2024-03-05, 10:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Godtroformar
– Jag betraktar mig själv som en utlänning. Jag vet inte vad jag är om jag ska vara ärlig, säger Larsson,

– Jag vet att jag är något svensk-aktigt, ja. Men jag kände mig aldrig 100% svensk. Jag måste respektera min pappas rötter, så det kanske är därför, men jag tror inte att jag kände mig svensk förrän jag började lyckas på planen. När man inte är något så spelar man ingen roll. Men när man är något, då blir man en del av det här samhället. Då glömmer folk ens ursprung och rastillhörighet.

Henke säger dom kallade honom neger och han fick slåss för att stå upp för sig.
https://www.theguardian.com/football/2024/mar/03/henrik-larsson-i-have-106-caps-for-sweden-but-i-see-myself-as-foreign
Han blev kallad neger av några idioter och då är vi alla dömda av honom. Varför efter alla år säger han detta nu? Varför denna smutskastning av Sverige och etniska svenskar? Sverige har gett honom så mycket och han beter sig som om han blivit behandlad som Kunta Kinte, är det för att Sverige är på knäna nu av mångkulturen och det är knappt någon som reagerar? Han borde föregå med gott exempel om integration och stå upp för Sverige.

Han beskriver den konflikt han känt sedan barnsben eftersom han blev mobbad för sitt ursprung, är det verkligen så svårt att förstå?
Jag ser ingen "smutskastning" av Sverige och det där med att han fått så mycket av Sverige förstår jag inte alls, du menar nog tvärtom, det är han som gett mycket till Sverige och oss svenskar, varav han är en av oss genom att vara en av våra främsta fotbollsspelare genom tiderna.
Citera
2024-03-05, 10:26
Medlem
heliotrops avatar
Ett folk som har älskat honom och hyllat honom. Stått bakom.

Mot:
Tre idioter genom hela hans liv som kallar honom neger.

Slusatsen i Henkes huvud: "Alltså är svenskar onda rasister"

Fy fan Henke har alltid gillat dej och sett dej som svensk.
Men ändå duger vi svenskar inte.
Citera
2024-03-05, 10:32
Medlem
Ratads avatar
Citat:
"Jag måste respektera min pappas rötter"
Weird flex but ok Henke.

Det finns mycket här i världen man kan och ska respektera men i vilken världsdel en förfäder har knullat och med vilka etniciteter känns tillgjort.

Å andra sidan blir jag inte speciellt kränkt av hur han vill identifiera sig nationellt heller.
Citera
2024-03-05, 10:33
Medlem
SmygerOmkrings avatar
Jag fick ständigt höra glåpord som "Jävla svenne" av folk från Kap Verde i min ungdom. Rasister hela bunten.
Citera
2024-03-05, 10:33
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
De är inte svenskar. Om du skulle flytta till Japan med din fru och få barn där, inte skulle barnet bli en japan. Dessa ungdomar är inte svenskar genetiskt, kulturellt, har inte svensk religion delar inte samma historia som svenskar. De är kolonisatörer här.

Att bli svenskar kräver assimilering över generationer precis som de medeltida tyskarna eller 1600-talet holländare, svedjefinnar och valloner blev assimilerade till svenskar. Någon assimilering av de senaste årtiondenas massmigration tror jag inte är möjlig. De är så pass talrika att de inte kommer att assimileras in i ett majoritetssamhälle, utan kanske själva utgör en majoritet inom 100 år.

Så är det. Om jag flyttar till Japan eller Egypten så inte kommer jag att känna mig eller ses av omgivningen som en Japan eller en Egyptier. Det är ingen kvantfysik

Nu har vi som du påpekat tagit in så många att en naturlig integration elelr assimilering är omöjlig. Det är också skillnad på mentalitet, vi ser ukrainare som snabbt kommer in i samhället, lär sig språket och smälter in medans de stora antalet från mellanöstern, Somalia osv inte verkar ha den viljan eller förmågan.
Citera
2024-03-05, 10:37
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdunLo
Det här är ju ett resultat av den ideologiska mångkulturalism som pådyvlats svenska folket i decennier nu. Alla är svenskar enligt den ideologin och den svenska kulturen är bara en härlig smältdegel av kulturer.

Det har ironiskt nog lett till att många personer med invandrarbakgrund får den här typen av identitetsproblem eftersom den ideologin är en enda stor lögn. Det finns en högst genuin svensk kultur och de flesta svenskar ser fortfarande ut som skandinaver.

Det hade inte behövt bli så här om Sverige hade gjort som USA i stället där man t.ex. kan vara Italian American eller Swedish American. Varför kan man inte vara svensk-kurd, svensk-iranier etc?

Det är klart att han inte kan känna sig 100% svensk för det är han inte. Han är delvis svensk. Det blir bara ett problem om man inbillar sig att man kan bli helsvensk när man inte är det. I andra länder är det här inget trauma som ältas av kändisar och debattörer.

Nej, Henke är inte helsvensk men han har ändå hyllats av svenska folket för det han har åstadkommit för Sverige. Vad är det för fel i det?

