Citat:
Ursprungligen postat av
girl12345
Tack för din omtanke
Jag har läst mina journaler.
Det fanns ingen medicinskt grund överhuvudtaget att stympa mina äggstockar.
Gynekologen har redan erkänt att han gjorde fel. Han kan knappast neka det. Man får aldrig stympa organ utan patientens samtycke. Det fanns varken medicinskt grund, och inte heller samtycke.
Förstår att du bär en enorm smärta bortom beskrivning. Om det är som du säger borde du ha alla chanser att få rätt. Ibland mal kvarnarna långsamt, och det krävs att vara ihärdig.
Trots upprördheten, försök att ej gå i affekt (känslostorm). Är du arg eller upprörd har de personer du interagerar med ett övertag eftersom du kommer i obalans, och inte kan tänka klart. Under ett viktigt möte är det ok att be om en minut, gå på toaletten och andas för att lugna ner sig, allt för att kunna agera på ett sätt som för närmare målet. I ditt fall upprättelse och kompensation.
När du talar med myndighetspersoner, tänk att de är människor som har sina svagheter och styrkor. Försök att samarbeta för att komma framåt, för din skull. Gör upp en plan hur du ska gå vidare, be patientnämnden om hjälp, visa tacksamhet. Då ökar viljan att hjälpa dig. Jag vet att det inte ska spela någon roll hur vi beter oss om vi har rätt och det finns en patientskada, men du får, i det här fallet verkar det som, bättre hjälp om du visar god vilja. Alla som säger emot dig är inte idioter, försök att finna en väg att nå fram så du får adekvat hjälp.
Samla alla dokument, lusläs journalen. Hur beskrivs operationen? Hoppar läkaren över förklaringen till varför han avlägsnar dina äggstockar, konstaterar han bara att det utfördes? Skriver han rentav att ni hade kommit överens om detta? Var en detektiv, och leta efter fakta.