2024-03-19, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hishhish
Ja man undrar ju vad hon hade för anledning att ljuga om de pengarna, man undrar ju då om det kanske fattades pengar på deras gemensamma konto och FV undrar vart de tagit vägen och därför ber sin vän ljuga som någon sorts galen nödlösning om han hör av sig? Eller hade hon stulit pengarna och behövde en förklaring inför FV var dom kom ifrån? Ellet hade hon tänkt lämna FV och gömt pengarna och sen fly från både honom AA och något som hon endast själv ställt till med och därför frågade om hon fick låna vännens pass för att ingen skulle hitta henne? Hade hon spelat ut dessa två män FV och AA mot varann med för många lögner?
Eller var planen redan där en månad tidigare att FV och WK tillsammans skulle så långt bort från AA som möjligt, varför då ens träffa AA först? Vad kan de velat honom? De borde väl inte ens vilja ha honom i sin närhet om han misshandlat och våldtagit WK och AA borde vilja undvika dom lika mycket.
Vem av FV och WK ville träffa AA innan de drog? Varför utsätta sig för en flykt från myndigheter om man ändå ska flytta iväg?

Jag har svårt att förstå varför AA åker hem till någon som anmält honom, det känns både korkat och samtidigt utmanande och kaxigt, oavsett om han är skyldig eller oskyldig, hur jag än försöker se på det från olika håll så blir det inte logiskt alls. Varför bad han dom inte dra åt fanders och bytte nr och anmälde dom och ansökte om kontaktförbud själv om han var oskyldig och behandlade honom som skit med falska anmälningar liksom? Det gnager och skaver på alla håll. Vad hoppades han på med mötet? Hade WK förhållande med båda två? Eller var AA kär i WK och hon utnyttjade honom på något sätt?

Visst verkar WK manipulativ och det borde både AA och FV märkt för längesen. Varför känns det som att de var rivaler men samtidigt inte?

Vad får en man på 37 år att åka hem till en kvinna och hennes sambo, som anmält honom för misshandel och våldtäkt vid flera tillfällen? Vem utsätter sig själv för detta? Hade någon här gjort det oavsett skyldig eller inte? Möjligtvis om han var dökär i WK eller om hon möjligtvis kan ha stulit de 100 tusen av honom från hans lägenhet och han inte kunde bevisa det, men är det troligt att WK kan ha stulit något från AA eller att han skulle varit kär i WK och trodde att hon skulle lämna sina barns pappa trots anmälningar om misshandel och våldtäkt? Allt gnager som sagt, inget känns logiskt än på långa vägar trots att mord oftast handlar om svartsjuka, pengar eller både och.

Precis det är hittills många fler frågor än svar kring motivet och även tillvägagångssättet.

När FUP anländer brukar man ha en ganska bra överblick på det hela. Men det förutsätter att det blir ett case som når TR med svaranden.

Tycker ändå tråden gjort ett bra jobb och fått fram väldigt mycket info kring det hela och det kommer hela tiden mer.

Har vi tur hittas kanske BOs mobil + något sparat däri som kan sprida mer ljus på saken.

Det kan även vara att han redan hann lämna en del övertygande bevis ex utdrag av kommunikation, ljudspår etc från mobilen till polisen vid förhöret om våldtäkterna.

Men som du skriver ringar nog pengar och passion in det hela ganska bra i slutändan om vi nu kan associera till svarta änkan.
Citera
2024-03-19, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitutoyo
Fast vad fyller kamerorna för syfte, oavsett nummer på sammanfattning?

Någon undrade tidigare över bilar och flyktväg varpå detta med att det finns trafikkammeror på väg 222 upp.
Citera
2024-03-19, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Att hon fått nicket "svarta änkan" hos polisen ger en vink om vad de sett. Det ger en fingervisning om att hon håller i taktpinnen, och att hon inte är att lita på.

Man har väl haft lite magkänsla runt alla konsigheter.

Det är nog inte så ofta man (jag) misstänker att tjejen för att ljuga om våldtäkter och misshandel, men det ligger så mycket och skvalpar under ytan som man inte får fatt på.

Jag säger det samma, inte alls ofta och det ser ut att överensstämma ganska väl med polisens uppfattning nu när de börjat detaljsynat saken.

