2024-11-09, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Rättegång för vad? Hittades det knark i lägenheten vid husis?

Att det beställts knark i din väns namn leder inte till rättegång. Krävs mer bevis för rättegång.
Precis! Tycker mkt är konstigt i tråden . Samma med 40 tabs som en fick besök mm på
Varför kommer polisen HEM de vet jag inte ens om de får, bara för att de hittat ett brev?? Jo kanske om det var MASSOR i?
Citera
2024-11-09, 17:58
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loll1234
Tack, jo jag vet det men då är det bara skyddat NÄR DU RINGER Har man fått ditt efternamn mm så får de ditt nr ju ändå.
Jag tycker det där med 40 piller och den stora grejen hen gör av det låter trolligt...Inte en enda har råkat ut för det så man undrar om det är skrämselpropaganda...

Jag tror du förväxlar saker lite här. Det finns alltså ett alternativ för om ditt nummer ska vara offentligt sökbart eller inte (på hitta.se etc). Vid en mer seriös utredning som polisen gör så lär dock inte det alternativet hindra dom från att kontakta tex comviq och förfråga om "person x" har ett nummer reggat hos dom å vilket/vilka det är. Skyddat nummer-alternativet döljer endast ditt nr för nummervisare - det är synligt om du smsar.

Jag kan inte tänka mej att denna telefonkampanj som vissa råkat ut för från polisen är något annat än en simpel slagning på tex hitta.se för att se vilka man enkelt kan kontakta via adressen man har från paketet. Syftet är som sagt inte att få någon att erkänna över telefon utan endast att skrämmas. EDIT: Om någon råkar ut för att dels få ett sånt här samtal PLUS bli inkallad på förhör eller få husrannsakan - skriv här i tråden om det!

Att polisen jagar enskilda som endast har nark-innehav eller beställt för eget bruk å vänder upp å ner på hela huset... jodå, det gör man ibland (känner folk som råkat ut för det). För endast anabola steroider/relaterat så verkar man dock inte lägga ner så mkt energi på enskilt innehav (om man inte blir tagen på bar gärning) eller om nån beställt en mindre mängd - då verkar det på sin höjd bli ett "allvarssamtal" istället. Skulle vara intressant att avlyssna ett sånt möte om prioriterings-listan å se hur mycket samhällsresurser som krävs för såna här projekt.
Senast redigerad av JohnnySamhall 2024-11-09 kl. 18:48.
Citera
2024-11-09, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
Jag tror du förväxlar saker lite här. Det finns alltså ett alternativ för om ditt nummer ska vara offentligt sökbart eller inte (på hitta.se etc). Vid en mer seriös utredning som polisen gör så lär dock inte det alternativet hindra dom från att kontakta tex comviq och förfråga om "person x" har ett nummer reggat hos dom å vilket/vilka det är. Skyddat nummer-alternativet döljer endast ditt nr för nummervisare - det är synligt om du smsar.

Jag kan inte tänka mej att denna telefonkampanj som vissa råkat ut för från polisen är något annat än en simpel slagning på tex hitta.se för att se vilka man enkelt kan kontakta via adressen man har från paketet. Syftet är som sagt inte att få någon att erkänna över telefon utan endast att skrämmas.

Att polisen jagar enskilda som endast har nark-innehav eller beställt för eget bruk å vänder upp å ner på hela huset... jodå, det gör man ibland (känner folk som råkat ut för det). För endast anabola steroider/relaterat så verkar man dock inte lägga ner så mkt energi på enskilt innehav eller om nån beställt en mindre mängd - då verkar det på sin höjd bli ett "allvarssamtal" istället. Skulle vara intressant att avlyssna ett sånt möte om prioriterings-listan å se hur mycket samhällsresurser som krävs för såna här projekt.

Jo man kan mot en avgift få "hemligt nr" om du menar så? Men då skulle man få göra det med alla plattformar, tror jag. Jag fattar nog inte vad du menar annars 😀

Ja jag menar samma, att de inte gör en räd för 20 tabletter. Men det var ju det som kom upp här, med dubbelt så många väljer jag tycker verkar konstigt. Har kanske missat något, men att läsa allt vore bara för jobbigt. Jag fastnade dock för den som blev hårt åtgången för 40 st...

