2025-01-15, 22:22
Medlem
notknapparens avatar
De många rättegångsdagarna, ja det handlar säkert om att åklagaren måste bygga upp ett helt galleri av motivbild och indicer som ska hänga ihop som en väv.

Här finns inte the smoking gun (vapen) eller bevisning om vem som har gjort vad. Enligt åklagaren kan mordet ha planerats en lång tid innan och Ako var misstänksam mot kvinnan. När han meddelar sin bror om att han är på väg till kvinnan kan man ana att meddelandet skickats pga av oro.

Åklagaren lägger enligt artikeln istället vikt vid motivet bakom mordet. Otroheten är "en av flera anledningar" till mordet. Här har åklagaren en mängd chattmeddelanden och fotogrfier som styrker kärleksrelationen:

Dn:

"– Vi har inte någon stark teknisk bevisning som klargör hur det här skedde, säger Cecilia Tepper när hon lägger ut texten om åtalet.

Hon hänvisar till att det inte har kunnat slås fast vem som gjorde vad när Ako mördades i en lägenhet i Nacka.
"
//
"Den 6 mars ber kvinnan Ako att komma hem till henne i Nacka. "
//
"Advokat Sabina Böö, som försvarar den mordåtalade kvinnan, berättar att hennes klient också förnekar mord men även andra delar av anklagelserna.

– Hon har inte förmått målsäganden att bege sig till brottsplatsen, säger hon under onsdagen
"

https://www.dn.se/sverige/37-arige-ako-hade-misstankar-mot-kvinnan-fore-mordet/

Jag måste säga att jag inte har sett någon kommunikation som visar att Wajiha bett Ako komma hem. Men de har haft kontakt och i meddelanden 7/3 frågar Wajiha Ako var han är. Det kan tydas som att hon väntar på honom?
Senast redigerad av notknapparen 2025-01-15 kl. 22:27.
Citera
2025-01-15, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
De många rättegångsdagarna, ja det handlar säkert om att åklagaren måste bygga upp ett helt galleri av motivbild och indicer som ska hänga ihop som en väv.

Här finns inte the smoking gun (vapen) eller bevisning om vem som har gjort vad. Enligt åklagaren kan mordet ha planerats en lång tid innan och Ako var misstänksam mot kvinnan. När han meddelar sin bror om att han är på väg till kvinnan kan man ana att meddelandet skickats pga av oro.

Åklagaren lägger enligt artikeln istället vikt vid motivet bakom mordet. Otroheten är "en av flera anledningar" till mordet. Här har åklagaren en mängd chattmeddelanden och fotogrfier som styrker kärleksrelationen:

Dn:

"– Vi har inte någon stark teknisk bevisning som klargör hur det här skedde, säger Cecilia Tepper när hon lägger ut texten om åtalet.

Hon hänvisar till att det inte har kunnat slås fast vem som gjorde vad när Ako mördades i en lägenhet i Nacka.
"
//
"Den 6 mars ber kvinnan Ako att komma hem till henne i Nacka. "
//
"Advokat Sabina Böö, som försvarar den mordåtalade kvinnan, berättar att hennes klient också förnekar mord men även andra delar av anklagelserna.

– Hon har inte förmått målsäganden att bege sig till brottsplatsen, säger hon under onsdagen
"

https://www.dn.se/sverige/37-arige-ako-hade-misstankar-mot-kvinnan-fore-mordet/

Jag måste säga att jag inte har sett någon kommunikation som visar att Wajiha bett Ako komma hem. Men de har haft kontakt och i meddelanden 7/3 frågar Wajiha Ako var han är. Det kan tydas som att hon väntar på honom?

Fint du postar!
Har hon kanske raderat i hans mobil? Bevisligen har hon gjort en del i den efter hans död. Har de verkligen rekonstruerat allt??

Angående spår, så kan jag inte fatta om de inte topsat hans händer eller tagit fingertoppsavsättningar på dem??

Han har försvarat sig för livet! Måste funnits avsättningar på dem 110%. Kroppen var ändå förhållandevis i ganska bra skick när han hittades.

