2024-03-15, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
tack.
nja att de är muslimer är inte säkert, de är nog till största delen ateister,sedan finns både kristna-protestanter,katoliker, judiska bosättare och alls sköns mixade bakgrunder.

Många arabiska kristna finns i Sverige också- att tro alla är muslimer är att förenkla sanningen.

Med tanke på vad MGM 1 och hennes systrar delat på Facebook är det klarlagt att de är "muslimer" men troligen inte djupt troende sådana.
Citera
2024-03-15, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
tack.
nja att de är muslimer är inte säkert, de är nog till största delen ateister,sedan finns både kristna-protestanter,katoliker, judiska bosättare och alls sköns mixade bakgrunder.

Många arabiska kristna finns i Sverige också- att tro alla är muslimer är att förenkla sanningen.
Ser bara 14…. Och ingen av dem finns med. Varför?
Citera
2024-03-15, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowsheart
För att få riktigt svenskt pass krävs svenskt medborgarskap och då skulle det stå svensk medborgare i häktningsframställan. Det står afghansk medborgare. Med PUT får du IDort utfärdat av skatteverket och du kan också få främlingspass, men de har inte svenska pass.

Så kan det vara, jag är inte helt hundra på hur gången är men som du skriver, ej svensk medborgare gäller andra regler vilket jag köper rakt av. Men jag har förstått att resa inom EU verkar iaf vara ganska enkelt om du har permanent uppehållstillstånd i Sverige, det reser ju dagligen in o ut diverse element. De har ju tydligen tänkt (planerat) att resa utomlands annars skulle inte polisen begära en internationell lysning, så länsman har nog starka indikationer på flykt utomlands. Det blir dock avsevärt svårare att via flyg lämna EU men de kanske hann det innan lysningen gick ut. Jag har dock svårt att tro de har flygit till central eller sydamerika på afghanska papper eller tillfälliga resedokument utfärdade i Sverige.
Citera
2024-03-15, 13:28
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Expressen har lyckats lugga tepper o utredningen på lite utförligare svar, ja:

”– Det här ärendet utvecklar sig. Det finns kopplingar mellan misstänkta och offer, men det är inte så att alla känner alla, säger Cecilia Tepper.
Den 19-årige mannen som häktats i dag och den 25-årige som begärs häktad har båda koppling till paret. Enligt Expressens uppgifter är 19-åringen bror till mannen i paret och 25-åringen är bror till den 24-åriga kvinnan.
– Paret känner målsägande. Men utöver det så vill jag inte gå in på de andra kopplingarna, säger Tepper.”

”Cecilia Tepper vill – och kan inte – gå in på motivet bakom mordet.
– Fokus är på gärningspersoner och bevisning, motivet kommer att klarna under utredningens gång. Vi tittar brett, både vad som har skett och varför, men fokus för oss är inte varför just nu utan vad det är som har skett.”

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/19-aring-haktad-for-vaskmordet-pa-varmdo/

19-åringen har idag häktats med fulla restriktioner som skäligen misstänkt för mord.

Var hittade du misstankegraden?

Enligt både SVT och Aftonbladet häktades han på sannolika skäl.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/19-aring-haktas-misstankt-for-vaskmordet-pa-varmdo
Citera
2024-03-15, 13:32
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/19-aring-haktas-misstankt-for-vaskmordet-pa-varmdo

Okej. Kan stämma. Expressen hade tydl pratat med/hört försvarsadvokat i en paus före beslut och det kan handla om en förmodan.

Så här skriver SVT efter beslut : kl 13:29
”Han häktades under fredagen på sannolika skäl misstänkt för mord, vilket är den högre misstankegraden.”

Sannolikt det korrekta. Tack.
Senast redigerad av Lonnrot 2024-03-15 kl. 13:35.
Citera
2024-03-15, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitutoyo
Det är en fjärde som jagas.

