2024-03-08, 15:37
Medlem
Är det en tydlig parallell mellan ”bögpaniken” i 1950-talets Sverige och dagens debatt om transpersoner och drag queens?

Det påstås så i en artikel i journalisten:

Erik Galli intervjuas om ett kommande program.

”Han ser en tydlig parallell mellan ”bögpaniken” i 1950-talets Sverige och dagens debatt om transpersoner och drag queens.

– Åren före avkriminaliseringen av homosexualitet blev det ett hett ämne. Den synligheten hade svenska folket inte sett skymten av tidigare – många upplevde det nog som att det fanns bögar överallt. På samma sätt står det inte en drag queen på varje dagis i Sverige och läser sagor, eller att det finns en öppen transperson på varje arbetsplats, men många upplever dem nog som fler än de är.”

https://www.journalisten.se/nyheter/erik-galli-medierna-skapade-en-hetsjakt-pa-bogar/

Jag tycker personligen att det är lite olika saker. Att föräldrar inte alltid uppskattar sagoläsande drag queens och att det finns en oro för stympande operationer och ”kvinnor med penis” i omklädningsrum är väl inte riktigt samma sak som fördomar mot homosexuella på 50-talet?

Rätta mig om ni tycker jag har fel!

Nedan om Erik Gallis dokumentärserie som eventuellt är lyssningsvärd (Storytel) även om just jag inte tyckte hans ”SD-bögar” var något vidare:

”I dokumentärserien "Homosexligan som styrde Sverige" gräver journalisten Erik Galli ner sig i den osannolika Kejneaffären. ”Det är fascinerande hur mycket den säger.”
Senast redigerad av Ketchnot 2024-03-08 kl. 15:53.
Citera
2024-03-08, 15:43
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Citat:
Historien ledde till ett stort antal statliga utredningar och spelade öppet på homofobi, med påståenden om att ”homosexligan” ägnade sig åt övergrepp, satanism och trakasserier.

Det är ju vida känt att bögar begår övergrepp på barn. Det räcker med att se på hur många som är involverade inom RFSL som sedermera dömts för pedofili.
Citera
2024-03-08, 15:48
Bannlyst
Överlag skiter jag i det här och även 99,99% av alla andra vanliga människor med en vardag bestående av riktiga problem.

Det är en liten och gapig minoritet som debatterar detta och går igång på det.

Men, när barn tillåts könsstympa sig, mån tävla med kvinnor i elitidrott och även få sitta i fängelse med kvinnor när dom påstår sig vara transor, då rinner det över!

Tumregeln för mig är att människor får göra vad dom vill och leva sina liv så länge det inte påverkar någon annan negativt, däremot har vi väl ganska framgångsrikt lagt locket på den här debatten i Sverige, barn får inte kemiskt och fysiskt byta sitt kön och vi tillåter inte män tävla med kvinnor, det är alltså en ickefråga i Sverige
Citera
2024-03-08, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys
Det är ju vida känt att bögar begår övergrepp på barn. Det räcker med att se på hur många som är involverade inom RFSL som sedermera dömts för pedofili.

Är det vanligare med homosexuella pedofiler än heterosexuella? Jag vet inte om det finns statistik och undersökningar på sånt? Är kanske också bara de som döms som man känner till?
Citera
2024-03-08, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Överlag skiter jag i det här och även 99,99% av alla andra vanliga människor med en vardag bestående av riktiga problem.

Det är en liten och gapig minoritet som debatterar detta och går igång på det.

Men, när barn tillåts könsstympa sig, mån tävla med kvinnor i elitidrott och även få sitta i fängelse med kvinnor när dom påstår sig vara transor, då rinner det över!

Tumregeln för mig är att människor får göra vad dom vill och leva sina liv så länge det inte påverkar någon annan negativt, däremot har vi väl ganska framgångsrikt lagt locket på den här debatten i Sverige, barn får inte kemiskt och fysiskt byta sitt kön och vi tillåter inte män tävla med kvinnor, det är alltså en ickefråga i Sverige

Dock läser drag queens sagor för barn på svenska bibliotek. Skattefinansierat.
Citera
2024-03-08, 16:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ketchnot
Dock läser drag queens sagor för barn på svenska bibliotek. Skattefinansierat.

