2024-03-07, 16:32
Medlem
RadioGaGas avatar
Vad är ett skäligt pris att betala för att hyra ett rum i ett hus och det ingår el, bredband och vatten, och givetvis kök och badrum?
Citera
2024-03-07, 16:41
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Vad är ett skäligt pris att betala för att hyra ett rum i ett hus och det ingår el, bredband och vatten, och givetvis kök och badrum?
"Hur långt är ett snöre?"-fråga, men jag höftar till med mellan 2500 och 4000:-.

Edit: Jaså kök och badrum också? Då är det ju en lägenhet...
Citera
2024-03-07, 16:45
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
"Hur långt är ett snöre?"-fråga, men jag höftar till med mellan 2500 och 4000:-.

Edit: Jaså kök och badrum också? Då är det ju en lägenhet...

Jag tänker att man måste laga mat och gå på toa och duscha också.

Glömde skriva om det är en nära släkting man hyr hos.
Citera
2024-03-07, 17:02
Medlem
Glits avatar
5000 är väl rätt rimligt om man använder badrum, kök, tvättstuga samt att el och vatten ingår.

Om det även handlar om att dela på vardagsrum och ev garage tycker jag man bör betala mer än så.
Citera
2024-03-07, 17:09
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Jag tänker att man måste laga mat och gå på toa och duscha också.

Glömde skriva om det är en nära släkting man hyr hos.
Upp till 5000:-, inte mer.
Citera
2024-03-07, 17:09
Medlem
2 000 - 4 000 är väl rimligt med tanke på de kommer ha en del kostnader och vill ha lite för besväret

Uppvärmning
Varmvatten
Dusch
Tvätt
Torktumling
Sophämtning

Kostnad för el för belysning/dator/tv, delat bredband och kallvatten är nog försumbar
Citera
2024-03-07, 17:41
Medlem
Raytheons avatar
Vafan en villa kostar mist tio miljoner. Med 5% ränta blir det 42k/månad. 2k tycker du är rimligt?
Citera
2024-03-07, 18:03
Medlem
Väldig skillnad om det är nybyggt i Stockholm,eller ett fallfärdigt hus i Säffle.
Citera
2024-03-09, 13:10
Medlem
lemmelns avatar
Är det egen ingång, eget kök och egen toalett? Då är det en lägenhet, och du jämför du med pris på lägenheter i området. Är det i en källare? Då halverat du priset. Ingen som hyr ut i området? Jämför med hela staden.

Är det inte egen ingång, inte eget kök och egen toalett? Då är det ett kollektiv du skall jämföra med.

Är du egentligen inte i behov av pengarna? Är det en person du på riktigt bryr dig om och vill hjälpa? Då tar du en symbolisk summa i hyra, alternativt normal hyra men sparar allt på ett konto och ger det tillbaka som gåva när hen flyttar ut. Det senare kan ju vara bättre om du vill ha en lite försäkring att ta från om något går sönder eller så.
Citera
2024-03-09, 13:18
Medlem
Psykonaut-s avatar
Ska det skattas för pengarna?

https://www.samtrygg.se/s/hyra-ut-rum-i-villa-sa-gor-du
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem