2024-03-09, 10:56
Medlem
Om du söker en fulltidstjänst, så förväntar sig väl arbetsgivaren en anställd utifrån det. Hör du inte själv hur idiotiskt ditt upplägg är? Du står ju inte till arbetsmarknadens förfogande.
Senast redigerad av PatricHbg 2024-03-09 kl. 10:59.
Citera
2024-03-09, 10:57
Medlem
Neroxxs avatar
Det blir ju svårt såvida man inte hittar en arbetsgivare som kan vara flexibel och antingen flytta dina timmar på dessa dagar eller ge dig mer timmar andra dagar. AG kommer såklart anställa den personen som kan fylla den position de vill ha, och ifall de har 1000 sökande på 10 platser så är det klart att de anställer de som passar i den mallen bäst , det gäller allt från kompetens till att kunna vara på arbetsplatsen 100% . Nu vet vi inte vad för tjänster du söker men går det inte att söka jobb som har arbetet under natten tex?`Då bör det inte krocka med din läkartid, eller annan skiftgång som inte heller den krockar.
Citera
2024-03-09, 10:58
Medlem
flowerbutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
"Neka" anställning innebär att arbetsgivaren är skyldig på något sätt att anställa.

Arbetsgivaren väljer snarare att anställa någon.

Vem skulle du välja? Någon som är där 100% eller någon som är frånvarande med jämna mellanrum?
Behandling kan ju också innebära högre risk med framtida frånvaro?

Det beror naturligtvis på jobbet. Antingen att man har kompetens de behöver eller att man bara kan byta in lite som man vill.
Nemen det är helt rätt ju
Citera
2024-03-09, 11:00
Medlem
flowerbutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleazetjackisen
Vad är det för behandling? Alltså är det något som gör att du i övrigt inte är helt 100% arbetsför eller att det finns en risk att du plötsligt behöver bli sjukskriven?
Isåfall lär det vara en oerhörd risk för arbetsgivare då man sällan anställer någon på chansning. Om det sedan är rätt eller om arbetsgivare gör något de inte får är ju oväsentligt, för är dom inte direkt efterblivna så anger man ju inte detta som orsak utan man benämner det som att man har någon annan vara meriter är högre.

”Ett par timmar” varje tisdag och torsdag är ju ändå ganska mycket tid som försvinner (beroende på arbetstider ofc) och du kan nog inte förvänta dig någon arbetsgivare som är så snäll och förstående att denne inte ser ett problem med att du behöver vara borta så mycket. Du lär inte heller kunna ta ut t.ex betald ledighet eller få sjuklön under frånvaron, så var beredd på det
Ne precis det är just därför att sitter i klistret nu, för min förra arbetsplats var ok med min fråånvaro då jag hade läkarintyg på behndlingstiden och resa, men samtidigt fick dem mig att må otroligt dåligt att det gick till riskfyllt beteende
Så går jag tillbaka dit där jag vet att dom vill ha mig tillbaka och godkänner mina villkor men mår dåligt, eller ska jag fortsätta försöka hitta nytt? :s
Citera
2024-03-09, 11:01
Medlem
flowerbutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Detta kan bara tilltänkta arbetsgivare svara på, inte vi på Flashback

Var rak och ärlig och berätta hur det ligger till, beroende på hur efterfrågan är så borde det inte vara några problem
Tack! Jag ska ha med mig detta
Citera
2024-03-09, 11:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av flowerbutt
Nemen det är helt rätt ju

Det viktigaste är att du är superpositiv (utan att överdriva) i intervjuerna. Visst, du kommer gå på behandling 1 dag i veckan men det kommer inte hindra dig från att ge allt på jobbet och utvecklas i rollen.
Citera
2024-03-09, 11:05
Medlem
flowerbutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Om du söker en fulltidstjänst, så förväntar sig väl arbetsgivaren en anställd utifrån det. Hör du inte själv hur idiotiskt ditt upplägg är? Du står ju inte till arbetsmarknadens förfogande.

Jodå, det är sånna saker jag tar upp med vårdpersonalen också om hur detta kommer påverka min plats på arbetsmarknaden, men de säger bara att de inte ska var några problem med läkarintyg :/ Svårt att tro! Jag håller ju med dig och förstår även perspektivet från arbetsgivaren liksom
Det som är extra jobbigt är att de flesta jobb i mitt område är förlagda på heltid dagtid just
Citera
2024-03-09, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arthemis
Detta, det handlar inte om att "neka" eftersom arbetsgivarna självfallet anställer dem som de vill ha.