Otroligt om detta är missat…

Är annars väldigt intresserad av vad SW kommer säga.
Citera
2025-01-15, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Hur kan WK förneka delaktighet i mordet då DNA-tester visar att blodet tillhör både Ako, kvinnan och hennes man som polisens tekniker hade hittat från blodspår i vardagsrummet och badrummet?

Steg för steg – så gick ”väskmordet” till

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/steg-for-steg-sa-gick-vaskmordet-till

Därför att det åligger åklagaren att ha ansvar för att lägga fram bevis under huvudförhandlingen för det hen påstår. Fram tills dess betraktas personen som oskyldig.

"En parts skyldighet att lägga fram bevis för sitt påstående. När det gäller brottmål har åklagaren hela bevisbördan, dvs. det är åklagaren som ska bevisa att den misstänkta personen har begått det brott som åklagaren påstår. Till dess betraktas personen som oskyldig."
Källa: https://www.aklagare.se/ordlista/b/bevisborda/

Tidigare hänvisade man till "Omedelbarhetsprincipen".
"En princip som gäller i svensk rätt och som innebär att domstolen enbart ska döma på det som förs fram vid rättegången. En viss uppluckring av omedelbarhetsprincipen infördes den 1 januari 2022, när det blev tillåtet att större utsträckning hänvisa till förhör som genomförts under polisutredningen."
Källa: https://www.aklagare.se/ordlista/o/omedelbarhetsprincipen/

Tidiga förhör tillåts som bevis sedan 2022.
"...Skälet till att riksdagen har justerat lagen är att handläggningen av framförallt stora brottmål ska bli mer modern, flexibel och effektiv....

...”Svårare att ta tillbaka en berättelse”
– Lagändringen gör sannolikt att färre målsägare och vittnen tar tillbaka eller ändrar sitt vittnesmål eller utsätts för påtryckningar att göra det, säger Magnus Johansson...

...Men det viktiga är att de tidiga uppgifterna är säkrade och kan presenteras för rätten som ett eget bevismedel. Vi har förhoppningar om en effektivare process, minskad press på förhörspersonerna och domar som i än högre grad grundar sig på vad som verkligen har hänt, avslutar Magnus Johansson...

...När utredningen är klar lämnas materialet till den misstänkta och dennes försvarare för så kallad slutdelgivning. Försvararen och den misstänkta har då möjlighet att kräva att ytterligare utredningsåtgärder vidtas. Först efter slutdelgivningen kan åklagaren fatta beslut om att väcka åtal..."

Källa: https://www.aklagare.se/nyheter-press/aktuellt-pa-aklagarmyndigheten/valkommen-lagandring-tidiga-forhor-tillats-som-bevis/
Citera
2025-01-16, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
I FUP saknar jag analys av ev avsättningsspår på Akos kropp och kläder.
Är detta helt missat?

Likaså är tömningen/återskapandet av Akos mobil/dator historik väldigt tunn. Saknar relevant info från exakt var de träffades samt mycket info kring sista tiden.
Varför syns inte detta i FUP?

Det är mycket olika bilagor och vad jag minns (har inte exakta sidor i minnet nu) så är det bilder på där de träffats, jämte bilder som bevisar att platser de besökt ser ut liksom på bilderna.

Sedan får man lägga pussel med detta och de olika bilagorna med chattarna, AA:s parkeringshistorik, passagehistorik vid trängseltullar, kvitton, kontoutdrag mm.
Senast redigerad av norea 2025-01-16 kl. 00:52. Anledning: Stavfel
Citera
2025-01-16, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norea
Det är mycket olika bilagor och vad jag minns (har inte exakta sidor i minnet nu) så är det bilder på där de träffats, jämte bilder som bevisar att platser de besökt ser ut liksom på bilderna.

Sedan får man lägga pussel med detta och de olika bilagorna med chattarna, AA:s parkeringshistorik, passagehistorik vid trängseltullar, kvitton, kontoutdrag mm.

Det är ingen tvekan i underlaget som presenterats att de haft en frivillig intim relation som WK till stor del försökt hålla hemlig.

