2024-03-07, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Fast om du inte mår bra på din arbetsplats och söker konflikter så kommer du inte bli långvarig, det förstår du själv va?

Att gå runt och ignorera sina kollegor och tacka nej till arbetsuppgifter är inte så klokt om du vill vara kvar.

Alla har haft någon skummis på jobbet någon gång. Är man intelligent så hanterar man dom på rätt sätt och tillslut vänder svartsjuka/ogillandet till att dom tycker att man är söt och rolig istället.

Du lever inte ett exceptionellt liv om du tror det. Det här är en del av livet. Att lyckas handskas med alla typer av människor kräver förstås också ett högre förstånd.

De skulle inte anställa mig igen om jag sökte konflikter och tackade nej till arbetsuppgifter. Tack ändå för din kloka åsikter.
Citera
2024-03-07, 11:32
Avstängd
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweemo
De skulle inte anställa mig igen om jag sökte konflikter och tackade nej till arbetsuppgifter. Tack ändå för din kloka åsikter.
På vilket sätt söker du inte konflikter genom att;

1. Ignorera din kollega
2. Vägra ta arbetsuppgifter du tilldelas av din kollega
3. Tjalla till chefen ännu en gång

Citera
2024-03-07, 11:42
Avslutad
Jag hade pratat med chefen.
Säg som det är. Du jobbar med en idiot.

Men du trivs väldigt bra på jobbet och vill inte sluta pga en idiot

Finns det några möjligheter att jobba med någon annan?

Om du har gjort ett bra jobb och arbetsgivaren uppskattar dig.
Då ser han också till att ordna en lösning på ditt problem
Citera
2024-03-07, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Jag hade pratat med chefen.
Säg som det är. Du jobbar med en idiot.

Men du trivs väldigt bra på jobbet och vill inte sluta pga en idiot

Finns det några möjligheter att jobba med någon annan?

Om du har gjort ett bra jobb och arbetsgivaren uppskattar dig.
Då ser han också till att ordna en lösning på ditt problem

Tack för pepp! Det är ju inte svårare än så, faktiskt!
Citera
2024-03-07, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju

Blir förvånad om dom anställer dig en tredje gång! Det här är inget dagis där man kastar sand i ögonen på varandra och kommer och går som man vill. Varför gick du tillbaka från första början när du visste att den personen jobbade där?

Är det inte bättre att treat them with kindness och acceptera att ni är olika? Måste personen vara en narcissist för att den inte gillar dig? Genuin fråga.

Tycker det är lite konstigt när du skriver som du gör. Känns som en person med för mycket fritid som googlar ”psykopat/narcissist” och försöker applicera detta på människor som inte kommer överens med dig.

Beskriv något konkret personen faktiskt har gjort mot dig, nej 5 saker. För i min bok är det narcissistiskt att förvänta sig att alla ska tycka om en. Det är en arbetsplats, inte ditt kalas där du väljer vem som ska få komma.

Det är lätt att underskatta hur pass många som är narcissistiska. Det är flera miljoner som har kraftiga narcissistiska drag i Sverige, hundratusentals har störningen fullt ut. Med andra ord, alla har haft att göra med narcissistiska personer. Vissa är mer eller mindre duktiga på att dölja sina narcissistiska drag, hos många framstår de tvärtom som underbara människor. Det kryllar av narcs, och de blir fler och fler eftersom vi lever i ett väldigt narcissistiskt samhälle där det nästan premieras att vara det, med tanke på all social media och självförverkligande.

Försöker man trycka ned någon på sin arbetsplats genom små kommentarer och subtila trakasserier så har man garanterat en släng av narcissism. Alla kommer inte överens med varandra, alla behöver inte gilla varandra, men man försöker inte trycka ned någons självkänsla för den sakens skull. Det viktigaste är att upprätthålla en fin arbetsmiljö, det blir bättre för alla. Tycker du det är normalt att man kan småmobba någon man inte kommer överens med på jobbet så har även du slängar av narcissism. Som sagt, det kryllar av narcissistiska personer. Har man inte störningen fullt ut kan man lära sig att se sin egen narcissism och jobba bort den, är man det fullt ut så finns det ingen återvändo.

Alla är vi på skalan, och man måste själv lära sig att se sina egna narcissistiska sidor. Det är nödvändiga karaktärsdrag i viss mån, men det blir väldigt oattraktiva karaktärsdrag om man drar det för långt.
Citera
2024-03-07, 11:52
Avslutad
Citat:
Jag tycker mitt jobb är väldigt roligt. Jag har bra förmåner, bra lön, är väldigt uppskattad av de flesta kollegor/ledare och extremt roliga arbetsuppgifter.

Men.

