2024-03-03, 20:19
Medlem
zombie-nations avatar
Står det något i journalen som kan stötta läkaren i hans agerande? Det är rätt viktigt att veta. Om han har lagt in något som han kommer använda sig att försvara sig med?

Annars för jävligt. Men är inte förvånad. Tycker däremot att folk här är idioter, att man inte ska få vara arg när man kastrerats mot sin vilja. Att man har en mentalsjukdom då. Tänk den kille som skulle ta bort en ofarlig cysta och hela pungen åker och sedan får han höra att han inte får ha känslor.

Känner till den här skaraborgsläkaren så jag vet att sådant här händer.

Och den som sa att man ska anmäla genom vården så går det till polisen. NEHHHJ. Klart man anmäler inom vården men man måste även anmäla separat till polisen då IVO inte gör detta. I de fall någon blivit fälld av rätten har anhöriga till patienten polisanmält.

Sedan ta kopia på journalen. Han kan ändra den, det kommer synas om han gör det, men det är ändå viktigt.

Aldrig att jag skulle operaras av någon som hatade mig. Men visst, jag har också tvingats till läkare som hatat mig, men inte under lika seriösa omständigheter. Ni andra som läser, sluta tro på era läkare om magkänslan säger att det är fel på hen.
Citera
2024-03-03, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girl12345
Läkaren stiliserade mig helt utan samtycke. Samt tog bort båda mina äggstockar. Även detta, helt utan samtycke, och totalt mot min vilja.

Jag hade en cysta på vardera äggstock. Som skulle tas bort. Båda var små i storleken. Överenskommelsen var att ta snabbtest under pågående operation, för att se om det var cancer. Om det var cancer, då hade läkaren tillstånd att ta bort äggstockar. Men han följde inte överenskommelsen överhuvudtaget.

Angående cystan på höger äggstock, så visade snabbtestet att det inte är cancer. Trots detta, så tog han bort hela högra äggstocken, istället för att bara ta bort själva cystan.

Angående cystan pa vänster äggstock, så gjorde han inget snabbtest överhuvudtaget! Istället så tog han bort en stor del av min vänstra äggstock.

Så han stympade hela min högra äggstock, och en stor del av vänster äggstock. Detta orsakade mig klimakteriet OMGÅENDE! Min ilska obeskrivlig.

Han tog även bort äggledare.

Han försökte även lura mig att ta bort min friska livmoder. Även detta helt utan medicinsk grund. Jag lyckades hindra honom från att stympa min livmoder. Eller jag tror det åtminstone . Jag kan inte säkert säga om livmodern är kvar. Hursomhelst så stympade han mina äggstockar, och orsakade mig klimakteriet OMGÅENDE. Jag är alldeles för ung för klimakteriet, och han berövade mig möjligheten att nånsin kunna bli mamma.

Jag gjorde polisanmälan som omgående lade ner min polisanmälan, trots att gynekologen har begått grovt tjänstefel, och grovt vållande till kroppsskade. Och även grovt dataintrång. Hur kan polisen lägga ner detta ? Dom hänvisa att detta är en fråga för IVO. Andra patienter kan göra polisanmälan för betydligt mindre allvarliga brott. Deras polisanmälan har lett till fällande dom. Men min polisanmälan, som är betydligt allvarligare, lägger dom ner OMGÅENDE. Trots att 3 brott har begåtts. Jag är totalt förkrossad.

Du kan förstås stämma honom civilrättsligt med, om du verkligen har på fötterna (du vill inte förlora och riskera stora kostnader.)
Lider med dig!
Citera
2024-03-03, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Du kan förstås stämma honom civilrättsligt med, om du verkligen har på fötterna (du vill inte förlora och riskera stora kostnader.)
Lider med dig!

Tusen tack för dina snälla ord. Jag uppskattar verkligen det 🙏❤
Citera
2024-03-03, 20:32
Medlem
Citat:
Det är ju nån läkare i västra Götaland som gjort detta mot en mängd kvinnor har jag för mig. Är det samma läkare så gör gemensam sak med övriga drabbade!
Inte helt ovanligt att läkare leker gud och/eller är farliga. Det är ju ett jävla övergrepp han utsatte dig för, tex att inte kunna få barn.

Jo du har helt rätt.

Jag har dessutom hamnat i klimakteriet pga denna läkare. I en alldeles för ung ålder
Citera
2024-03-03, 20:33
Medlem
zombie-nations avatar
Han kommer troligen påstå att ni kom överens om att ta bort äggstockarna. Vi behöver samma som i många andra länder, att man får skriva på papper innan operationen. Om inte annat för att man opererat fel patient ibland.
Citera
2024-03-03, 20:38
Citat:
Ja
Har du varit i kontakt med något fertilitetscentrum? Dels så kan de kanske hjälpa dig med hormonsubstition så du slipper klimakteriebesvär och dels så kan de kanske faktiskt hjälpa dig att försöka skörda ägg ur det som återstår av ena ovariet.
Citera
2024-03-03, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Står det något i journalen som kan stötta läkaren i hans agerande? Det är rätt viktigt att veta. Om han har lagt in något som han kommer använda sig att försvara sig med?

Annars för jävligt. Men är inte förvånad. Tycker däremot att folk här är idioter, att man inte ska få vara arg när man kastrerats mot sin vilja. Att man har en mentalsjukdom då. Tänk den kille som skulle ta bort en ofarlig cysta och hela pungen åker och sedan får han höra att han inte får ha känslor.

