• 2
  • 3
2024-06-18, 13:51
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Det är eller var en inte helt ovanlig maträtt, exempelvis i skolmatsalar. Och vi åt det då och då hemma.

Om du söker på "spenatsoppa med ägghalva" får du upp mängder med recept, och många kallar den "klassisk".

Den jag länkar till har grädde i sig. Men förr till vardags så bara redde man spenat och buljong. Och sedan en ägghalva till.

https://www.koket.se/klassisk-spenatsoppa-med-agghalvor

TS hade ju inget i bara spenaten, I bästa fall vatten. Och dessutom var det bara han som ätit rätter med spenat i.
Citera
2024-06-18, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HonSmFngadeBlixten
TS hade ju inget i bara spenaten, I bästa fall vatten. Och dessutom var det bara han som ätit rätter med spenat i.
Jag svarade på inlägget. Utspädd spenat var i alla fall inte förr än ovanlig maträtt.
Citera
2024-06-18, 13:56
Medlem
Citat:
Jag svarade på inlägget. Utspädd spenat var i alla fall inte förr än ovanlig maträtt.

OK, men alla vi är inte över 60.
Citera
2024-06-18, 14:02
Medlem
Citat:
OK, men alla vi är inte över 60.
Men uppenbart förekommer den fortfarande som en okej maträtt.

Jag har länkat, men kan göra det igen.

Testa själv, det är riktigt gott.

Och som sagt, det jag svarade på var påståendet om att det inte skulle förekomma.

Man kan naturligtvis göra som ts skriver, bara ha spenat och salt, men det blir klart bättre om man reder soppan och kanske kryddar upp den något.

Man kan för övrigt göra precis samma sak med nässlor. Kanske lite sent nu, men skörda ett gäng i slutet av maj så kommer du kunna få en suverän maträtt.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-06-18 kl. 14:07.
Citera
2024-06-18, 14:12
Medlem
Citat:
Men uppenbart förekommer den fortfarande som en okej maträtt.

Jag har länkat, men kan göra det igen.

Testa själv, det är riktigt gott.

Och som sagt, det jag svarade på var påståendet om att det inte skulle förekomma.

Man kan naturligtvis göra som ts skriver, bara ha spenat och salt, men det blir klart bättre om man reder soppan och kanske kryddar upp den något.

Man kan för övrigt göra precis samma sak med nässlor. Kanske lite sent nu, men skörda ett gäng i slutet av maj så kommer du kunna få en suverän maträtt.

Har ätit spenat på alla möjliga sätt men aldrig upptinad i en djup tallrik. Det är väl TS som ska ge ut recept eftersom han är spenatexpert. Det är en väldigt vek trådstart att säga att alla ni äter upptinad spenat i en djup tallrik, jag har massa recept men jag tänker inte dela med mig. Hur fan blir inte den kastad?
Citera
2024-06-18, 14:19
Medlem
Citat:
Har ätit spenat på alla möjliga sätt men aldrig upptinad i en djup tallrik. Det är väl TS som ska ge ut recept eftersom han är spenatexpert. Det är en väldigt vek trådstart att säga att alla ni äter upptinad spenat i en djup tallrik, jag har massa recept men jag tänker inte dela med mig. Hur fan blir inte den kastad?
Men vad är det du inte förstår med att det förekommer recept med spenatsoppa?

Blir nästan frustrerad av att du inte känner till att det är en klassisk maträtt. För att inte tala om lyxvarianten med nässlor istället för spenat. Kan serveras på vilken finkorg som helst.

Liksom, man behöver inte vara speciellt kulinariskt kunnig eller över sextio år för att känna till det. Tror du att recepten jag länkade var från sextiotalet?

Sedan överdrev säkert ts när hen skrev spenat och vatten. Men spenat och buljong fungerar absolut, även om det blir godare och matigare med lite smör och grädde och att man reder den.

Det jag från början svarade på var någon som skrev att det aldrig skulle hänt att man ätit spenat i djup tallrik.
Citat:
Det är väl ingen som äter lite utspädd spenat i en djup tallrik? Det har väl aldrig ens förekommit? Lustigt att hitta på något och sedan bli arg på det.