Det hände väl en gång och är numera ett minne blott efter protester? Eller är jag ute och cyklar?
Citera
2024-03-08, 16:05
Avslutad
Jag har aldrig gillat när sexualitet blir politik. Jag har mina åsikter men jag vill gärna ha vänner som är bögar och transor. Vill gärna höra deras åsikter med, hur dem växte upp och vem dem är som personer.
Men det verkar vara en illusion att höra andras åsikter.

Så det handlar om att man är rädd för nya saker som bryter en lång kedja. På 50-talet hade man rädsla för förändring ixh idag har man rädsla för förändring.

Helt naturligt.
Citera
2024-03-08, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Det hände väl en gång och är numera ett minne blott efter protester? Eller är jag ute och cyklar?

https://www.regionhalland.se/kulturprogram/drag-queen-story-hour-2-7-ar/

https://bibliotek.svedala.se/drag-queen-story-hour#/

https://blanddrakarochdragqueens.se/utbud/sagostunder/
Senast redigerad av tedshiro 2024-03-08 kl. 16:24.
Citera
2024-03-08, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Signalsanning
Jag har aldrig gillat när sexualitet blir politik. Jag har mina åsikter men jag vill gärna ha vänner som är bögar och transor. Vill gärna höra deras åsikter med, hur dem växte upp och vem dem är som personer.
Men det verkar vara en illusion att höra andras åsikter.

Så det handlar om att man är rädd för nya saker som bryter en lång kedja. På 50-talet hade man rädsla för förändring ixh idag har man rädsla för förändring.

Helt naturligt.

Håller med om att det är bra att prata/diskutera med personer som inte ”är som man själv”.

Vi har alla fördomar och bra att bli lite utmanad då och då.

Tyvärr är väl inte samtalsklimatet det bästa i Sverige just nu. Det klistras epitet och skriks…ny- ord som ”homofob” hjälper nog inte heller till.
Citera
2024-03-08, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
https://www.regionhalland.se/kulturprogram/drag-queen-story-hour-2-7-ar/

https://bibliotek.svedala.se/drag-queen-story-hour#/

https://blanddrakarochdragqueens.se/utbud/sagostunder/

Om jag hade barn i förskoleåldern vet jag inte om jag skulle vara så förtjust i att gubbar utklädda till fnask skulle läsa sagor för mina barn.

En ytterligare fråga är ju om skattemedel ska gå till sånt. Och biblioteken som offentliga rum.

Tidigare var drag queens show-artister för vuxna. I nattklubbs-miljö.

Men är man typ emot hela HBTQ-i-paketet om man tycker att det kan vara kvar på nattklubbar? Är jag en fördomsfull bakåtsträvare?
Citera
2024-03-08, 16:48
Medlem
bema56s avatar
Samma persomer med lite olika namn. Onaturligt beteende väcker givetvis känslor hos normala hetro.

Hade de inte varit så utagerande och provocerande hade nog de flesta inte brytt sig om vem och hur de knullade.
Det är de själva som nu skapar homofobi och anna avsky för deras sätt att bete sig.
Citera
2024-03-08, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ketchnot
Om jag hade barn i förskoleåldern vet jag inte om jag skulle vara så förtjust i att gubbar utklädda till fnask skulle läsa sagor för mina barn.

En ytterligare fråga är ju om skattemedel ska gå till sånt. Och biblioteken som offentliga rum.

Tidigare var drag queens show-artister för vuxna. I nattklubbs-miljö.

Men är man typ emot hela HBTQ-i-paketet om man tycker att det kan vara kvar på nattklubbar? Är jag en fördomsfull bakåtsträvare?
Instämmer. Låt ungarna vara ungar och håll inte på att trycka in sexualitet och förvirring i skallen på de.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in