2024-05-07, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isgeten
Fast om dom kollar den och låter det gå vidare så glöm att du kan neka dig till en nedläggning av ärendet.

Så är det, det är lite jobbigare att bortförklara.

Jag var mest nyfiken på hur det såg ut, om polisens svep även omfattat mycket försändelser som går via ombud eller om det bara gällde vanliga postgången.
Citera
2024-05-07, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldovic
Min uppfattning är att det är säkrare att beställa till ombud, då sannolikheten att försändelsen har äkta frankering och oftast är spårbar minskar risken för dig att få brev med falska frimärken som tydligen lätt upptäcks i flödet idag. Falska frimärken används ofta på knarkbrev och är ett riktmärke lr anledning till misstänksamhet.

Nu har jag inget med detta att göra, men blev spontant intresserad. Det här är ju så mycket feltänk det kan bli. Att beställa som paket till ombud är ju samma som att skriva på ett erkännande att du beställt när du hämtar ut paketet!

Kommer det ett brev till din brevlåda kan du åtminstone förneka att du beställt något.

Det KANSKE är större chans att det kommer fram, men om Polisen tipsas är du totalt körd om de plockar dig efter att du hämtat paketet.

Lösningen på problemet är antingen att säljarna börjar skicka bättre paket, tex genom ett frontföretag som har förbetalt porto med mera eller att man går över till "dead drops" eller gammal vanlig försäljning som det var när jag var ung
Citera
2024-05-07, 21:17
Medlem
emmuuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldovic
Tror det ser olika ut från fall till fall. Tex om du beställer ofta och i större mängder, om du är minderårig (då agerar de oftast). Oftast ska husrannsakan "ge något" för att det ens ska vara värt för åklagare att grönt ljus för snuten att genomföra den. Man får inte husis hur som helst idag. Torskar du med större mängder än det som går under ringa är det högst troligt att dom även gör hembesök. Dont do the crime if you cant do the time. Att torska för ringa nark är inte så farligt, inte värt att sitta och noja i onödan. Kommer dom så kommer dom.

Jag förstår, tack! Men vet du hur lång tid det tar på ett ungefär innan dom kommer hem till en efter beslagets gjorts?
Citera
2024-05-07, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assraell
Fick mitt polisen brev för 32år sedan och i Torsdags small de in dörren och gjorde husrannsakn blev helt paff. Så ja de tar tid sen mitt i allt smäller de in hela dörren hos de flesta.
Det tog alltså över tre decennier för dom att besöka dig för ett brev dom hittade då?
Måste verkligheten vara mycket för dom att göra där på kontoret för att skjuta fram besöket så pass
Senast redigerad av Trewq58 2024-05-07 kl. 21:28.
Citera
2024-05-07, 21:26
Medlem
Tror ni polisen flaggar adresser och samlar på sig alla försändelser de upptäcker droger i innan de skickar brev om det? Antingen så är det så eller så vet någon i postterminalen om att jag får knarkbrev och tar dem för sig själv för inget har dykt upp nu av flera försändelser i två månader alla från olika vendors med toppbetyg vissa som jag har fått av förut utan problem. Har slutat försöka nu, kanske det som var varit poängen för vem det nu är som verkar campa min address. Dags att återgå till att köpa från gatan då med osäkerthet över dealers och produkt för att inte tala om att behöva resa till skeva ställen, väldigt kul...
Citera
2024-05-07, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmuut
Får man alltid ett brev hem när dom beslagtar något? Eller kan dom ringa istället? Väntar på ett brev som inte kommit fram än och idag ringde det någon från okänt nummer. Svarade inte.

Jag har dock fått en annan beställning bara för några få dagar sen så det känns ju som dom skulle tagit det också i så fall.

Så hur är det? Brev eller samtal? Eller båda?
Vet inte till hundra hur det funkar, men hade dom uppdrag husis på dig så skulle dom väl kommit in i lägenheten med hjälp av hyresvärden tex, oavsett om du öppnade/svarade eller inte?
Citera
2024-05-07, 21:41
Medlem
isgetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trewq58
Vet inte till hundra hur det funkar, men hade dom uppdrag husis på dig så skulle dom väl kommit in i lägenheten med hjälp av hyresvärden tex, oavsett om du öppnade/svarade eller inte?

Dom kan ju alltid bryta sig in eller borra upp låset. Fast handlar det om några gram gräs är det inte riktigt värt att bryta sig in. Polisen får ju stå för reparationskostnaderna efteråt.
Citera
2024-05-07, 22:32
Medlem
emmuuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trewq58

Ja det tänker jag också men det jag undrar just nu är hur lång tid det tar innan husis sker?
Citera
2024-05-08, 17:45
Medlem
Citat:
Ja det tänker jag också men det jag undrar just nu är hur lång tid det tar innan husis sker?

Det är helt omöjligt att svara på. Inte fan skickar dom brev om ett beslag till dig för att senare göra husis.
Citera
2024-05-08, 19:35
Medlem
Citat:
Jag förstår, tack! Men vet du hur lång tid det tar på ett ungefär innan dom kommer hem till en efter beslagets gjorts?

Om det hade gällt grovt narkotikabrott, eller upprepade beställningar/försändelser med mängder i kan det finnas skäl och anledning för dom att prioritera ditt ärende. Dom kommer inte göra någon husis hos dig. Du har inte erkänt något brott, du har inte fått något brev eller blivit delgiven någon misstanke. 2 veckor från det att du har fått ditt samtal eller brev kan du nog vara helt lugn. På mitt brev stod det att narkotikan förverkas efter 2 veckor från dagens datum(det på brevet alltså). Man har 2 veckor på sig att göra anspråk på det. Men som sagt vet jag inte om det är fake det brevet. Jag skulle varit helt lugn efter en månad. Men dom kommer inte komma hem till dig. Du är bara en i en jävligt stor mängd. Ha ditt skit nära toan och spola ned det direkt om dom skulle komma. Det finns ingen oro. Släpp det och lev som vanligt bara. Det kanske är vendorn som inte postat dig, eller så har du inte fått ditt brev än. Om dom ringt dig kanske du får ett brev skickat till dig istället, svarar du inte på det så läggs det väl ned om det inte är så att du är någon riktig nätverkskriminell buse
Citera
2024-05-08, 19:39
Medlem
Citat:
Jag tror du kan vara lugn om det gått flera månader. Känns inte som dom skulle vänta så länge innan dom kontaktar dig, det är nog inte så vanligt.

Såg även nu att du skrivit att dom ringt till dig när dom beslagtog ditt brev, missade det innan jag skrev min post. Så dom kan alltså ringa istället? Nu blev man ju orolig haha

Får be till alla gudar att det var någon annan som ringde. Fick du något brev eller något annat från dom utöver samtalet? Ringde dom från dolt och svarade du direkt?

Notera att det var 5-6 år sedan. Mycket som hänt sedan dess.
Citera
2024-05-08, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isgeten
Fast om dom kollar den och låter det gå vidare så glöm att du kan neka dig till en nedläggning av ärendet.

Men de låter det inte gå vidare om det inte är så att man sitter på kilon hemma och att dom vet med ganska stor säkerhet att det verkligen är så. Det är lastbilar och större mängder dom låter släppas, samtidigt som det blir en spaningsinsats osv..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in