2024-03-15, 14:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jo. Förut har de sagt att alla inklusive BO känner varann. Så skillnaden kommer med den nye. Men som åklagaren lägger orden så säger hon inte affirmativt att den nye även han känner BO, utan omvänt, att de (ännu) inte vet om han känner BO.

Det i sin tur betyder i nuläget inte mer än att det kan vara åklagaren personligen som är oklar på den punkten. Utredningen kan ha det fullt klart för sig men de hann inte informera tepper innan hon sprang till tingsrätten/pressen (vilket det nu var).

Ligger efter sedan i morse, och det händer grejer...kanske redan klargjort.

19 åringen förnekar att han kände offret:

"19-åringens advokat Mats Flodén säger till Aftonbladet efter förhandlingen att hans klient uppgett ett han inte alls kände den mördade mannen.

– Ingen koppling alls så vitt jag förstår. Jag såg att åklagaren hade blivit citerad på det sättet tidigare, men så är det inte, säger Mats Flodén.
"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Q7n7zA/man-haktas-misstankt-for-vaskmordet

Har det framkommit när nästa häktningsförhandling ska ske?
19- åringen är häktad "enbart" för mord, inte gravfridsbrottet. Men på sannolika skäl.
Citera
2024-03-15, 14:04
Medlem
Så 19-åringen har lämnat ett händelseförlopp och inkluderat 25-åringen i det.

Dessutom hävdar 19-åringen sig vara oskyldig. Alltså är han inte martyren som tar på sig MGKs ”dåliga affärer” rakt av i första taget.

Men blev tagen i flykten det blev han.

Undrar var 25-åringen tagit vägen?
Senast redigerad av viperstyle 2024-03-15 kl. 14:12.
Citera
2024-03-15, 14:05
Medlem
Lasslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
jag funderar över varför dessa afghaner pashtuner som de är
varför de alls flyttat och bott i Iran. Och sedan flytt till Sverige..
Pashtuner är de som har maktposition i Afghanistan, har rätt muslimsk tro osv.
Att dessa flytt till Iran och sedan till Sverige indikerar något konstigt med de här personerna o deras klan..

Att afghanska hazarer flyr till Iran är förståeligt då de är shia-muslimer precis som Iranier.
Och att hazarer lever under förtryck av den pashtunska styret.
Men varför just dessa pashtuner flytt-är frågan.
Att de sedan framställer sig som hedersvärda mäktiga familjer, ger också dåliga signaler.
Nu har åtminstone fyra pashtuner begått ett fegt och otäckt mord här.
Två bröder, 19 åringen bror till F och så 25årige bror till W
paret F o W som pyst iväg.
En påstådd våldtäkt anklagelse plus ekonomiskt vinning verkar styrt dessa till mord.
Två små oskyldiga ungar är också med i sammanhanget..

En del "flyr" ju av ekonomiska skäl, en hel del skulle jag gissa. Även om dessa pashtuner är ansedda rika i Afghanistan så kan det tänkas att de ser på sociala medier hur tex hazarer bor bättre, har finare bil, dyrare kläder än dem? Avundsjuka och kanske att de anser sig ska ha det bättre än andra (läste om MGK syster som berättade att de var vana att ha "pondus" i hemlandet (Afghanistan) pga deras klan/ursprung) vilket gör att de vill ha mer rikedom och makt även fast de egentligen har det ekonmiskt mkt bra i Afghanistan?

Edit: Och om de då "flyttar" till Iran först där det är allmänt känt att de ses ner på pga fel muslimsk tro, kan de hävda "förföljelse pga religion" till migrationsverket. Och på så sätt bli svensk medborgare.

Naturligtvis gör inte alla som söker asyl/flyr till sverige från Iran på detta snillrika sätt, men annars förstår jag inte varför de flyttar från Afghanistan (där de är rika och har status gentemot andra klaner/folkslag) till Iran där de har mkt låg status. Vore det inte bättre att isf fly/flytta till Irak eller Pakistan som har samma (Sunni) muslimska styre?

Edit Edit: En del av dessa Afghaner verkar bry sig otroligt mycket om pengar, rikedom och att det ska synas utåt. Att man är bättre än andra typ. Vilket pashtunerna verkar tycka.
Senast redigerad av Lassly 2024-03-15 kl. 14:13.
Citera
2024-03-15, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassly
En del "flyr" ju av ekonomiska skäl, en hel del skulle jag gissa. Även om dessa pashtuner är ansedda rika i Afghanistan så kan det tänkas att de ser på sociala medier hur tex hazarer bor bättre, har finare bil, dyrare kläder än dem? Avundsjuka och kanske att de anser sig ska ha det bättre än andra (läste om MGK syster som berättade att de var vana att ha "pondus" i hemlandet (Afghanistan) pga deras klan/ursprung) vilket gör att de vill ha mer rikedom och makt även fast de egentligen har det ekonmiskt mkt bra i Afghanistan?
Ombytta roller helt enkelt
Citera
2024-03-15, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta
Eftersom personerna är efterlysta av interpol, utgår jag från att dom är med i den här listan?

https://www.interpol.int/How-we-work/Notices/Red-Notices/View-Red-Notices

Sortera på sverige så ser ni totalt 23 personer (varav, intressant nog, för övrigt där 75% är muslimer).
Dom är inte med i listan
Citera
2024-03-15, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowsheart
Tack för spåret, min chansning blir då denna person som MGM 4

https://mrkoll.se/person/S*yed-Rija-Korashi-Skyttegatan-10-Tingsryd/ulaTmUxauerAcYfrkyqRaQcYfrmUxacYfrkyqRaQkyqRaQdYQa uerA