Sök deltidsjobb då. Du nojar nog i onödan, är du bara ärlig och berättar det vid intervjun så bör det inte vara några problem.

Trams, ärlighet varar längst. Om du plötsligt börjar vara borta 1 dag i veckan efter anställning pga behandling så kommer de självklart att undra varför du inte berättade det vid intervjun och de kommer undra vad mer du döljer och det är inte bra när man har en provanställning.

Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Detta säger du på intervjun när du kommit så långt, fick rekryterare

Börjar du och är borta en dag i veckan kommer du få värre problem än om du är ärlig

Om man nämner detta på intervjun där de har radat upp ett antal andra kandidater till en position så är du körd. Det är nog bara mindre företag (typ familjeföretag) eller liknande som anställer någon som erkänner att de inte kommer kunna prestera eller vara tillgängliga fullt ut på arbetstid.

Beroende på sjukdom så kan man dölja det med nytt besked efter/slutfasen av anställningsprocessen men annars så är man ärlig efteråt.

Att vara borta när man förväntas arbeta är aldrig bra, men att få chansen till att arbeta och därefter jobba hårt (hårdare) för att vara kvar är bättre än att inte få chansen alls.
Citera
2024-03-09, 11:08
Medlem
flowerbutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Det blir ju svårt såvida man inte hittar en arbetsgivare som kan vara flexibel och antingen flytta dina timmar på dessa dagar eller ge dig mer timmar andra dagar. AG kommer såklart anställa den personen som kan fylla den position de vill ha, och ifall de har 1000 sökande på 10 platser så är det klart att de anställer de som passar i den mallen bäst , det gäller allt från kompetens till att kunna vara på arbetsplatsen 100% . Nu vet vi inte vad för tjänster du söker men går det inte att söka jobb som har arbetet under natten tex?`Då bör det inte krocka med din läkartid, eller annan skiftgång som inte heller den krockar.
Det första du tar upp har jag försökt göra med min förra arbetsplats, och det gick under ett tag tills de ville ta tillbaka mig på ordinarie arbetstimmar för att förenkla i deras kalkyler Det spelade inte något roll om jag presterade över mål etc så det var sista droppen för mig då det ändå inte är en bra arbetsmiljö och just detta bygget har ett ökänt rykte om sig

Tack, Jag ska fortsätta hålla kik efter kvällar och nätter! Det som är surt nu är att det mesta ute är heltid på dagen eller sommarjobb
Citera
2024-03-09, 11:09
Medlem
flowerbutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthemis
Det viktigaste är att du är superpositiv (utan att överdriva) i intervjuerna. Visst, du kommer gå på behandling 1 dag i veckan men det kommer inte hindra dig från att ge allt på jobbet och utvecklas i rollen.
Lite så jag tänker, för jag kan prestera på arbetsplatsen och så när jag väl är där. Dessa behandlingstider är min enda nackdel
Citera
2024-03-09, 11:10
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowerbutt
Hej folket
Jag går i nuvarande i en vårdbhenadling som tar upp några timmar på tisdagar och torsdagar varje vecka, och detta ska pågå i flera månader. Mitt förra jobb var jag tvungen att lämna pga dåliga arbetshållanden så nu letar jag nytt jobb.
Min oro är att ingen arbetsgivare kommer vilja anställa mig med vetskap att jag inte kan vara på arbetsplatsen helt 100%. Det är ju självklart att de väljer någon som kan det istället!
Även med läkarintyg för behandlingen, kan arbetsgivare välja bort mig som val?
och hämnar jag i den situationen, kan jag få hjälp på något vis för att hitta jobb?
Du behöver arbetsträning 50-90% som betalas av arbetsförmedlingen eller försäkringskassan. Du är inte 100% arbetsför.

När du är 100% arbetsför kan du söka igen.

Och nej, du får inte bestämma vem arbetsgivaren ska anställa. Nej det är inte diskriminering. Det är deras enda urvalsprocess.
Citera
2024-03-09, 11:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Blir värre på vilket sätt?

Om TS är ärlig blir det högst troligt ingen anställning.

Arbetsvägran är skäl för uppsägning, jag har stött på liknande saker tidigare i arbetslivet när folk gjorde detta och fått sparken, någon som vägrade komma in innan 09 för barn skulle hämtas, sparkad!

Kan jag lova att det kommer blir så i det här fallet?

Såklart inte, men min erfarenhet är att det inte bra att börja jobb baserat på lögner och ”ljug”, det kommer och biter dig i röven förr eller senare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in