Det verkar vara gränslöst på alla håll och kanter.
Citera
2024-03-19, 00:26
Medlem
mitutoyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
En nyckel till detta skulle kunna vara att MGK kommer ifrån en stolt/adlig/högt uppsatt släkt, hur man nu vill beskriva det - kontentan är att hennes syster beskrev henne i ungefär dessa ordalag. Stolthet är därför viktigt, och BO kan på något sätt ha grovt förolämpat detta, antingen med mening eller inte, och efter det så kanske hjulen började snurra.

Jo och det är precis det som är min bild av det. Hon har varit otrogen, om nu någon sexuell relation ens har funnits. Hon har således hamnat i en situation där hennes heder står på spel, en heder som kan komma att leda till en döda eller dödas situation om inte anmälningarna går i lås. Det sket sig och då är det dödlig hämnd som kan köpa henne fri.
Citera
2024-03-19, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
När han väl fått sitt put så var hon kanske inte så intressant längre ?

De.verkar ha varit kära på allvar och levt lyckliga tillsammans många år..Om det enbart hade baserats på uppehållstillstånd hade de separerat redan 2017.
Citera
2024-03-19, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowsheart
SAMMANFATTNING FYRA

MGM 3 S*eed W*ziri född 2004. Adress Värendsgatan 30 G lgh 1203
i Alvesta sedan 20210831. Kom ursprungligen från Iran men härstammar från Afghanistan och kom till Sverige 2018 med sin mamma och fick uppehållstillstånd 2022. Han uppges vara bror till MGM 2 och polisen följde spår till hans och mammans adress i Alvesta. Han flydde med tåg och greps i Lund. Destinationen var Tyskland. Han är häktad. Han boxas i Växjö.

MGM 4 S*yed Rij* Kor*shi född 1998. Adress Skyttegatan 10 lgh 1002, Tingsryd sedan 20210601. Storebror till MGM 1 och också afghan från Iran. Uppges ha jobbat som svetsare och uppges ha sagt upp sig från sitt jobb för ca 2 månader sedan och "gått på dagen" på grund av ett familjeproblem - hans syster hade problem.

MGM 5 och ev MGM 6 ej klart ännu, men kan vara något av MGM 1s yngre bröder. Båda är dömda för narkotikabrott, stöld och olovlig körning.

Namn:
Moh*m*d H*mz* Kor*shi
Adress:
Rotundan 3A
35246 Växjö
DOM B3779-22
DOM B2893-22
DOM B5989-21
Strafföreläggande AM59286-21 (1)
Strafföreläggande AM74851-21 (1)

DOM B3779-22
Datum domslut:
2022-08-31
Domstol:
Växjö
Brott som den tilltalade döms för
1. Olovlig körning, grovt brott, 3 § 1 st 2 men trafikbrottslagen (1951:649)
2. Rattfylleri, 4 § 2 st trafikbrottslagen (1951:649)
3. Ringa narkotikabrott, 1 § 1 st 6 p och 2 § narkotikastrafflagen (1968:64)

Namn:
Moh*m*d Bil*l Kor*shi
Adress:
Rotundan 3A
35246 Växjö
DOM B6819-22
DOM B501-22
DOM B5030-21
DOM B3971-21
Strafföreläggande AM74159-20 (1)
Strafföreläggande AM92834-21 (1)
Strafföreläggande AM140485-20 (1)
Åtalsunderlåtelse AM25522-22 (1)

DOM B6819-22
Datum domslut:
2022-05-11
Domstol:
Göteborgs

Brott som den tilltalade döms för
1. Stöld, 8 kap 1 § brottsbalken
2. Ringa narkotikabrott, 1 § 1 st 6 p och 2 § narkotikastrafflagen (1968:64)
Påföljd m.m.
Ungdomstjänst 35 timmar

Vi vet också att BO och MGM 1 har funnits båda på minst en facebook sida om lägenheter att hyra och hyra ut i Stockholm och BO har annonserat om att hyra ut rum (men har enligt uppgift aldrig haft någon inneboende) och att MGM 1 har annonserat om att hyra lägenhet.

Vi vet också att BO har skickat pm till flera som söker jobb.