Och den som sa att man ska anmäla genom vården så går det till polisen. NEHHHJ. Klart man anmäler inom vården men man måste även anmäla separat till polisen då IVO inte gör detta. I de fall någon blivit fälld av rätten har anhöriga till patienten polisanmält.

Sedan ta kopia på journalen. Han kan ändra den, det kommer synas om han gör det, men det är ändå viktigt.

Aldrig att jag skulle operaras av någon som hatade mig. Men visst, jag har också tvingats till läkare som hatat mig, men inte under lika seriösa omständigheter. Ni andra som läser, sluta tro på era läkare om magkänslan säger att det är fel på hen.

Skulle du vilja berätta vem läkaren är? Eller pm? Undrar jag om det är han som härjat även i Blekinge..
Citera
2024-03-03, 20:46
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Skulle du vilja berätta vem läkaren är? Eller pm? Undrar jag om det är han som härjat även i Blekinge..

Nä, inte i Blekinge, glömt vad han heter tyvärr. Ingreppen denna gjorde var kanske 15 år sedan.
Citera
2024-03-03, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation

Det är väl klart att TS får ha känslor och emotionellt reagera när detta händer. Men det är skillnad på att vara ledsen och arg över en situation och att anmäla och anklaga myndigheter för tjänstefel när saker inte blir som man vill.

Nu tror jag inte det är mig du syftade till med polisen men ändå;
Självklart ska polisanmälan göras om ett brott har begåtts. I detta fall har anmäla till polisen gjorts men detta bedömdes vara utanför deras område, alltså inte ett brott, så de hänvisade ts vidare. Och istället för att acceptera de anklagar ts polisen för att göra fel.

På samma sätt har ts försökt anmäla läkaren för olaga dataintrång när läkaren kollat journalen vilket polisen la ner på en gång eftersom situationen inte faller in under olaga dataintrång. Men ändå tycker TS att polisen gör fel. Beror snarare på att ts inte förstår hur lagen och vårdutredningar går till.
Citera
2024-03-03, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nosajthing
Jag har ingen insyn i vad som hänt i det här fallet och kan också tycka att vissa saker skulle behöva förtydligas för att folk ska ha en chans att hjälpa till, men TS refererar ju till och med på vissa håll i tråden till liknande fall som inträffade nyligen.

Den här läkaren bidrog alltså till att operera bort livmödrarna på inte bara en - utan minst sex - fortfarande fertila kvinnor helt utan indikation. Så visst kan man önska att läkare hade bättre omdöme än så, men bevisligen har de inte alltid det.

Precis! Du har helt rätt
Citera
2024-03-03, 21:00
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Tack för din omtanke

Jag har läst mina journaler.

Det fanns ingen medicinskt grund överhuvudtaget att stympa mina äggstockar.

Gynekologen har redan erkänt att han gjorde fel. Han kan knappast neka det. Man får aldrig stympa organ utan patientens samtycke. Det fanns varken medicinskt grund, och inte heller samtycke.

Förstår att du bär en enorm smärta bortom beskrivning. Om det är som du säger borde du ha alla chanser att få rätt. Ibland mal kvarnarna långsamt, och det krävs att vara ihärdig.

Trots upprördheten, försök att ej gå i affekt (känslostorm). Är du arg eller upprörd har de personer du interagerar med ett övertag eftersom du kommer i obalans, och inte kan tänka klart. Under ett viktigt möte är det ok att be om en minut, gå på toaletten och andas för att lugna ner sig, allt för att kunna agera på ett sätt som för närmare målet. I ditt fall upprättelse och kompensation.

När du talar med myndighetspersoner, tänk att de är människor som har sina svagheter och styrkor. Försök att samarbeta för att komma framåt, för din skull. Gör upp en plan hur du ska gå vidare, be patientnämnden om hjälp, visa tacksamhet. Då ökar viljan att hjälpa dig. Jag vet att det inte ska spela någon roll hur vi beter oss om vi har rätt och det finns en patientskada, men du får, i det här fallet verkar det som, bättre hjälp om du visar god vilja. Alla som säger emot dig är inte idioter, försök att finna en väg att nå fram så du får adekvat hjälp.

Samla alla dokument, lusläs journalen. Hur beskrivs operationen? Hoppar läkaren över förklaringen till varför han avlägsnar dina äggstockar, konstaterar han bara att det utfördes? Skriver han rentav att ni hade kommit överens om detta? Var en detektiv, och leta efter fakta.
Senast redigerad av skoputs 2024-03-03 kl. 21:07.
Citera
2024-03-03, 21:07
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemvarare
Nu tror jag inte det är mig du syftade till med polisen men ändå;
Självklart ska polisanmälan göras om ett brott har begåtts. I detta fall har anmäla till polisen gjorts men detta bedömdes vara utanför deras område, alltså inte ett brott, så de hänvisade ts vidare. Och istället för att acceptera de anklagar ts polisen för att göra fel.

Hur kan det inte vara medveten vållande av kroppsskada? Det var ju inget som gick fel, är det så ska man få pengar av patientförsäkringen. Men allt gick ju rätt till, bara att hon fick op hon inte sagt ja till. Och vad jag förstår att inga konstigheter tillkom vid op.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in