Jag har en kollega som är narcissist som jag behöver samarbeta med, nästan dagligen. Jag är en ganska mjuk och snäll person, som ibland haft problem med självkänsla och att sätta gränser. När jag började sätta gränser mot denna kollega har det blivit värre, och upplever att jag på kort tid blivit mål för att försöka "få bort mig". Men det är ett subtilt beteende som hela tiden faller inom grå zon, men allt ni kan föreställa er att en narcissist gör på jobbet gör denna person, subtila och elaka kommentarer designade för att trycka ner en, gaslighting, triangulering, skvaller.. etc. Personen har även stark påverkan på ledare och trots rapporterad mobbning mot andra personer får vara kvar. Distanserar jag mig blir jag istället kallad otrevlig, kall, etc.

Jag vill verkligen inte säga upp mig pga detta, utan istället hitta sätt att stålsätta mig och inte bli påverkad alls.

Har nägon erfarenhet av detta och hur har ni gjort?
Har samma problem. Frågade facket.
Var korrekt, saklig, professionell, missa inget i jobbet, gör allt rätt, ha allt viktigt med personen och överenskommelser på skrift/email/sms, låtsas att du är samarbetsvillig, ta inte åt dig - bara var professionell i ur och skur, diskutera inget alls privat eller åsikter om något, beröm aldrig denna kollega för det bara eldar på denne, kritisera inte heller.
Fungerade! Kollegan tröttnade till slut, kom ingen vart. Tog något år bara.
Citera
2024-03-07, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freddan3400
Har samma problem. Frågade facket.
Var korrekt, saklig, professionell, missa inget i jobbet, gör allt rätt, ha allt viktigt med personen och överenskommer på skrift/email/sms, låtsas att du är samarbetsvillig, diskutera inget alls privat eller åsikter om något, beröm aldrig denna kollega för det bara eldar på denne, kritisera inte heller.
Fungerade! Kollegan tröttnade till slut, kom ingen vart. Tog något år bara.

Bra och konkreta tips! Tack. Också skönt att höra andra har gått igenom lite samma saker.
Senast redigerad av Sweemo 2024-03-07 kl. 11:56.
Citera
2024-03-07, 11:56
Avslutad
Citat:
Bra och konkreta tips! Tack.
Tack!
Funkat flera gånger, olika arbetsplatser.
Visa ingen öm punkt alls, jätteviktigt!!!
Anförtro dig aldrig.

Försök att le trevligt hela tiden, alltid!
Citera
2024-03-07, 11:57
Avslutad
Inte för att dina problem inte är jobbiga men på vilket sätt är kollegan en narcissist?

Det du beskriver är ju mer bara tecken på någon som är en mobbare.

Jag har en äkta narcissist som kollega så jag vet vad det går ut på.
Citera
2024-03-07, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stimulants95
Tog först upp frågan med min närmsta chef som då var väldigt konflikträdd så inget skedde.
Sedan blev det företagshälsovård för hela gruppen där jag jobbade för att man inte ville peka ut 1 person.

Jag skulle säga att detta är ett väldigt vanligt problem idag och kan ofta härledas just till en "konflikträdd chef". Sen tror jag att även den som pekas ut som narcissist mycket väl kan vara en person som mobbats ut av gruppen. Att bli diagnostiserad av sina kollegor som psykopat är ju heller inte ovanligt men tyvärr inget tecken på att gruppen mår bra och har en tydlig demokratisk ledare.
Citera
2024-03-07, 12:04
Avslutad
Finns på alla arbetsplatser, många är chefer. Det är ett hel__ete. Skita i dom på ett extremt schysst och proffsigt sätt, så de inte märker det funkar jättebra. De tröttnar.
Stäng av känslorna. Det är ju de det är fel på, inte du!

Undvik AW. Men gå ibland ändå för syns skull. Drick då bara en öl. Säg att du skall upp tidigt dagen efter. Bli absolut inte berusad för då kan det vara rökt eftersom man kan säga fel saker då och totalfel.
Likaså på konferenser och julbord.
Citera
2024-03-07, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Kolla "narcissist" på youtube, finns 100-tals filmer t.ex om hur det är med narcissistiska föräldrar. En narcissist är superenkel att hantera om man vet hur, han är ju innerst inne en svag liten person som man kan köra med. Men man måste göra på rätt sätt och inte falla i hans fällor, som är enkla att fatta när man läst på.

Japp. Intelligenta narcissister är farligast, de har en tendens att ta sig högt upp i näringslivet. Man kan argumentera för att man kanske t.o.m. måste vara narcissistisk för att kunna fatta beslut som är objektivt bra för företaget/ägare men dåligt för människor i ens närhet.

Men övriga? Man måste bara lära sig hur man får dem att spela ut sig själva. En narcissist har en väldigt tydlig bild eller fasad av sig själv som inte får brytas. Lyckas med det så faller korthuset. Det blir kortslutning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in