(Byt ut * mot a så fungerar länken)

https://www.facebook.com/s*yed.korashi

(Byt ut * mot a så fungerar länken)
Verkar stämma! Båda har bott på samma adress i Tingsryd Kroksgatan 10
Citera
2024-03-15, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenganLooben
Efterlyst påstår ju bisarrt nog att kvinnan har barn med båda bröderna.
Usch det kan ju inte vara normalt i islam. Annat än när den ene brodern gått bort kan ju gifta sig med den andre
HUr kan det vara accepterat?
Citera
2024-03-15, 14:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Expressen har lyckats lugga tepper o utredningen på lite utförligare svar, ja:

”– Det här ärendet utvecklar sig. Det finns kopplingar mellan misstänkta och offer, men det är inte så att alla känner alla, säger Cecilia Tepper.
Den 19-årige mannen som häktats i dag och den 25-årige som begärs häktad har båda koppling till paret. Enligt Expressens uppgifter är 19-åringen bror till mannen i paret och 25-åringen är bror till den 24-åriga kvinnan.
– Paret känner målsägande. Men utöver det så vill jag inte gå in på de andra kopplingarna, säger Tepper.”

”Cecilia Tepper vill – och kan inte – gå in på motivet bakom mordet.
– Fokus är på gärningspersoner och bevisning, motivet kommer att klarna under utredningens gång. Vi tittar brett, både vad som har skett och varför, men fokus för oss är inte varför just nu utan vad det är som har skett.”

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/19-aring-haktad-for-vaskmordet-pa-varmdo/

19-åringen har idag häktats med fulla restriktioner som skäligen misstänkt för mord.

Hm, i ab skriver man på sannolka skäl:

"På fredagsmorgonen beslutade Nacka tingsrätt för att häkta honom på sannolika skäl misstänkt för mord på den 37-åriga man som hittades död i en väska i söndags."

Jag är sent ute, så häktningsprotokollet är förmodligen redan i tråden.

Enligt mannens förvarare verkade han tveksam till bevisningen och hade garderat med skäligen mistänkt...allt enligt artilen ovan.

Edit:

Ändrar till at det verkar vara Tepper som deltog i förhandlingen.
Senast redigerad av notknapparen 2024-03-15 kl. 14:33.
Citera
2024-03-15, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassly
Har hittat en 25 åring som är kompis med samtliga tre misstänkta på facebook. Han har bott i Alvesta och bor nu i Växjö. Men kan ju lika gärna bara vara en polare.
Se mitt senaste inlägg. svar på Meadowhearts chansning.
Det verkar vara denna: https://mrkoll.se/person/S*yed-Rija-Korashi-Skyttegatan-10-Tingsryd/ulaTmUxauerAcYfrkyqRaQcYfrmUxacYfrkyqRaQkyqRaQdYQa uerA *a
Han har bott på samma dress som Wajiha Korashi.
Citera
2024-03-15, 14:18
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ligger efter sedan i morse, och det händer grejer...kanske redan klargjort.

19 åringen förnekar att han kände offret:

"19-åringens advokat Mats Flodén säger till Aftonbladet efter förhandlingen att hans klient uppgett ett han inte alls kände den mördade mannen.

– Ingen koppling alls så vitt jag förstår. Jag såg att åklagaren hade blivit citerad på det sättet tidigare, men så är det inte, säger Mats Flodén.
"

Har det framkommit när nästa häktningsförhandling ska ske?
19- åringen är häktad "enbart" för mord, inte gravfridsbrottet. Men på sannolika skäl.

Det har inte uttryckligt sagts i tråden, så det är nytt (att han inte känner BO). Så det har inverkan på hur åklagaren har försökt formulera sig idag. Å andra sidan är det bara vad den misstänkte hävdar, och givet att han är syskon och ”svåger” till de misstänkta (och befunnit sig i lgh vid mordet) så spelar det ju mindre roll om han har känt BO eller inte, strängt taget.

Att 19-åringen skulle bli häktad rådde det nog ingen tvekan om. Och därtill blev han häktad på sannolika, inte skäliga.
Citera
2024-03-15, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowsheart
Med tanke på vad MGM 1 och hennes systrar delat på Facebook är det klarlagt att de är "muslimer" men troligen inte djupt troende sådana.
ja dessa aktuella mördar- personer är nog muslimska.

ot(mitt svar ang religionsbakgrund gällde alltså inte denna mördar gruppering.

jag hade svarat på ett annat föregående inlägg angående interpols lista för eftersökta.
Där jag betonade att olika typer religioner finns hos olika brottslingar.
Mestadels är kriminella ateister så...)
ot.
Citera
2024-03-15, 14:20
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hm, i ab skriver man på sannolka skäl:

"På fredagsmorgonen beslutade Nacka tingsrätt för att häkta honom på sannolika skäl misstänkt för mord på den 37-åriga man som hittades död i en väska i söndags."

Jag är sent ute, så häktningsprotokollet är förmodligen redan i tråden.

Ser att det var en annan åklagare än Tapper som deltog på förhandlingen. Enligt mannens förvarare verkade han tveksam till bevisningen och hade garderat med skäligen mistänkt...allt enligt artilen ovan.

Fortsätt du framåt i tråden, vi har betat av det där. Sannolika it is.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in