19-år är väl bara en. Den fjärde tycks vara 24-25.
Citera
2024-03-15, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer

Åkl hade garderat sig-

”Det åklagaren presenterat i dag når enligt min mening inte upp till sannolika skäl för mord och jag misstänker att hon själv hade vissa farhågor kring det eftersom hon säkrat genom att i andra hand begära honom häktad skäligen misstänkt, säger Mats Flodén, 19-åringens advokat. ”

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/19-aring-haktad-for-vaskmordet-pa-varmdo/
Senast redigerad av viperstyle 2024-03-15 kl. 13:51.
Citera
2024-03-15, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Så kan det vara, jag är inte helt hundra på hur gången är men som du skriver, ej svensk medborgare gäller andra regler vilket jag köper rakt av. Men jag har förstått att resa inom EU verkar iaf vara ganska enkelt om du har permanent uppehållstillstånd i Sverige, det reser ju dagligen in o ut diverse element. De har ju tydligen tänkt (planerat) att resa utomlands annars skulle inte polisen begära en internationell lysning, så länsman har nog starka indikationer på flykt utomlands. Det blir dock avsevärt svårare att via flyg lämna EU men de kanske hann det innan lysningen gick ut. Jag har dock svårt att tro de har flygit till central eller sydamerika på afghanska papper eller tillfälliga resedokument utfärdade i Sverige.

Jag har förklarat reglerna i ett annat inlägg men du kan resa som tredje lands medborgare med uppehållstillstånd inom EU till de länder jag skrev i det inlägget som har avtal med EU om viseringsfrihet (de flesta i Syd och Mellanamerika) och om du har ett afghanskt pass tar Dominicanska emot dig
Citera
2024-03-15, 13:44
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Åkl har garderat sig-

”Det åklagaren presenterat i dag når enligt min mening inte upp till sannolika skäl för mord och jag misstänker att hon själv hade vissa farhågor kring det eftersom hon säkrat genom att i andra hand begära honom häktad skäligen misstänkt, säger Mats Flodén, 19-åringens advokat. ”

Precis. Men tydligen har rätten ändå gått på åkl linje ?
Citera
2024-03-15, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowsheart
Med tanke på vad MGM 1 och hennes systrar delat på Facebook är det klarlagt att de är "muslimer" men troligen inte djupt troende sådana.
jag funderar över varför dessa afghaner pashtuner som de är
varför de alls flyttat och bott i Iran. Och sedan flytt till Sverige..
Pashtuner är de som har maktposition i Afghanistan, har rätt muslimsk tro osv.
Att dessa flytt till Iran och sedan till Sverige indikerar något konstigt med de här personerna o deras klan..

Att afghanska hazarer flyr till Iran är förståeligt då de är shia-muslimer precis som Iranier.
Och att hazarer lever under förtryck av den pashtunska styret.
Men varför just dessa pashtuner flytt-är frågan.
Att de sedan framställer sig som hedersvärda mäktiga familjer, ger också dåliga signaler.
Nu har åtminstone fyra pashtuner begått ett fegt och otäckt mord här.
Två bröder, 19 åringen bror till F och så 25årige bror till W
paret F o W som pyst iväg.
En påstådd våldtäkt anklagelse plus ekonomiskt vinning verkar styrt dessa till mord.
Två små oskyldiga ungar är också med i sammanhanget..
Citera
2024-03-15, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Precis. Men tydligen har rätten ändå gått på åkl linje ?

Absolut!
Sannolika skäl.

Vem flyr till Tyskland om man är oskyldig?

Men som advokaten sa nu får åkl granska hans story och se vad tekniska kommer fram till.
Senast redigerad av viperstyle 2024-03-15 kl. 13:54.
Citera
2024-03-15, 13:54
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Stämmer säkert.

De misstänkts uppenbarligen ha flytt till Latinamerika, giltiga resehandlingar har de i så fall haft för att kunna flyga.

Vilket land kan man väl bara spekulera kring, men det finns kanske mer eller mindre troliga länder.

Finns det någon afghansk diaspora att tala om i något latinamerikanskt land, kan de ha släkt och vänner någonstans?

En afghansk diaspora finns säkert nånstans skulle jag gissa. Latinamerika är stort… Men man får kanske då fundera över hur denna är beskaffad. Och ja tar de emot mördare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in