Citat:
Ursprungligen postat av
Selor
Av tre brder var jag den enda som fddes med ett ekonomiskt intresse. Min ena bror brnde t.ex. hela sparbeloppet mina frldrar hade sparat ihop t honom ver helgen som han fyllde 18 r. Han r snart 40 och har inte en spnn till sitt namn. Jag har frskt att hjlpa dem mnga gnger att komma igng med investerandet men insg fr lngesedan att det helt enkelt inte gr att hjlpa folk som inte r intresserade av det. Tyvrr.
Visst, mer vanligt att mn intresserar sig fr ekonomi. Oftast mn som sitter och tjattrar aktier p fikarasterna. Vad det beror p vet jag inte. Ungefr som att kvinnor r mer bengna att gna sig t ffnga som smink och lukta gott grejer n vad mn r? Det r vad samhllet frvntar sig av dem?
Samtidigt vet vi ju alla om att mn r betydligt mer riskbengna n vad kvinnor r. Det r ju bara att kika ver statistiken av bilkrascher dr 76% av de omkomna har varit mn de senaste 10 ren. Sledes inte heller srskilt mrkligt att de har mer pengar eftersom de vgar satsa p investeringen de gr, istllet fr att ligga och trycka p ett sparkonto som ts upp av inflationen.
Att frldrar sparar mer till pojkar n flickor tror jag inte ett skit p. tminstone inte frn familj till familj. Jag gissar att de har gjort som med all annan pissig statistik i det hr landet och helt enkelt bara tagit medelvrdet av ALLA barnen utan hnsyn till frldrars yrken eller finansiella tillstnd. Ungefr som nr de jmfr kvinnodominerade yrken med mansdominerade. Skrattretande.
Knner igen mig i det du skriver! Nu jobbar jag inte inom ekonomi och finans, r dealer, men min bror, som fr vrigt r en av sveriges mest respekterade fondfrvaltare r totalt oansvarig nr det kommer till ekonomi. Jag har lyckats bygga upp en sker privatekonomi och har huset betalt, men min bror, fondfrvaltaren bodde hemma tills han var 29, har nu jttestora ln p huset vilket r okej, men han och hans fru lever ver sina tillgngar.