• 1
  • 2
2024-03-11, 12:31
Medlem
Kadodis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBalk
Det stämmer. Bruk är inte kriminaliserat i Danmark.

Det man kan åka fast på, det är om man exempelvis säger att man haft en joint (innehaft), eller att man köpt cannabis i Danmark. Detta eftersom innehav är kriminaliserat i Danmark, trots att det i praktiken är avkriminaliserat när det gäller innehav för eget bruk. Lagen finns fortfarande dock.

Problemet för svensk åklagare som vill åt den som är positiv på urinprov (men inte påträffas med narkotika), är kravet på dubbel straffbarhet i BrB 2 kap. 5 §. Bruket i sig är straffbart i Sverige, och det är också vad som kan bevisas genom urinprov. Däremot kan ett urinprov inte bevisa innehav, vilket är vad som är straffbart i Danmark.

Problemet för brukare är att inte råka försäga sig, då man ofta missuppfattat lagstiftningen och tror att man är säker bara man tagit knarket utomlands. Säger man då att man rökt en joint i Köpenhamn, och åklagare frågar vart man fick den ifrån, varpå man svarar "fick den av en kompis", så har man erkänt innehav och kan straffas i Sverige för den handlingen.

Det är knivigt, för vart gränsen går vid "innehav" är ganska konstlad, men i princip är det riskabelt att på något sätt antyda att man haft narkotika i sin besittning över huvud taget. Säg då att någon annan hållit i spliffen, eller att man rökt i en vattenpipa och det enda du rört är munstycket när du tog blosset.

Är innehav av alla droger kriminaliserat? Eller bara cannabis? Är du säker på det? Säg att jag blir påkommen med 5 gram hasch i Köpenhamn av polisen, är det inte olagligt alltså?
Citera
2024-03-11, 12:47
Medlem
Oavsett vart i världen du intagit drogen så har vi nolltolerans i Sverige.
Så även om du säger till Polisen att du rökt i Danmark så tror jag inte det spelar någon roll när du är påverkad i Sverige.
Blir ett ringa på det.

Nu killgissar jag bara men det känns logiskt och framförallt väldigt Svenskt rättsväsende.
Citera
2024-03-11, 13:34
Medlem
BlaBalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadodi
Är innehav av alla droger kriminaliserat? Eller bara cannabis? Är du säker på det? Säg att jag blir påkommen med 5 gram hasch i Köpenhamn av polisen, är det inte olagligt alltså?
Nu är jag inte expert på danska strafflagen, men mig veterligen är det fortfarande olagligt i strikt juridisk mening att ha narkotika i hela Danmark, men för eget bruk tror jag inte polisen är vidare pigg på att beivra brotten. Sen har man ju Christiania där pusher street tillåts finnas (men rivs med jämna mellanrum).

Straffeloven 231§ kriminaliserar hantering av narkotika.

Citat:
Ursprungligen postat av rsl1
Oavsett vart i världen du intagit drogen så har vi nolltolerans i Sverige.
Så även om du säger till Polisen att du rökt i Danmark så tror jag inte det spelar någon roll när du är påverkad i Sverige.
Blir ett ringa på det.

Nu killgissar jag bara men det känns logiskt och framförallt väldigt Svenskt rättsväsende.
Svenskt rättsväsende är ganska analt när det gäller sånt här, den straffbara gärningen i Sverige är bruket, det är inte straffbart att bara ha narkotika i blodet/urinet. Har man brukat i ett annat land, krävs det att kravet på dubbel straffbarhet i BrB 2 kap. 5§ är uppfyllt, och det kräver att gärningen är kriminaliserad även där gärningen företogs för att svensk domstol ska kunna döma till ansvar.
Citera
2024-03-11, 19:48
Medlem
Genelkurmays avatar
Ska man frias för det så ska man vara försiktig så man inte försäger sig. Man kan säga att en polare höll jointen medan du rökte.

Finns faktiskt fall där folk som åberopat Danmark blivit friade i slutändan.

Tror det var ett fall där domstolen tog in ett yttrande från danska justitiedepartementet för att få det klargjort om eget bruk är lagligt i Danmark, vilket justitiedepartementet i DK ansåg. Därefter friades den tilltalade.
Citera
2024-03-12, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBalk
Nu är jag inte expert på danska strafflagen, men mig veterligen är det fortfarande olagligt i strikt juridisk mening att ha narkotika i hela Danmark, men för eget bruk tror jag inte polisen är vidare pigg på att beivra brotten. Sen har man ju Christiania där pusher street tillåts finnas (men rivs med jämna mellanrum).

Straffeloven 231§ kriminaliserar hantering av narkotika.

Svenskt rättsväsende är ganska analt när det gäller sånt här, den straffbara gärningen i Sverige är bruket, det är inte straffbart att bara ha narkotika i blodet/urinet. Har man brukat i ett annat land, krävs det att kravet på dubbel straffbarhet i BrB 2 kap. 5§ är uppfyllt, och det kräver att gärningen är kriminaliserad även där gärningen företogs för att svensk domstol ska kunna döma till ansvar.

Intressant, tack för användbar info!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in