Var kanske lite otydlig men jag menade hur och när WK och Ako kommer i kontakt med varandra första gången och hur detta utspelat sig.

Det enda som finns i underlaget är WKs sida av saken något som känns väldigt osäkert mtp alla lögner.
Senast redigerad av viperstyle 2025-01-16 kl. 07:10.
Citera
2025-01-16, 10:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det är ingen tvekan i underlaget som presenterats att de haft en frivillig intim relation som WK till stor del försökt hålla hemlig.

Var kanske lite otydlig men jag menade hur och när WK och Ako kommer i kontakt med varandra första gången och hur detta utspelat sig.

Det enda som finns i underlaget är WKs sida av saken något som känns väldigt osäkert mtp alla lögner.

Jag undrar om de där personerna som Wajiha berättar om i sitt första förhör har identifierats och hörts?
Gordon Cooper är ju inte så svårt att hitta för polisen, men de kanske inte lagt något krut på just detta. Pares är en annan hon nämner i förhöret, liksom den där Mohammed som fick henne sparkad enligt henne. Kanske får gräva lite där.

Minns artikel om att en arbetsgivare hade anmärkningar på hur Wahija dolt sin gravidtet.

Wajihas hisorier ger man inte mycket för, särskilt inte om hon har haft ont uppsåt i relationen till Ako. Och det har hon ju...

Enligt Ako var det i samband med en jobbanställning, vilket lutar åt samma håll som Wajihas långa, omständliga inledning i förhör:

Förhör Ako i samband med våldtäktsanmälningen:

s 104

"Hur har din och Wahjas relation varit?
Vi har haft en bra relation, varit tillsammans sedan september.
Kände ni varandra innan september?
Nej nej
Hur träffades ni?
En kille som pratade om henne, hon letade jobb. Jag skulle ordna något jobb hos oss åt henne.
"

Wajihas version, lång och singrande, vilket ger mig krypningar. Tror att det ligger något lurt där, kanske beroende på att hon vecklar in sig, lägger skuld på andra och lägger

S 1398

"Gordon Cooper hade sagt till Wajiha "gå prata med han, berätta om dig själv, gå mer
personligt", enligt Wajiha så skrev hon tillbaka " varför behöver jag vara personlig med han
när jag behöver bara jobbet så man ska vara formellt'. Gordon Copper hade svarat " nej,
han, det här är annorlunda, gå lite personlig med han, prata med han".
Wajiha uppger att hon böijade prata med " han", sedan säger hon "Pares, den här killen som
skickade förfrågan, det här är Ako"
FL: Då vill jag att du beskriver din relation där, för då börjar den i samband med en
jobbannons, har jag förstått dig rätt då?
Wajiha svarade " det här är första gången jag pratade med han, jag hade ingen relation med
han innan. Jag lärde känna honom på Snapchat för första gången, jag har inte träffat honom
och vi har inte sett varandra, vi hade till och med han... jag visste inte ens hur han såg ut,
hela oktober månad". Wajiha fortsätter " inte hela, jag började lärde känna honom 23, 23
oktober 2023", " sen han skrev till mig dag, kväll, hela tiden. Jag frågade alltid om, vad
händer med jobbet, jag behöver jobb. Han ba, vänta jag ska prata med den här killen som
ska anställa dig".
Wajiha frågade "är det inte du som ska anställa mig?", hon fick till svar " nej jag bara jobbar
här för min kompis
".
Citera
2025-01-16, 11:24
Medlem
Citat:
Jag undrar om de där personerna som Wajiha berättar om i sitt första förhör har identifierats och hörts?
Gordon Cooper är ju inte så svårt att hitta för polisen, men de kanske inte lagt något krut på just detta. Pares är en annan hon nämner i förhöret, liksom den där Mohammed som fick henne sparkad enligt henne. Kanske får gräva lite där.

Minns artikel om att en arbetsgivare hade anmärkningar på hur Wahija dolt sin gravidtet.

Wajihas hisorier ger man inte mycket för, särskilt inte om hon har haft ont uppsåt i relationen till Ako. Och det har hon ju...

