Citat:
Ursprungligen postat av
Fabianzzo
Jag har alltid fascinerats över hur fixerad gemene man i Sverige är vid alkohol, gammal som ung, precis alla är fixerade vid alkohol. Svenskar klarar inte av att låta bli att dricka obscena mängder, utan häller i sig tills de inte kan gå, monsterfylla på monsterfylla varje gång. Tillika är män överrepresenterade i dryckesstatistiken, likaså de rika. Hypoteser kring att män "tvingar" i kvinnor alkohol finns, och jag tror definitivt att dom stämmer. Kvinnor har traditionellt sätt en betydligt mer restriktiv relation till alkohol och fylla.
Sen så är det ju som så, att Sverige tillhör det gamla brännvinsbältet, och har en lång tradition bland befolkningen att supa sig redlösa och dyngraka, därav att vi tur nog har alkoholmonopol och systembolaget i Sverige. För min del hade alkoholmonopolet kunnat förstärkas ytterligare.
Jag själv är halv-nykterist, dricker aldrig alkohol. Dricker en fruktig Ipa, en alkoholfri sådan, samt lite alkoholfritt naturvin på helgerna, men inte mer, och jag mår toppen. Varför är Svenskarna så fixerade vid alkohol? Varför kan de inte hantera alkohol? Varför förbjuder vi ej alkohol totalt? För att all statistik talar för att alkohol är skadligt.
Jag citerar ― James Crumley.
Det räcker mer än väl som svar.
Son, never trust a man who doesn’t drink because he’s probably a self-righteous sort, a man who thinks he knows right from wrong all the time. Some of them are good men, but in the name of goodness, they cause most of the suffering in the world. They’re the judges, the meddlers. And, son, never trust a man who drinks but refuses to get drunk. They’re usually afraid of something deep down inside, either that they’re a coward or a fool or mean and violent. You can’t trust a man who’s afraid of himself. But sometimes, son, you can trust a man who occasionally kneels before a toilet. The chances are that he is learning something about humility and his natural human foolishness, about how to survive himself. It’s damned hard for a man to take himself too seriously when he’s heaving his guts into a dirty toilet bowl.”