Citat:
Ursprungligen postat av
viperstyle
Ja visst låter hela scenariot som att handla om något helt annat än jobb? Inte för det spelar någon roll i det stora hela för deras intima relation är väl kartlagd vid detta laget.
Att jag efterfråga var mer att på sättet vi lärt känna WK, mestadels om inte uteslutande, via lögner tror jag väldigt lite på henne. I mina öron låter det mer som hon letat efter en man på nätet att scamma med alterego som ”Gordon cooper” och ”Peres”. Därav att jag efterlyste tömning rekonstruktion av Akos mobil/dator.
Men å andra sidan kanske inte åklagaren inbegrep något ekonomiskt motiv utan gick all in på hedersmotivet? Sakframställan hade som sagt varit guld värd här!
Extremt svårt att få fram något när samtliga involverade inte bara ljuger, utan lägger villotrådar för att dölja sina görmål och motiv.
Den ekonomiska biten har åklaren/utredarna haft fokus på, väldigt mycket utrett. Det finns förstås även där olika skäl till varför man varit intresserad av just detta.
Nu verkar åklagren ändå ha motivbilden som fokus för att kunna visa på varför det har hänt och vem/vilka som kan ha haft intresse av att göra det som lett till Akos död. En samling av medlemmar som samarbetar på olika vis.
Ett exempel är att Wajihas bror Sayed Korashi åker precis i tid när de alla samlas i Mjölby (var det väl). Som tur är verkar de trots att det finns kriminella i deras nära släkt, inte så streetsmarta när det kommer till hur deras moblier kopplas upp, hur polisen kan tömma dom på information, återskapa raderat material, övervakningskameror mm. De är som sniglar, spår överallt. Täta kommunikationer dom emellan, på "passliga" och viktiga tidpunkter, är mycket avslöjande och knyter ihop dom.
Åklagaren verkar ha en motivbild som kan samlas ihop inom familjen under flera olika?
DN:
"
Denna utomäktenskapliga relation är, enligt åklagaren, en av flera anledningar till att Ako mördas.
Wajiha har sin egen agenda? Som vi pratat om känns det inte alls osannolikt att hon är spindeln i nätet. Kanske hon hela tiden har haft i åtanke att komma åt Akos besparingar. En av Akos vänner beskriver honom som lite udda, ensam, behov av att hävda sig genom att prat om sina pengar... ett mycket bra offer för Wajiha. Han är dessutom betydligt äldre än både sig själv och sin man.
Det går inte ihop med att Ako bjuds in i familjen, tror inte på detta. Därför tror jag att flera av medlemmarna har varit ute efter att mjölka pengr från Ako. Han bjuder alla på allt, betalar resaurangbesök och läkrbesök utomlands.
Sayed har förstås en mängd falska ledtrådar och förklaringar till sin egen resa, vilket naturligtvis ingen tror på en sekund. Tråd efter tråd måste följas.
Men bevisen; detta blir inte lätt. Krävs ett upplägg som kan visa på hur allt hör ihop på ett eller annat sätt, såsom våldtäktsnmälningarna samtidigt som faderskapsanmälningen görs.
Ja, vad har W i kikaren?
Det är trots detta inget lätt pussel för åklgaren som saknar den viktigaste pusselbiten i det hela, Farid.
Kanske r W anstiftare, men inte har hållit i kniven? Får hon Farid att utföra mordet genom att peka ut Ako, samtidigt som det hela tiden pågått ett mjölkande av pengar?