2024-03-11, 07:44
Medlem
Missade Nvidia-tget och har stor erfarenhet av att hoppa p frsent..
Tror ni Swedbank Robur Technology A kan vara ett alternativ i fortsttningen?
Eller ska man g p Avanza zero eller kanske Lysa 100% aktier?
Funderar p att dumpa gamla surdegsaktier (dr jag gtt back) ta frlusten och kpa ngot jag tror tickar p ngra r framt.

Vad kper ni som en hyffsat trygg investering?
Citera
2024-03-11, 07:54
Medlem
Jag har ocks varit inne p att slja av aktier som jag inte tror p men som jag psykologiskt grna skulle vilja se p plus innan jag sljer.

Fonder r bra grejer men det r vl roligare med aktier egentligen.
Citera
2024-03-11, 09:39
Medlem
Det finns ju aktier med goda tillvxtmjligheter som inte r tech. Man kanske inte ser en dubbling p ett halvr, men de kan spa index med rge.

Det r den sorten jag letar.

Tech fattar jag inte, men framfrallt r konkurrensen oftast enorm. Det gr att de stiger och kraschar, drefter kommer nsta heta potatis.

Just nu r dr frmodligen ett ganska bra kptillflle i Medicover, fr att nmna en (Indiensatsningen) eller Fagerhult (LED-armaturer).
Citera
2024-03-11, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Vad kper ni som en hyffsat trygg investering?
Krigsaktier. Vilka nu de kan vara.

Aprop Avanzas indexfonder OCH Nvidia.
Citat:
90.000 sparare har missat jtterallyt i Nvidia efter att ha investerat i Avanzas USA-fond. Av dunkla hllbarhetsskl har AI-stjrnan, som rusat 274 procent det senaste ret, valts bort frn fonden.
https://www.di.se/nyheter/indexfiask...llyt-i-nvidia/
Citera
2024-03-11, 14:04
Medlem
Ju mindre pengar vrlden ser till att lgga i AI/tech desto mindre smrtsamt kommer det bli om ngra r nr luften gr ur AI-bubblan.
Citera
2024-03-11, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Krigsaktier. Vilka nu de kan vara.

Aprop Avanzas indexfonder OCH Nvidia. https://www.di.se/nyheter/indexfiask...llyt-i-nvidia/

Hahaha! Kan inte lsa artikeln (lst). Men har de allts valt bort NVIDIA av ngon genus/hllbarhet/HBTQ anledning?

Kommer i s fall ngon avkrvas ansvar och f sparken eller blir det som vanligt (vi sg det inte komma!)?

Edit: OnT - tror p breda USA fonder. Rntesnkningar hgrar. Mycket pengar vid sidan fortfarande som vill in.

USA har problem med demokraterna och en ldrad president men vriga vrlden r nnu vrre. Frutom mjligen Indien.
Senast redigerad av Harrywinston 2024-03-11 kl. 14:39.
Citera
2024-03-11, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Hahaha! Kan inte lsa artikeln (lst). Men har de allts valt bort NVIDIA av ngon genus/hllbarhet/HBTQ anledning?
Det var tydligen inte en indexfond, men... (nyss p DI, de brukar ha sina artiklar ppna precis i brjan)
Citat:
Avanza frklarar bortvalet med att fonden frvaltas av det franska fondbolaget Amundi som fljer ett hllbarhetsindex som gr att Nvidia inte platsar i portfljen.

Avanza Fonders vd Jesper Bonnivier berttar i Di-artikeln att banken kommer gra om frvaltningen och att spararna ska informeras inom kort.

Vid lunchtid p mndagen skickar Avanza ut ett meddelande till Avanza USA:s nrmare 90.000 sparare att ntbanken kommer ndra sina fondbestmmelser den 15 april.

Det innebr att bland annat att fonden, som r en s kallad matarfond, blir en indexfond, str det i meddelandet.
https://www.di.se/nyheter/klart-avan...vidia-floppen/
Senast redigerad av Pillerarm 2024-03-11 kl. 14:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in