Vi vet också att MGM 1 och MGM 2 och MGM 4 är internationellt efterlysta och tros ha flytt till Latinamerika. VI vet att MGM 1 har frågat runt efter pass. Det finns kontakter i Ecuador enligt facebook. Med ev afghanskt pass (om man nu har det) kan man lätt ta sig till Dominikanska. Följande länder i området kan man åka till viseringsfritt som tredjelandsmedborgare i EU (EU har avtal med dessa): Argentina, Brasilien, Chile, Colombia, Costa Rica, Dominikanska republiken, El Salvador, Guatemala, Honduras, Mexico, Nicaragua, Panama, Paraguay, Peru, Uruguay, Venezuela

Vi vet också att MGM 1 har pratat om 100 000 kr med vänner som MGM 1 velat dölja eller ljuga om för MGM 2.

Vi vet också att Notar har sökt säljarna till lägenheten och att lägenheten är avspärrad.

Det är mycket som är oklart fortfarande.

Lysande sammanfattningar och sista raden
"Det är mycket som är oklart fortfarande."
är absolut ingen överdrift i detta fall.
Citera
2024-03-19, 00:42
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitutoyo
Jo och det är precis det som är min bild av det. Hon har varit otrogen, om nu någon sexuell relation ens har funnits. Hon har således hamnat i en situation där hennes heder står på spel, en heder som kan komma att leda till en döda eller dödas situation om inte anmälningarna går i lås. Det sket sig och då är det dödlig hämnd som kan köpa henne fri.

Inte omöjligt att det var så lite som en random oförsiktig kommentar i förbifarten som fick topplocket att rinna över. Finns många sätt att förolämpa en släkt, och om de andra i familjen var lika stolta över sin härkomst/sociala ranking kan detta varit något som fått knivarna att komma fram. Det + våldtäktsstoryn = grönt ljus.
Citera
2024-03-19, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Lysande sammanfattningar och sista raden
"Det är mycket som är oklart fortfarande."
är absolut ingen överdrift i detta fall.

Gamla gubbar som jag som levde på den tiden när vi hade så kallade kartotek tycker om att organisera saker. Jag tror dock att jag lyckats hänga med lite i språket ändå så jag undviker några ord som jämte och hustru men på min tid pratade man fortfarande om yrket "sumprunkare" och min ömma moder sa "runka inte på stolen" när vi barn satt och vippade på den.
Citera
2024-03-19, 00:47
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowsheart
Gamla gubbar som jag som levde på den tiden när vi hade så kallade kartotek tycker om att organisera saker. Jag tror dock att jag lyckats hänga med lite i språket ändå så jag undviker några ord som jämte och hustru men på min tid pratade man fortfarande om yrket "sumprunkare" och min ömma moder sa "runka inte på stolen" när vi barn satt och vippade på den.

Hatten av iaf mycket bra summeringar. Du som är gammal i gemet, är detta fall ett utav de mest svårlösta och mystiska du träffat på? De flesta våldsbrott numera är så pass simpla och rätt fram, speciellt allt gängvåld som enbart handlar om makt och hämnd osv. Den här soppan... inte ens Agatha Christie skulle kunna koka ihop det här, det är en tuff nöt att knäcka och vi har nog bara skrapat på ytan.
Citera
2024-03-19, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Hatten av iaf mycket bra summeringar. Du som är gammal i gemet, är detta fall ett utav de mest svårlösta och mystiska du träffat på? De flesta våldsbrott numera är så pass simpla och rätt fram, speciellt allt gängvåld som enbart handlar om makt och hämnd osv. Den här soppan... inte ens Agatha Christie skulle kunna koka ihop det här, det är en tuff nöt att knäcka och vi har nog bara skrapat på ytan.

Jag läste mycket Agatha Christie ja, men i detta fall verkar ju ändå länsman haft "turen på sin sida". De fall jag grubblar på är brevbäraren som försvann och Costa fallet. Sen är tex herr Gyllenfjäder en intressant man . Generellt ogillar jag de nya gängmorden där barnen - precis som i detta fall - inte har mogna hjärnor och de förstör framtiden för både dig själva och många andra
Citera
2024-03-19, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
När han väl fått sitt put så var hon kanske inte så intressant längre ?
Han fick PUT 2017, dom separerade 2021, så din teori stämmer inte riktigt. Utifrån ex-frun, dotter och vänners inlägg så tror jag förhållandet var ”på riktigt”. Och det finns ju dom som är vänner efter separation. Det finns dom som separerar och sedan flyttar ihop igen också.
Citera
2024-03-19, 01:10
Medlem
Någon som sitter på samtliga häktningsframställan? Jag har fått för mig att jag läst att 25 åringen (person nr 3 på flykt) är svensk medborgare. Borde framgå där va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in