Tragiskt att polisen lägger resurser på småsaker och då syftar jag på 40/20/ 10 tabs etc, såvida det inte var nåt" tyngre" som extasy eller 80 mg tabl oxy (?)
Senast redigerad av Loll1234 2024-11-09 kl. 18:14. Anledning: Tillägg
Citera
2024-11-09, 18:28
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Jo man kan mot en avgift få "hemligt nr" om du menar så? Men då skulle man få göra det med alla plattformar, tror jag. Jag fattar nog inte vad du menar annars 😀

Ja jag menar samma, att de inte gör en räd för 20 tabletter. Men det var ju det som kom upp här, med dubbelt så många väljer jag tycker verkar konstigt. Har kanske missat något, men att läsa allt vore bara för jobbigt. Jag fastnade dock för den som blev hårt åtgången för 40 st...

Tragiskt att polisen lägger resurser på småsaker och då syftar jag på 40/20/ 10 tabs etc, såvida det inte var nåt" tyngre" som extasy eller 80 mg tabl oxy (?)

Hos comviq kostar det iafal ingenting att ha skyddat nr - det är bara att bocka för det alternativet lika lätt som att ta bort en från offentligt sökbara register (troligen lika lätt hos andra operatörer men kan inte svära på det). En gång i tiden kostade det att ha skyddat nr (och ta bort en från offentliga sökregister) om man hade landlinje men det var länge sen vad jag kan minnas.

Vill polisen (å åklagare) vara nitiska å jävliga så är dom det. Man kanske oxå då fått tips om "större mängd" som nån här berättade om.. man hoppas på jackpot.
Senast redigerad av JohnnySamhall 2024-11-09 kl. 18:46.
Citera
2024-11-09, 19:08
Medlem
Citat:
Hos comviq kostar det iafal ingenting att ha skyddat nr - det är bara att bocka för det alternativet lika lätt som att ta bort en från offentligt sökbara register (troligen lika lätt hos andra operatörer men kan inte svära på det). En gång i tiden kostade det att ha skyddat nr (och ta bort en från offentliga sökregister) om man hade landlinje men det var länge sen vad jag kan minnas.

Vill polisen (å åklagare) vara nitiska å jävliga så är dom det. Man kanske oxå då fått tips om "större mängd" som nån här berättade om.. man hoppas på jackpot.

Oki jag förstår. Tycker det är jobbigt, även om det är sällan och bara benzo- analoger är jag livrädd för ett samtal!! Men en helt vanlig person med sömnproblem... Vad fasen gör man, enda sättet att handla ju. Vet det finns drop off men det är visst i STHLM.
Citera
2024-11-09, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlimMadness83
Tror dom ville kolla droger hemma ja för dom va väldigt intresserade av mitt skåp med mediciner å vitaminer i. Men när jag kunde bevisa att jag har recept på allt så släppte dom det rätt fort..

Sorry har inte läst hela tråden.
Du har recept MEN trots att du får tabl på recept så köpte du extra och då godtar dem det? Bara så jag förstod rätt. Blir ju bara uppskrämd här 🥺
Citera
2024-11-09, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Rättegång för vad? Hittades det knark i lägenheten vid husis?

Att det beställts knark i din väns namn leder inte till rättegång. Krävs mer bevis för rättegång.

Precis jag blir fundersam över vissa inlägg, bevisbördan blir ju omöjlig för polisen ang ett litet brev!
Citera
2024-11-09, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oxyforlife
Så du hade blivit delgiven rättegångsdatum för dessa 40 tabs innan dom kom på hembesök?
Allt detta låter på gränsen till olagligt. Så tidslinjen är så här:
- I April beslagtar dom ett brev med 40 benz eller z-droger
- Några månader efter detta blir du kallad till rättegång (via brev antar jag?)utan att först ha blivit delgiven misstanke eller blivit kallad till förhör.
- En tid efter detta gör dom husrannsakan och håller samtidigt förhör. Du blir delgiven misstanke om försök till ringa narkotikabrott. Dom hittar ingenting nytt och beslagtar ingenting. Frågar dom ens om du godtar ett strafföreläggande som är standard vid inga brott?

