2024-03-08, 23:20
Medlem
Hej,

För att göra en lång historia kort.

Har haft en pågående avbetalningsplan på 9000:- per månad till Intrum.
Gjorde senaste inbetalningen i mitten av februari.
Döm om min förvåning, nu i början på mars har skulden flyttats till nytt inkassobolag.

Ringer Intrum och efter flera frågor utan svar undrar jag tillslut vart min senaste inbetalning på 9000:- då tagit vägen (swishade in beloppet).

Tillslut, efter ytterligare några turer i telefon säger de att jag fått ett utbetalningskort på 8900:- den 18/2 skickat till mig.

Vilket jag alltså inte fått.

Vart har pengarna tagit?
Hur går jag vidare?
Vart kan man anmäla liknande saker? (Framförallt bristen på information i den historia när avbetalningsplan upphörde som jag inte orkar dra här som jag vill anmäla om det går?)

Känner mig uppgiven och trött på alla icke svar när jag ringer Intrum.

”Jag ser bara att vi har betalat ut 8900:- till dig via ett utbetalningskort som skickades till dig den 18/2”.

Orkar inte ringa dit fler ggr nu!

Tack på förhand
Citera
2024-03-08, 23:49
Medlem
Psykonaut-s avatar
Jag googlade åt dig då jag ville veta själv säkert. Du ska se till att allt fram till din bank är korrekt skött. Sedan är eventuella fel från banken till Intrum deras egen huvudvärk.
Jag har gjort en Swish-betalning men mottagaren har inte fått den, vad ska jag göra?

Börja med att dubbelkolla att pengarna verkligen har dragits från ditt konto. Det kan du göra både under ”Historik” i Swish-appen och i kontohistoriken för ditt bankkonto. Därefter är det bra att se efter så att du skrivit in rätt mobilnummer och att rätt namn stod vid BankID-signeringen av betalningen. Om du fortfarande upplever att något är fel behöver du kontakta din bank.
https://www.swish.nu/faq/private/jag...d-ska-jag-gora
Citera
2024-03-09, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Jag googlade åt dig då jag ville veta själv säkert. Du ska se till att allt fram till din bank är korrekt skött. Sedan är eventuella fel från banken till Intrum deras egen huvudvärk.
Jag har gjort en Swish-betalning men mottagaren har inte fått den, vad ska jag göra?

Börja med att dubbelkolla att pengarna verkligen har dragits från ditt konto. Det kan du göra både under ”Historik” i Swish-appen och i kontohistoriken för ditt bankkonto. Därefter är det bra att se efter så att du skrivit in rätt mobilnummer och att rätt namn stod vid BankID-signeringen av betalningen. Om du fortfarande upplever att något är fel behöver du kontakta din bank.
Nu gällde ju det omvända, ts har fått sig tillsänt en remissa som ej kommit denne tillhanda.
Citera
2024-03-09, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-

De har ju mottagit min Swish.

Och påstår att de återbetalat pengarna för snart 3 veckor sedan.
I form av utbetalningskort.

Vill nu få veta vart pengarna tagit vägen samt anmäla Intrum någonstans.

Några andra tips att bidra med?
Citera
2024-03-09, 09:53
Medlem
OtherBarrys avatar
Finansinspektionen är tillsynsmyndighet för inkassobolagen, är kanske en lämplig instans att klaga hos.
Citera
2024-03-09, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fixabilbengt
Hej,

Tillslut, efter ytterligare några turer i telefon säger de att jag fått ett utbetalningskort på 8900:- den 18/2 skickat till mig.

Vilket jag alltså inte fått.

Jag tror inte att Intrum kan göra så mycket i nuläget. De kommer inte att skicka något nytt utbetalningskort nu eftersom du då kan lösa in båda utbetalningarna om det första utbetalningskortet kommer fram.

Om ingen löser in utbetalningen så får de tillbaka denna efter två månader. Först då kommer de att betala igen. Eller också avvaktar de att du hör av dig.

Om någon annan har kommit över utbetalningskortet och lyckats lösa in detta så blir det problem för dig. Då måste du reklamera det inträffade. Vet inte exakt hur och var, kanske hos Bankgirot.
Citera
2024-03-09, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Jag tror inte att Intrum kan göra så mycket i nuläget. De kommer inte att skicka något nytt utbetalningskort nu eftersom du då kan lösa in båda utbetalningarna om det första utbetalningskortet kommer fram.

Om ingen löser in utbetalningen så får de tillbaka denna efter två månader. Först då kommer de att betala igen. Eller också avvaktar de att du hör av dig.

Om någon annan har kommit över utbetalningskortet och lyckats lösa in detta så blir det problem för dig. Då måste du reklamera det inträffade. Vet inte exakt hur och var, kanske hos Bankgirot.

Låter långsökt. Och väldigt enkelt för någon annan att få ett utbetalningskort utbetalat.
Känns inte möjligt?

Jag ska väl inte behöva vänta ytterligare 2 månader på att få mina pengar? Totalt 3 månader alltså.

Detta känns som en hare utan ben, hopplöst.

Måste kunna vända mig till någon myndighet?
Såsom polisen, ARN som i andra ärenden.

Vem kontaktar man i ärenden gällande bank och finans? Vill anmäla Intrum för saker som inte har med utbetalningskortet att göra.
Känner mig maktlös!
Citera
2024-03-09, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fixabilbengt
Låter långsökt. Och väldigt enkelt för någon annan att få ett utbetalningskort utbetalat.
Känns inte möjligt?

Jag ska väl inte behöva vänta ytterligare 2 månader på att få mina pengar? Totalt 3 månader alltså.

Detta känns som en hare utan ben, hopplöst.

Måste kunna vända mig till någon myndighet?
Såsom polisen, ARN som i andra ärenden.

Vem kontaktar man i ärenden gällande bank och finans? Vill anmäla Intrum för saker som inte har med utbetalningskortet att göra.
Känner mig maktlös!
Då det rör sig om en försändelse som förefaller ha kommit på avvägar så krävs nog att sista dag för inlösen är passerad. I god tid innan bör ni kontakta avsändaren och meddela ert kontonummer så det inte behöver bli ännu en väntan. Några andra lösningar är knappast för handen. Vad tänkte ni att myndigheter skulle kunna påverka detta?
Citera
2024-03-09, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Då det rör sig om en försändelse som förefaller ha kommit på avvägar så krävs nog att sista dag för inlösen är passerad. I god tid innan bör ni kontakta avsändaren och meddela ert kontonummer så det inte behöver bli ännu en väntan. Några andra lösningar är knappast för handen. Vad tänkte ni att myndigheter skulle kunna påverka detta?

De borde återbetalat pengarna direkt på det sättet?
De har ju mina kontouppgifter.
Hade jag inte ringt Intrum och dessutom varit påstridig så hade jag aldrig ens fått veta att de skickat utbetalningskort.

Måste väl finnas någonstans att vända sig när man blivit dåligt behandlad av ett inkassobolag och anser att de varit vårdslösa och gjort flertalet fel (syftar återigen inte på detta utbetalningskort utan det som hänt innan)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in