Citat:
Ursprungligen postat av
oxyforlife
För er som ska på förhör, jag var på mitt nyligen. Stad med över 100k invånare, misstanken var 2st försök till ringa narkotikabrott, givetvis är jag oskyldig.
Den första ledtråden till att detta inte tas på största allvar var att förhörsledaren var en yngre, uniformerad polis. Dvs en rookie, ingen erfaren utredare.
Det hölls två st exakt likadana förhör, ett för varje brottsmisstanke. Enbart standardfrågor:
- var beställde du detta
- hur betalde du
- hur kom du i kontakt med säljaren
- är du förvånad att ditt namn står på kuvertet
Och så vidare. Jag valde att köra ”ingen kommentar” på nästan alla frågor. Det enda jag tillade var att flera personer hade tillgång till brevlådan och att detta uppenbarligen är ngn annan som beställt
Slutligen blev man topsad (kasseras om förundersökningen läggs ner), sedan var det bara att gå hem.
Ingen stödbevisning presenterades så som bankutdrag, spårning av bitcoin eller dylikt. Dom frågade inte om mobiltelefonen och inget pissprov.
Detta läggs nog ner snabbt, att fixa fram bevis för att gå från ”skäligen” till ”bortom allt rimligt tvivel” kostar för mycket och tar för lång tid.
Det var mycket informativt av dig . Tack för detta , var mycket bra att du sa ingen kommentar på det mesta . Ibland kan dom säga ”du svarar ingen kommentar på allt det är ganska misstänktsamt att du inte svarar på nåt ,
Det är skrämsel propaganda, dom får inte ens säga så . Dom får inte använda din tystnad emot dig. Då begår dom tjänstefel .
Jag har vänner som fått sin mobil
Plockad på
Plats så det bästa är lämna den hemma för er som snart ska på förhör .
Annars ska ni göra exakt som denna snubben , säg bara ingen kommentar på allt . Tänk på att allt du säger , kan användas emot dig .
Men mycket bra info oxyforlife 👍
Nä ditt fall kommer nog läggas ner i brist på bevis .