Självklart ska du bli delgiven misstanke samt bli förhörd INNAN ett datum för rättegång bestäms. Och med tanke på hur lång tid det brukar ta att få ett rättegångsdatum låter det smått otroligt att dom spikat ett innan du ens blivit delgiven misstanke.

Om jag var du hade jag kontaktat en privat försvarare för att kolla upp hur lagligt det här förfarandet är.
Att göra husrannsakan, delge misstanke och hålla förhör samtidigt är inte det konstigaste här. Det kan dom göra om dom vill jävlas. Att du inte fick pissa är inte heller otänkbart. Om man redan är misstänkt för ett annat narkotikabrott (40 tabs) kommer ett positivt resultat ej påverka det eventuella straffet särskilt mycket.
Däremot att neka dig en offentlig försvarare är inget polisen kan göra. Innan förhör hålls kan du ansöka om offentlig försvarare. Det görs via åklagaren och sedan är det domstolen som bestämmer. I mål där straffet lär bli böter får man ofta avslag men det är upp till domstolen, inte polisen.
Men det allra märkligaste i ditt fall är att du redan fått datum och tid för förhandling i tingsrätten före allt annat. Innan en sådan tid ens kommer på tal ska du ha fått ta del av förundersökningen och all bevisning mot dig. Några frågor:
- Fick du dina rättigheter vid förhör upplästa? Bland annat rätten att ansöka om offentlig försvarare, rätten att ha en försvarare närvarande (offentlig eller), rätten att inte deltaga i din egen utredning osv.
- Hur lång tid innan din husis blev du kallad till rättegång?
- Hur stor stad bor du i? Fler eller färre än 100 000 invånare?

Finns det troll här som sitter och hittar på för att skrämmas? 😥🙄😯
Citera
2024-11-09, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rogerstefan
Jag erkände eget bruk på dom 20g sen nekade jag brevet.
Aa om hade beslagtagit post som var skickat till mitt namn
På allvar?? 4 bilar och fullt pådrag för ett brev?!.Då fanns du deras register sen innan?
Citera
2024-11-09, 20:16
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Oki jag förstår. Tycker det är jobbigt, även om det är sällan och bara benzo- analoger är jag livrädd för ett samtal!! Men en helt vanlig person med sömnproblem... Vad fasen gör man, enda sättet att handla ju. Vet det finns drop off men det är visst i STHLM.

Min gissning är att du ligger väldigt långt ner på priolistan att ta itu med om ditt paket fastnar i nån kontroll. Även jag beställer väldigt små mängder av prylar med tid emellan å räknar inte med att man lägger ner nån större resurs på att jaga runt efter mej på nått sätt. Visst fan blir man smått paranoid dock - det ska jag erkänna. Be om ordentligt ID om nån ringer upp å sen bara neka till allt och säg tex att du är förfärad över att nån använder ditt namn till att beställa massa mysko prylar.
Citera
2024-11-09, 20:25
Medlem
Citat:
Min gissning är att du ligger väldigt långt ner på priolistan att ta itu med om ditt paket fastnar i nån kontroll. Även jag beställer väldigt små mängder av prylar med tid emellan å räknar inte med att man lägger ner nån större resurs på att jaga runt efter mej på nått sätt. Visst fan blir man smått paranoid dock - det ska jag erkänna. Be om ordentligt ID om nån ringer upp å sen bara neka till allt och säg tex att du är förfärad över att nån använder ditt namn till att beställa massa mysko prylar.
Tack snälla 🙏 blev skrämd av vissas historier , men dina ord övervägde det. Tack.
Citera
2024-11-10, 11:00
Medlem
Citat:
Finns det troll här som sitter och hittar på för att skrämmas? 😥🙄😯

Lovar dig att det som hände mig e 100% äkta.. 40 z analoger, besök av 3 st plus husis. Samt rättegång datum. Dock landom ner ärendet efter förhöret..
Men sant är det.. Sinnessjukt om man frågar mig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in