Enligt Ako var det i samband med en jobbanställning, vilket lutar åt samma håll som Wajihas långa, omständliga inledning i förhör:

Förhör Ako i samband med våldtäktsanmälningen:

s 104

"Hur har din och Wahjas relation varit?
Vi har haft en bra relation, varit tillsammans sedan september.
Kände ni varandra innan september?
Nej nej
Hur träffades ni?
En kille som pratade om henne, hon letade jobb. Jag skulle ordna något jobb hos oss åt henne.
"

Wajihas version, lång och singrande, vilket ger mig krypningar. Tror att det ligger något lurt där, kanske beroende på att hon vecklar in sig, lägger skuld på andra och lägger

S 1398

"Gordon Cooper hade sagt till Wajiha "gå prata med han, berätta om dig själv, gå mer
personligt", enligt Wajiha så skrev hon tillbaka " varför behöver jag vara personlig med han
när jag behöver bara jobbet så man ska vara formellt'. Gordon Copper hade svarat " nej,
han, det här är annorlunda, gå lite personlig med han, prata med han".
Wajiha uppger att hon böijade prata med " han", sedan säger hon "Pares, den här killen som
skickade förfrågan, det här är Ako"
FL: Då vill jag att du beskriver din relation där, för då börjar den i samband med en
jobbannons, har jag förstått dig rätt då?
Wajiha svarade " det här är första gången jag pratade med han, jag hade ingen relation med
han innan. Jag lärde känna honom på Snapchat för första gången, jag har inte träffat honom
och vi har inte sett varandra, vi hade till och med han... jag visste inte ens hur han såg ut,
hela oktober månad". Wajiha fortsätter " inte hela, jag började lärde känna honom 23, 23
oktober 2023", " sen han skrev till mig dag, kväll, hela tiden. Jag frågade alltid om, vad
händer med jobbet, jag behöver jobb. Han ba, vänta jag ska prata med den här killen som
ska anställa dig".
Wajiha frågade "är det inte du som ska anställa mig?", hon fick till svar " nej jag bara jobbar
här för min kompis
".

Ja visst låter hela scenariot som att handla om något helt annat än jobb? Inte för det spelar någon roll i det stora hela för deras intima relation är väl kartlagd vid detta laget.

Att jag efterfråga var mer att på sättet vi lärt känna WK, mestadels om inte uteslutande, via lögner tror jag väldigt lite på henne. I mina öron låter det mer som hon letat efter en man på nätet att scamma med alterego som ”Gordon cooper” och ”Peres”. Därav att jag efterlyste tömning rekonstruktion av Akos mobil/dator.

Men å andra sidan kanske inte åklagaren inbegrep något ekonomiskt motiv utan gick all in på hedersmotivet? Sakframställan hade som sagt varit guld värd här!
Citera
2025-01-16, 11:59
Medlem
Citat:

Första gången de kommer i kontakt med varandra är via FB, där AA tar kontakt via ett konto med ett kvinnligt svenskt namn. De som analyserat hans mobil gör en kommentar att han brukar ta kontakt med kvinnor på detta sätt.

Sedan övergår han till att chatta via Snapchat med användarnamnet Parez.

(Passus: Parez ser också man är namnet på hans ena bror, så inspirationen låg så nära...
Gordon heter logistikbolaget som kör ut varor från där AA arbetade-så där ligger nog inspirationen till det andra nicknamnet som nämns.)
Senast redigerad av norea 2025-01-16 kl. 12:10. Anledning: stavfel och tillägg om trolig inspiration till nicknamnen
Citera
2025-01-16, 12:05
Medlem
Citat:
Ja visst låter hela scenariot som att handla om något helt annat än jobb? Inte för det spelar någon roll i det stora hela för deras intima relation är väl kartlagd vid detta laget.

Att jag efterfråga var mer att på sättet vi lärt känna WK, mestadels om inte uteslutande, via lögner tror jag väldigt lite på henne. I mina öron låter det mer som hon letat efter en man på nätet att scamma med alterego som ”Gordon cooper” och ”Peres”. Därav att jag efterlyste tömning rekonstruktion av Akos mobil/dator.

