2024-03-06, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Nej, jag har inte någon faktakoppling i nuläget.
Däremot så tror jag att Grimmered är kopplat till VF/Tynnered där man också hämtade de 5 misstänkta.
Själva sprängningen kom lite väl bra i tid och i min spekulation tänker jag att det var en signal till de gripna att det är bäst och stänga matluckan i kommande förhör.
Kanske är bäst att avvakta tills dess att vi får loss häktningsprotokollen
Ja, det fetade verkar ju vara en rätt vanlig orsak till dessa sprängningar. Och sen är väl problemet att i många hus (vet dock inte om det är så i just dessa) så finns det mer än tillräckligt med potentiella måltavlor att det vid varje givet tillfälle kan finnas mer än en tänkbar konflikt man kan härleda det till.

Kan ju inte vara så roligt som utredande polis att behöva börja med att se vilken av flera konflikter man ska leta motiv (och därmed GM) i...
Citera
2024-03-06, 12:56
Medlem
danieldenhemskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greken0
Finns det risk att detta blir startskottet för ytterligare upptrappning längst västkusten?
Känns som att lugnet över staden, trots det spända läget börjar närma sig sitt slut.

Ser vi snart Göteborg följa samma vålds utveckling som Stockholm eller vad tror ni?

Göteborg har väl de senaste tjugo åren varit en krutdurk vad gäller kriminalitet. Våldet har väl bara pendlat mellan Biskop, Angered och Frölunda. Kanske en viss tystnad som funnits där, men den har aldrig varit långvarig. Det som är nytt är väl Mölndal, som den senaste tiden har utsatts för våldsdåd och ett område för stegrande gängkonflikter. En mycket fin stad som vissa inte verkar trivas i, utan istället vill förvandla till ytterligare en No-go-zon.
Senast redigerad av danieldenhemske 2024-03-06 kl. 13:24.
Citera
2024-03-06, 12:57
Medlem
Citat:
Nej, jag har inte någon faktakoppling i nuläget.
Däremot så tror jag att Grimmered är kopplat till VF/Tynnered där man också hämtade de 5 misstänkta.
Själva sprängningen kom lite väl bra i tid och i min spekulation tänker jag att det var en signal till de gripna att det är bäst och stänga matluckan i kommande förhör.
Kanske är bäst att avvakta tills dess att vi får loss häktningsprotokollen

Tror någon att förhörskedaren ber den anhållne/häktade att vara försiktig med vad denne säger då det sprängts utanför din bostad?
Citera
2024-03-06, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Tror någon att förhörskedaren ber den anhållne/häktade att vara försiktig med vad denne säger då det sprängts utanför din bostad?
Nej, det är det nog ingen som tror. Men däremot så tror jag tyvärr att en del advokater kan tänkas göra det. Inte alla, men de finns tyvärr där ute och inte minst gängkriminella tycks ha en viss förkärlek för just dem.
Citera
2024-03-06, 13:57
Medlem
Gesaffelsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greken0
Finns det risk att detta blir startskottet för ytterligare upptrappning längst västkusten?
Känns som att lugnet över staden, trots det spända läget börjar närma sig sitt slut.

Ser vi snart Göteborg följa samma vålds utveckling som Stockholm eller vad tror ni?
Hoppas verkligen inte det.

Det har varit väldigt lugnt och skönt i Göteborg de senaste åren.
Citera
2024-03-06, 16:40
Medlem
GrodanKermit1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gesaffelstein

Det har väl hänt väldigt mycket i Göteborg den senaste tiden?
Citera
2024-03-06, 16:43
Medlem
Gesaffelsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanKermit1
Det har väl hänt väldigt mycket i Göteborg den senaste tiden?
Jag menar som det har varit i bl a Stockholm.

Visst har det hänt en del i Göteborg också, men inte i samma rasande tempo som under hösten, 2023, i övriga delar av landet.
Citera
2024-03-06, 19:13
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull

För det första så vet jag inte om de 5 gripna har fulla restriktioner.
För det andra så är nog inte vårt rättssystem så finmaskigt att inte informationen kommer fram i händelse av att din bostad/port har blivit sprängd i luften eller vad tror Du?
Citera
2024-03-06, 21:41
Medlem
fluff995s avatar
Citat:

Tala för dig själv. Min bostadslänga fullkomligt belägrades av knarklangare i ett halvårs tid innan polisen ens började göra nåt åt saken. Vi i kvarteret drogs med påtända desperados utanför dörren från eftermiddagen och genom hela natten. Sommaren, hösten och vintern 2022 kändes som att samhället helt upplösts i anarki. Jag gjorde det till en vana att alltid gå beväpnad med **** när jag lämnade lägenheten under den perioden, och det är en rutin jag fortfarande försöker hålla mig till. Alltid redo, chip chip.
Nu för tiden är kvarteret i princip dränkt i poliser och trygghetspatruller, men man har ändå inte lyckats få bukt med problemet helt.
Citera
2024-03-06, 22:14
Medlem
Gesaffelsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Tala för dig själv. Min bostadslänga fullkomligt belägrades av knarklangare i ett halvårs tid innan polisen ens började göra nåt åt saken. Vi i kvarteret drogs med påtända desperados utanför dörren från eftermiddagen och genom hela natten. Sommaren, hösten och vintern 2022 kändes som att samhället helt upplösts i anarki. Jag gjorde det till en vana att alltid gå beväpnad med **** när jag lämnade lägenheten under den perioden, och det är en rutin jag fortfarande försöker hålla mig till. Alltid redo, chip chip.
Nu för tiden är kvarteret i princip dränkt i poliser och trygghetspatruller, men man har ändå inte lyckats få bukt med problemet helt.
Jag rör mig främst i Majorna och drar gränsen vid Järntorget ungefär. Är bara kring Nordstan och centralen om jag reser någonstans.

Vad jag menade var att jag hoppas att det inte blir som i Stockholm, att man knappt kan röra sig någonstans för att våldet finns överallt i hela staden. Vill inte åka på 1.06 så tänker inte fråga vart du bor, men det låter inte någonting som där jag bor.
Citera
2024-03-06, 22:47
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Jag rör mig främst i Majorna och drar gränsen vid Järntorget ungefär. Är bara kring Nordstan och centralen om jag reser någonstans.

Vad jag menade var att jag hoppas att det inte blir som i Stockholm, att man knappt kan röra sig någonstans för att våldet finns överallt i hela staden. Vill inte åka på 1.06 så tänker inte fråga vart du bor, men det låter inte någonting som där jag bor.

Det är lugnt. Jag har snackat om det i andra trådar. Jag bor på Långströmsgatan ute på Hisingen.
Trevlig gata överlag nu för tiden. Förutom knarklangarna då, som jag tror mest kommer hit från andra delar av stan. Som exvis trådaktuella Västra Frölunda, som jag tror är etter värre.
Senast redigerad av fluff995 2024-03-06 kl. 22:51.
Citera
2024-03-07, 06:35
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Självklart relaterat till invandringen. Helt sanslöst. Hur många explosioner var det i Afghanistan i natt? Om man jämför.

Drar du parallellen till etnicitet rakt av så borde det med den logiken ha varit massa explosioner i Afghanistan också ju. Snarare kombinationen av invandring i ett system som inte fungerar som är boven i dramat i så fall? Man har inte pli på individer som beter sig illa helt enkelt

Citat:
Varför får jag en känsla av att sprängningen är relaterat till Grimmeredsmordet och de 5 personerna som greps av polis för två dagar sedan....

Är några av dessa 5 skrivna på adresserna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in