Citat:
Ursprungligen postat av
Al-Gore-Rytm
Jag fräste spenat i smör och kryddade med svartpeppar. Det var lyckat, och det var inte en lång stund spenaten var i pannan. Jag har ingen aning om varför jag lyckades, då jag är ett haveri i köket, men det var ju en bomb av smak man krängde. Jag fick direkt impulsen att blanda spagetti med den här spenaten. Det är en blandning jag tror på, spenat och pasta.
Vad skulle jag mer kunna blanda in så att det blir mer av ett recept? Finns det någon böna eller nötter man kan ha med i röran? Ja som det låter, jag har ingen aning! Jag vill inte ha något kött i detta alls.
Du kan,helt riktigt, blanda till lite av det ena och lite av det andra, allt efter tycke och smak.
Men glöm inte vitlöken bara så är du snäll.
Vita bönor passar bättre än svarta eller röda till spenat.
Men det är upp till dig.
Feta-ost passar alldeles utmärkt till spenat.
Du kan ha vilken ost som helst, Halloumi tex.
Eller indisk Panir-ost (som Halloumi ungefär). Och då kryddar du med curry, spenaten alltså.
Du kan göra stuvad spenat, eller köpa stuvad spenat i påse, precis som påse med hackat spenat.
Svamp, halloumi-tärningar och små vita bönor, med runda, röda ringar röd "spansk peppar-chili".
Det kan du ha på tex rostade mackor, med smält ost ovanpå om du vill - eller bara riven Parmesan.