vana vid troll på nätet men kanske inte när det gäller betygssättning på ljudböcker på de tre svenska ljudboksplattformarna. Så vi var extra nyfikna när vi upptäckte ett. Eller vi och vi. Den äran tillfaller en av de drabbade som satte sökarlyset på en företeelse som nu kan begränsas kraftigt.
https://poddtoppen.se/podcast/1239207488/forlagspodden/avsnitt-222-vi-foljer-en-sabotor-i-sparen-funderar-over-spotifys-nya-ljudboksstrategi-glads-med-forf attarforbundets-nya-kanske-attityd-och-overraskas-av-forsaljningsutvecklingen-av-print-on-demand
Citera
2024-03-11, 11:05
Medlem
Alternativ1s avatar
Ett annat inlägg för 4 dagar sedan på Facebook gällande detta:

”Uppdatering kring betygsänkningen.
Jag har ännu inte hört något från Storytel, Bookbeat och Nextory mer än att de nu ska undersöka ärendet. Däremot så verkar den som ligger bakom detta ha börjat ”städa” efter sig och tar nu bort några av ettorna som denne satt dit. Kanske för att Anson författare (en av de andra som drabbats) har gått ut med att han gett Storytel upplysningar om vem den skyldige är.
Hos Storytel försvann det fyra stycken ettor på Snuten på dårön 4 i förrgår, och igår märkte jag även liknande förändringar på Ångernjöte 3.
Den 15 feb, alltså dagen efter att jag märkte att något hänt med mina betyg och jag började ana att det var något som inte stämde så skrev jag ner vad jag hade för snitt på mina böcker på Storytel.
Ångernjöte 3 hade då 79 betyg och ett snitt på 3,6. Igår hade jag 76 betyg men ett snitt på 3.9. Innan allt detta hände hade den boken 44 betyg med ett snitt på 4,8. Jag har säkert fått en del ”riktiga” betyg också men det finns fortfarande en del fejk-ettor kvar.
Eftersom inte Storytel kontaktat mig än så tvivlar jag starkt på att det är dom som nu tagit bort fejk-ettorna. Det har även försvunnit fejkbetyg hos de andra drabbade.
På Bookbeat och Nextory har ännu inga ettor som inkommit de sista veckorna försvunnit för mig.”
Citera
2024-03-11, 11:15
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Blattarna har ju sett till att köpa fejklyssningar på Spotify så att sedan radion spelar deras förortsrap då det genererar pengar och nu ser författare till att deras böcker framstår som bättre jämfört med konkurrenter.

Där man kan tjäna pengar kommer folk göra vad de kan för att tjäna mer pengar.
Citera
2024-03-11, 11:26
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alternativ1
Tankar om detta?
Intressant att ratingverktyget blir allt mer oanvändbart om det är anonymt därför att vi människor är sådana lögnare och sabotörer när vi inte blir påkomna.
Citera
2024-03-11, 15:15
Medlem
Ett liknande fall uppdagades i USA för nåt år sen. En vit kvinna hade skrivit en bok med en svart hjältinna i huvudrollen, och inför sin debut massröstat ner en massa böcker av svarta författare som hade samma ämne. Den vita kvinnans karriär dog innan den ens börjat när hon avslöjades.

En del är idioter. Men det senaste året så har det bara här på FB visats tydligt att författare är ett speciellt folk. Hela branschen känns jävligt inavlad. Kanske är denna svenska nedröstare en framgångsrik och välskodd författare som inte behövde rösta ner andra men gjorde det ändå av rent ego. Det skulle inte förvåna mig, efter allt jag läst om branschen här på forumet.
Citera
2024-03-11, 18:37
Medlem
Jag har nu lyssnat på Förlagspoddens avsnitt. Det sker enligt dem en namninsamling bland författare just nu som vill att sabotören namnges i det offentliga. Sabotören ska ha startat ett eget förlag (om jag hörde rätt - kan ha varit nån annan de pratade om).

Det kan vara nån obskyr typ, men det kan också vara nån man känner igen. Om det är nån helt okänd så skulle det vara kul att få namnet, så man kan ägna sig åt lite lyteskomik och läsa hans alster som tydligen var så dåliga att han både behövde starta eget förlag och sänka alla mer framgångsrika böcker i hela genren.
Citera
2024-03-12, 12:43
Medlem
Det var ganska lätt att hitta vem det handlar om. Ett nystartat förlag. Författarna säger att detta pågått sedan i höstas. De säger att de är flera som kommer påverkas om "han" avslöjas. Det var ganska lätt att hitta vilket förlag och vilken författare det handlar om. Oerhört fult beteende, inte bara att skapa en massa falskkonton för att ge höga betyg till sina egna utan också att sänka andra författare. Det kommer säkert bli officiellt snart.
Citera
2024-03-12, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheA-teamer
Det var ganska lätt att hitta vem det handlar om. Ett nystartat förlag. Författarna säger att detta pågått sedan i höstas. De säger att de är flera som kommer påverkas om "han" avslöjas. Det var ganska lätt att hitta vilket förlag och vilken författare det handlar om. Oerhört fult beteende, inte bara att skapa en massa falskkonton för att ge höga betyg till sina egna utan också att sänka andra författare. Det kommer säkert bli officiellt snart.

Jag hittar inte. Enligt TS ska författaren vara en man, men de fåtal författare/förlag jag hittat från 2023 har varit kvinnliga.
Citera
2024-03-12, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sefipaw
Jag hittar inte. Enligt TS ska författaren vara en man, men de fåtal författare/förlag jag hittat från 2023 har varit kvinnliga.

Jag vet inte, men tror det handlar om ett relativt nystartat förlag med hög svansföring. Två författare som frontas, och kikar på man på deras böcker på t.ex. storytel ser man att det är samma anonyma konton tom gett högsta betyg till alla deras böcker, trots att det är väldigt olika genres.

Well, vi får nog snart veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in