Men å andra sidan kanske inte åklagaren inbegrep något ekonomiskt motiv utan gick all in på hedersmotivet? Sakframställan hade som sagt varit guld värd här!

De har tömts och rekonstruerats de som är viktigt för förundersökningen och info kring detta återfinns i Bilagorna. Han använder sig av olika och ibland flera "nicknamn" på de olika plattformar FB, IG och Snapchat(SC) - vilket också syns i bilagorna. Parez är tex hans användarnamn på SC.
Citera
2025-01-16, 12:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Extremt svårt att få fram något när samtliga involverade inte bara ljuger, utan lägger villotrådar för att dölja sina görmål och motiv.

Den ekonomiska biten har åklaren/utredarna haft fokus på, väldigt mycket utrett. Det finns förstås även där olika skäl till varför man varit intresserad av just detta.

Nu verkar åklagren ändå ha motivbilden som fokus för att kunna visa på varför det har hänt och vem/vilka som kan ha haft intresse av att göra det som lett till Akos död. En samling av medlemmar som samarbetar på olika vis.

Ett exempel är att Wajihas bror Sayed Korashi åker precis i tid när de alla samlas i Mjölby (var det väl). Som tur är verkar de trots att det finns kriminella i deras nära släkt, inte så streetsmarta när det kommer till hur deras moblier kopplas upp, hur polisen kan tömma dom på information, återskapa raderat material, övervakningskameror mm. De är som sniglar, spår överallt. Täta kommunikationer dom emellan, på "passliga" och viktiga tidpunkter, är mycket avslöjande och knyter ihop dom.

Åklagaren verkar ha en motivbild som kan samlas ihop inom familjen under flera olika?

DN:

"Denna utomäktenskapliga relation är, enligt åklagaren, en av flera anledningar till att Ako mördas.

Wajiha har sin egen agenda? Som vi pratat om känns det inte alls osannolikt att hon är spindeln i nätet. Kanske hon hela tiden har haft i åtanke att komma åt Akos besparingar. En av Akos vänner beskriver honom som lite udda, ensam, behov av att hävda sig genom att prat om sina pengar... ett mycket bra offer för Wajiha. Han är dessutom betydligt äldre än både sig själv och sin man.

Det går inte ihop med att Ako bjuds in i familjen, tror inte på detta. Därför tror jag att flera av medlemmarna har varit ute efter att mjölka pengr från Ako. Han bjuder alla på allt, betalar resaurangbesök och läkrbesök utomlands.

Sayed har förstås en mängd falska ledtrådar och förklaringar till sin egen resa, vilket naturligtvis ingen tror på en sekund. Tråd efter tråd måste följas.

Men bevisen; detta blir inte lätt. Krävs ett upplägg som kan visa på hur allt hör ihop på ett eller annat sätt, såsom våldtäktsnmälningarna samtidigt som faderskapsanmälningen görs.

Ja, vad har W i kikaren?

Det är trots detta inget lätt pussel för åklgaren som saknar den viktigaste pusselbiten i det hela, Farid.

Kanske r W anstiftare, men inte har hållit i kniven? Får hon Farid att utföra mordet genom att peka ut Ako, samtidigt som det hela tiden pågått ett mjölkande av pengar?
Citera
2025-01-16, 13:03
Medlem
Citat:
Extremt svårt att få fram något när samtliga involverade inte bara ljuger, utan lägger villotrådar för att dölja sina görmål och motiv.

Den ekonomiska biten har åklaren/utredarna haft fokus på, väldigt mycket utrett. Det finns förstås även där olika skäl till varför man varit intresserad av just detta.

Nu verkar åklagren ändå ha motivbilden som fokus för att kunna visa på varför det har hänt och vem/vilka som kan ha haft intresse av att göra det som lett till Akos död. En samling av medlemmar som samarbetar på olika vis.

Ett exempel är att Wajihas bror Sayed Korashi åker precis i tid när de alla samlas i Mjölby (var det väl). Som tur är verkar de trots att det finns kriminella i deras nära släkt, inte så streetsmarta när det kommer till hur deras moblier kopplas upp, hur polisen kan tömma dom på information, återskapa raderat material, övervakningskameror mm. De är som sniglar, spår överallt. Täta kommunikationer dom emellan, på "passliga" och viktiga tidpunkter, är mycket avslöjande och knyter ihop dom.

