2024-03-04, 07:54
Medlem
Hej! Någon som pluggar/har pluggat till personlig tränare (60hp distans) på högskolan i Gävle? Funderar på att söka till hösten och undrar följande:

Hur stor del av föreläsningarna är på zoom respektive inspelade på canvas?
Hur ofta är det grupparbeten?
Vad gör man på träffarna i Gävle?
Hur är lärarna?

Jag läser redan en annan utbildning så behöver veta hur svårt det kommer vara att pussla ihop schemat. Hur mycket tid som går att planera själv. Mycket tacksam om någon har info!
Citera
2024-03-04, 09:19
Medlem
Kurs- och programadministration

E-post: studentsupport@hig.se
Telefon: 026-64 81 00
Telefontid: Måndag - Torsdag 09.00–10.00
Citera
2024-03-04, 10:03
Medlem
Bli inte personlig tränare. Du kommer ångra det så sjukt hårt.
Citera
2024-03-04, 11:01
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Bli inte personlig tränare. Du kommer ångra det så sjukt hårt.
Kan du förklara?
Citera
2024-03-04, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Kan du förklara?

Man har träning som en stor del av sitt liv och ser att det vore roligt att arbeta med det. Jag köper det.
Det som händer sen är mindre kul, om det inte är så att man är ekonomiskt oberoende och bara vill göra det på kul.

Säg att man börjar arbeta på SATS. Du börjar på nivå 1. Du har en satt timlön som bara räknas när du tränar någon. Den timlönen kommer jag inte ihåg i huvudet men är inte bra. Du måste som ny gå igenom lista på nya medlemmar där det ingår en timmes PT och då ska du sälja in paket.
Annars går arbetsdagen och du får inte en krona betalt.
De första 2 veckorna tror jag det är har du en garantilön dock.

Det är väldigt mkt slit, väldigt mkt admin och mejla, ringa etc för att boka. Sen ska du på den timmen locka in personen att betala galna pengar för dig som är nyexad. Det finns de som har nivå 2 och 3 också.

Väljer du att starta eget direkt så är det samma där men ännu svårare då du inte får någon lista att ringa på. Vilka ska du ragga in förutom familj och vänner? Då kommer också Skatteverket att knacka på dörren och du märker att det är omöjligt att få in en bra lön.

Personlig tränare är för att man tycker det är jävligt roligt men man ska vara medveten om att man får jobba stört många timmar utan lön och den totala lönen en månad är inte speciellt bra mot vad man lägger ner.

I dagens läge också där det finns mkt på appar, youtube, instagram etc så tycker jag PT är ett utdöende yrke.

Ja, jag har själv arbetat på SATS.
Senast redigerad av Minkapten 2024-03-04 kl. 11:32.
Citera
2024-03-04, 11:35
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Man har träning som en stor del av sitt liv och ser att det vore roligt att arbeta med det. Jag köper det.
Det som händer sen är mindre kul, om det inte är så att man är ekonomiskt oberoende och bara vill göra det på kul.

Säg att man börjar arbeta på SATS. Du börjar på nivå 1. Du har en satt timlön som bara räknas när du tränar någon. Den timlönen kommer jag inte ihåg i huvudet men är inte bra. Du måste som ny gå igenom lista på nya medlemmar där det ingår en timmes PT och då ska du sälja in paket.

Det är väldigt mkt slit, väldigt mkt admin och mejla, ringa etc för att boka. Sen ska du på den timmen locka in personen att betala galna pengar för dig som är nyexad. Det finns de som har nivå 2 och 3 också.

Väljer du att starta eget direkt så är det samma där men ännu svårare då du inte får någon lista att ringa på. Vilka ska du ragga in förutom familj och vänner? Då kommer också Skatteverket att knacka på dörren och du märker att det är omöjligt att få in en bra lön.

Personlig tränare är för att man tycker det är jävligt roligt men man ska vara medveten om att man får jobba stört många timmar utan lön och den totala lönen en månad är inte speciellt bra mot vad man lägger ner.

I dagens läge också där det finns mkt på appar, youtube, instagram etc så tycker jag PT är ett utdöende yrke.

Okej, det här var ju mycket intressant att läsa, jag är glad att jag frågade. Tackar för infon!
Citera
2024-03-04, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Okej, det här var ju mycket intressant att läsa, jag är glad att jag frågade. Tackar för infon!

MEN, det är kul! Det är rolig plats att vara på, man får mkt bra tid till sin egen träning och man kan spana in trevligheter hela dagen

Men vill man tänka ekonomiskt är det ingen bra arbetsplats.
Så allt beror på vad man vill. Det behöver inte vara för alltid utan en period i livet.
Bara man förstår den ekonomiska biten så
Citera
2024-03-04, 12:46
Medlem
Citat:

Mycket bra poäng som jag tror är viktig att ta i beaktning om man satsar på PT-yrket. Ska man sköta det på egen hand så kommer man behöva konkurrera ut andra PT:s för att få klienter, och arbetar man på en kedja så kommer man behöva arbeta under deras villkor. Förstnämnd faktor kräver gediget arbete då man behöver exponeras och utmärka sig gentemot mer erfarna PT:s, medan sistnämnd faktor troligen inte kommer vara associerad med optimala arbetsvillkor alla gånger.

Med det sagt så kan man mycket väl satsa på PT ändå. Kanske är man medveten om svårigheterna, eller så vill man snarare ha det som en extragrej. Ska man satsa på PT så tror jag att HIG:s program är ett utmärkt val. Utbildningen är gratis, den erbjuds av en riktig högskola, den är CSN-berättigad, man kan erhålla den branschgemensamma FRISK-licensen och även eureopeiska certifieringar, samt att man kan fortsätta med det idrottsvetenskapliga kandidatprogrammet vid intresse. Ett klokt alternativ till alla dyra "bli PT på två veckor online och få vår egenkomponerade PT-certifiering som ite säger ett skvatt"-utbildningar som finns där ute.
Citera
2024-03-09, 22:29
Medlem
Tack för era svar! Bra generell info om yrket, hade gärna hört från någon som har gått just denna utbildning men förstod att det var ett long shot.

Jag ska inte satsa på en karriär som PT men är intresserad av tränings- och kostvetenskap och det är den inriktningen jag vill ha på det yrke som sedan ska bli min karriär. De kommer gå att kombinera. Sedan vore det kul som extrajobb under tiden jag pluggar (går en lång utbildning med 3.5 år kvar till examen), räknar inte med några stora slantar men skulle vara kul att få hjälpa folk med träningsmotivationen och som bonus få gratis gymkort och lite extra inkomst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in