Sverige "hade gjort"? Du menar väl att "svenskar hade gjort"? Folk i USA är inkluderande. De skiter generellt sett i var du kommer i från. Svenska fåntrattssvennar gör stor sak av något så pinsamt som hur många generationer det gått sedan de invandrade. Begreppet "helamerikan" existerar t.ex inte i USA och det finns egentligen inte några "helsvenskar" heller.

Problemet med avsaknad av tillhörighet ligger hos gemene epatönt (dvs lantissvenne) som gör en stor sak av det här. Oftast för att de känner sig värdelösa med sina miserabla liv och tomma personligheter och behöver kompensera detta med något.

Hade svennar inte varit så värdelösa så hade invandrarna varit bättre integrerade, känt sig mer som svenskar och varit stolta över det. Men men.. invandrarna tar över och den svenska genpoolen blir bara allt mer insignifikant. Henriks barnbarns barn kommer att känna sig betydligt mer som svenskar.
Citera
2024-03-05, 10:41
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Så jävla löjligt. Ungar letar alltid anledningar att reta varandra. Är du tjock, så blir du tråkad för det. Är du mörk, så får du höra det.
Citera
2024-03-05, 10:49
Medlem
IdunLos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Sverige "hade gjort"? Du menar väl att "svenskar hade gjort"? Folk i USA är inkluderande. De skiter generellt sett i var du kommer i från. Svenska fåntrattssvennar gör stor sak av något så pinsamt som hur många generationer det gått sedan de invandrade. Begreppet "helamerikan" existerar t.ex inte i USA och det finns egentligen inte några "helsvenskar" heller.

Problemet med avsaknad av tillhörighet ligger hos gemene epatönt (dvs lantissvenne) som gör en stor sak av det här. Oftast för att de känner sig värdelösa med sina miserabla liv och tomma personligheter och behöver kompensera detta med något.

Hade svennar inte varit så värdelösa så hade invandrarna varit bättre integrerade, känt sig mer som svenskar och varit stolta över det. Men men.. invandrarna tar över och den svenska genpoolen blir bara allt mer insignifikant. Henriks barnbarns barn kommer att känna sig betydligt mer som svenskar.
Det finns definitivt helsvenskar och i det avseendet kan du inte jämföra det homogena Sverige med USA som är ett invandrarland i grunden. De enda ”helamerikanerna” är i så fall ursprungsbefolkningen.

Jag förstår att du lider av någon sorts mindervärdeskomplex och försöker överkompensera med en illusion. Hur menar du att Sverige har förbättrats av invandringen? Konkreta exempel, inte de fantasier du tröstar dig med.
Citera
2024-03-05, 10:57
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmygerOmkring
Jag fick ständigt höra glåpord som "Jävla svenne" av folk från Kap Verde i min ungdom. Rasister hela bunten.

Spännande att du känt så många kapverdianer i din ungdom när jag, trots att vistats hela mitt liv i mångkulturella sammanhang, kanske träffat sju-åtta stycken. En piss i Nilen jämfört med andra nationaliteter. Och denna grupp invandrare tillhör absolut de mer välintegrerade och minst sannolika att ägna sig åt mobbing. Tjejerna är väldigt öppensinnade och älskar vita män.
Citera
2024-03-05, 10:58
Medlem
Glödskals avatar
Blandade barn kan känna att de inte hör hemma någonstans, men vad spelar det för roll så länge batikhäxorna är nöjda.
Citera
2024-03-05, 11:06
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdunLo
Det finns definitivt helsvenskar och i det avseendet kan du inte jämföra det homogena Sverige med USA som är ett invandrarland i grunden. De enda ”helamerikanerna” är i så fall ursprungsbefolkningen.

Jag förstår att du lider av någon sorts mindervärdeskomplex och försöker överkompensera med en illusion. Hur menar du att Sverige har förbättrats av invandringen? Konkreta exempel, inte de fantasier du tröstar dig med.

Kul att du kände dig träffad och tog åt dig. Det är ett tecken på tillfrisknande.

Du blandar äpplen och päron. Jag har inte sagt att Sverige förbättrats av invandringen, det är din sorgliga hjärna som drar den slutsatsen.

Sverige kunde däremot ha förbättrats avsevärt, om inte svenskarna varit ett så pinsamt social efterblivet folk.

Och nej, det finns inga "helsvenskar. Och inga indianer är "helamerikaner", de är också invandrade. Allt idiotdiskussionen handlar om vilket tidsperspektiv man har, där vissa miffon menar att man är "hel" efter någon slumpmässigt vald tid som förflutit sedan någon avlägsen släkting invandrat. Där man bortser från om "blodsbandet" blivit besudlat sedan dess. Allt är bara dumheter. Vi är alla folk.
Citera
2024-03-05, 11:19
Medlem
"Jag måste respektera min pappas rötter.",
men mamma får inte ens komma på match.

Så det patriarkala sitter alltså i icke-svenskar gener.
Det ante mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in