Åklagaren verkar ha en motivbild som kan samlas ihop inom familjen under flera olika?

DN:

"Denna utomäktenskapliga relation är, enligt åklagaren, en av flera anledningar till att Ako mördas.

Wajiha har sin egen agenda? Som vi pratat om känns det inte alls osannolikt att hon är spindeln i nätet. Kanske hon hela tiden har haft i åtanke att komma åt Akos besparingar. En av Akos vänner beskriver honom som lite udda, ensam, behov av att hävda sig genom att prat om sina pengar... ett mycket bra offer för Wajiha. Han är dessutom betydligt äldre än både sig själv och sin man.

Det går inte ihop med att Ako bjuds in i familjen, tror inte på detta. Därför tror jag att flera av medlemmarna har varit ute efter att mjölka pengr från Ako. Han bjuder alla på allt, betalar resaurangbesök och läkrbesök utomlands.

Sayed har förstås en mängd falska ledtrådar och förklaringar till sin egen resa, vilket naturligtvis ingen tror på en sekund. Tråd efter tråd måste följas.

Men bevisen; detta blir inte lätt. Krävs ett upplägg som kan visa på hur allt hör ihop på ett eller annat sätt, såsom våldtäktsnmälningarna samtidigt som faderskapsanmälningen görs.

Ja, vad har W i kikaren?

Det är trots detta inget lätt pussel för åklgaren som saknar den viktigaste pusselbiten i det hela, Farid.

Kanske r W anstiftare, men inte har hållit i kniven? Får hon Farid att utföra mordet genom att peka ut Ako, samtidigt som det hela tiden pågått ett mjölkande av pengar?

Ja det är nog så att när man inte sitter med all förstahandsinformation från TR och komplett FUP blir det lite svårt att få ihop åkl resonemang på avstånd.

Som du säger är det svårt med de tekniska bevisen i dessa fall när både mordvapen saknas och det är utfört i förövares egna hem och naturliga biologiska avsättningar är normala. Blodavsättningar kan som bekant inte tidsanges något närmre men blandade blodbilder är desto mer svårförklarliga då de är samtida.

Tror man ska komma ihåg att har WK en relativt nygjord bukplastik, vilken är en stor och kroppscentral operation där även bukmuskulaturen kan vara ihopsydd, kan hon vare sig lyfta eller ta i något nämnvärt. Ännu mindre hålla i en man på 75 kg som kämpar för sitt liv eller släpa en tung resväska.

För att prata om de ”lättare” uppgifterna där tekniska spår är viktiga;

En kniv och ett snitt kräver inte mycket kraft. Inte heller riva och öppna sopsäckar, svabba golv och torka av ytor (ej lyfta fylld skurhink eller en människa dock. Sen köra iväg med Akos bil (WK spår finns på bälteslåset), radera och trixa i Akos mobil (var görs detta?), fixa ny biljett till SW, göra av med mordvapet och Akos mobil samt hämta upp SW och F efter de dumpat väskan är alla saker WK kan göra utan fysiskt problem.

Får åter djupdyka i de tekniska detaljerna och alla mobiluppkopplingarna..
Senast redigerad av viperstyle 2025-01-16 kl. 13:14.
Citera
2025-01-16, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norea
Första gången de kommer i kontakt med varandra är via FB, där AA tar kontakt via ett konto med ett kvinnligt svenskt namn. De som analyserat hans mobil gör en kommentar att han brukar ta kontakt med kvinnor på detta sätt.

Sedan övergår han till att chatta via Snapchat med användarnamnet Parez.

(Passus: Parez ser också man är namnet på hans ena bror, så inspirationen låg så nära...
Gordon heter logistikbolaget som kör ut varor från där AA arbetade-så där ligger nog inspirationen till det andra nicknamnet som nämns.)

Tack för infon! Det rätar ut en del frågetecken. Bilagorna finns inte i FUSp som tidigare delades i tråden eller har jag missat? Mycket nu..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in