Tror jag sa bli arg på enhörningar idag.

Spenat brukar folk ha i gratänger, pajer och ibland som sås till en viss maträtt.
(FB) Spenat för icke-spenatätare ???
Senast redigerad av Pillerarm 2024-06-18 kl. 14:33.
Citera
2024-06-18, 14:33
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Nu vill jag inte vara partypoopern här.

Men spenat ska ju vara så jävla nyttigt har man ju alltid hört
Men stoppar man i spenatpuckar i allt så får man i sig en hel del nitrit = inte bra för dnat

Om man bryr sig om hälsan och sånt.
Cancer får vi väl alla ändå
Citera
2024-06-18, 14:39
Medlem
Citat:
Men vad är det du inte förstår med att det förekommer recept med spenatsoppa?

Självklart förekommer spenatsoppa. Men nej, jag har faktiskt aldrig ätit den i den version TS säger.

Den ska tydligen vara äcklg och ingen gillar den. Men jag tycker om spenat i de flesta former, men jag går bara efter vad TS tror om världen. Att han hatar spenat får väl stå för honom. Att han tror att källarhålsspenat är som folk äter den, det är verkligen inte mitt fel.

Inte fan går man och äter spenat i vatten på restaurang.
Citera
2024-06-18, 14:41
Medlem
Citat:
Självklart förekommer spenatsoppa. Men nej, jag har faktiskt aldrig ätit den i den version TS säger.

Den ska tydligen vara äcklg och ingen gillar den. Men jag tycker om spenat i de flesta former, men jag går bara efter vad TS tror om världen. Att han hatar spenat får väl stå för honom. Att han tror att källarhålsspenat är som folk äter den, det är verkligen inte mitt fel.

Inte fan går man och äter spenat i vatten på restaurang.
Nu svarade jag på ditt påstående om att det aldrig förekommit att man ätit spenatsoppa i djup tallrik.

Så nu kanske du kan släppa det och ge med dig.

För övrigt skrev ts inte att hen hatar spenat, hen undrade varför vi inter mer av den goda grönsaken.

Om du läser trådstarten igen så kanske du kommer in i matchen.
Citera
2024-06-19, 11:59
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Jag fräste spenat i smör och kryddade med svartpeppar. Det var lyckat, och det var inte en lång stund spenaten var i pannan. Jag har ingen aning om varför jag lyckades, då jag är ett haveri i köket, men det var ju en bomb av smak man krängde. Jag fick direkt impulsen att blanda spagetti med den här spenaten. Det är en blandning jag tror på, spenat och pasta.

Vad skulle jag mer kunna blanda in så att det blir mer av ett recept? Finns det någon böna eller nötter man kan ha med i röran? Ja som det låter, jag har ingen aning! Jag vill inte ha något kött i detta alls.
Du kan,helt riktigt, blanda till lite av det ena och lite av det andra, allt efter tycke och smak.

Men glöm inte vitlöken bara så är du snäll.

Vita bönor passar bättre än svarta eller röda till spenat.
Men det är upp till dig.

Feta-ost passar alldeles utmärkt till spenat.
Du kan ha vilken ost som helst, Halloumi tex.
Eller indisk Panir-ost (som Halloumi ungefär). Och då kryddar du med curry, spenaten alltså.

Du kan göra stuvad spenat, eller köpa stuvad spenat i påse, precis som påse med hackat spenat.

Svamp, halloumi-tärningar och små vita bönor, med runda, röda ringar röd "spansk peppar-chili".
Det kan du ha på tex rostade mackor, med smält ost ovanpå om du vill - eller bara riven Parmesan.
Citera
2024-06-19, 16:44
Medlem
Spenatknödel är gott!
Citera
2024-06-24, 20:49
Medlem
GregerMedeltids avatar
Stuvad spenat har aldrig varit någon favorit, det får mig mest att tänka på barndomens skollunch tillsammans med panerad fisk och ångkokt potatis.

Nej, spenat gör sig bättre färsk i en sallad, eller i någon indisk gryta som palak paneer, eller fräst snabbt i det panna med smör och vitlök.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in