2006-08-10, 15:51
Medlem
cosmic_dancers avatar
Hoppades på att få lite fina fiskrecept. Helst några där man kan utesluta kolhydrater, potatis, pasta etc.

Har tgait fram torsk, så något på torsk alltså. Har sjävl bläddrat i lite böcker men hittar inget speciellt och sen är det så mycket man ska ha i som jag inte har hemma.

Har som sagt torsk
tomat
sparris
fänkål
kapris
kronärtskocka
morötter
linser
kålrot
broccoli

något man kan hitta på?
Citera
2006-08-10, 20:03
Medlem
Blåbärskungens avatar
Jag brukar köra fryst torskfilé i ugn insmord i citron och sambal Oelek, innan jag kör in den så lägger jag tunna tomatskivor över. Enkelt och gott, har man ingen sambal kan man ju ta någon annan stark krydda.

Om det är färsk sparris du har kan du fixa till en enkel och smaskig förrätt, koka sparrisen och gör en vinägrett med olja, vinäger och kapris.
Citera
2006-08-10, 20:56
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blåbärskungen
Jag brukar köra fryst torskfilé i ugn insmord i citron och sambal Oelek, innan jag kör in den så lägger jag tunna tomatskivor över. Enkelt och gott, har man ingen sambal kan man ju ta någon annan stark krydda.

Om det är färsk sparris du har kan du fixa till en enkel och smaskig förrätt, koka sparrisen och gör en vinägrett med olja, vinäger och kapris.

lät gott. Dock körde jag på en form av gryta. Hittade ett recept på nätet som jag ändrade lite

1 sguash
1 paprika
3-4 sparisar (hackade)
1 röd chili (finhackad)
1 bit fänkål
2 charlottenlökar
2-3 klyftor vitlök
timjan
persilja
mynta
fin hackad ingefära

Hacka alla grönsaker och fräs allt i en fraktör/teflon/wokpanna. Tillsätt sedan

2 dl matgrädde
1 msk vitvinsvinäger
salt och peppar

Tärna två-tre torskfileér och stek dem i en annan panna eller i grönsaksröran. Låt det puttra några minuter. Häll upp på tallrik, dekorera med timjan, mynta och persilja.

Tips: Det kan nog även vara gott med en klick greme fraiche och finhackad chili.

Lycka till
Citera
2006-08-11, 19:14
Medlem
redbull72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blåbärskungen

Lät gott det där! Hur länge har du dem i ugnen? vilka grader?
Citera
2008-12-20, 00:11
Medlem
Bronco68s avatar
Kan fylla pa med ett fiskrecept som är enkelt och ger ett mycket gott resultat:

Ingredienser
  • Fisk (t.ex. torsk, havsabborre eller liknande; 1 - 2 filetter)
  • Jätteräkor (en handfull)
  • Vitlök (en klyfta)
  • En liten gul lök
  • En morot
  • En tomat
  • Selleri (en stjälk)
  • Vitt vin (ett glas)
  • Grädde (ca 1,5 dl.)
  • Salt (gärna nepalskt eller Fleur de sel)
  • Svartpeppar
  • Socker (1 - 1,5 teskedar, gärna rörsocker)
  • Fiskbuljungtärning (fransk av märket Court-Boulloin; ta bara en tredjedels tärning da den är mycket sur i smaken)
  • Hummerfond (ca. 1 dl.)
  • Ett knippe dill
  • Ett knippe persilja (flatbladig)
  • Saffran (1 - 2 tsk.)

Tillvägagangssätt

Tryck sönder vitlöksklyftan med bredsidan av kniven, avlägsna skalet och bada ändarna. Hacka vitlöken i skivor. Kasta i en klick smör i en stekpanna med höga sidor. När smöret bryns, tillsätt den hackade vitlöken och stek den till den börjar bli lätt brunfärgad. Under tiden hacka morot, tomat, sellerie och den gula löken i sma tärningar; tillsätt dessa till vitlöken i stekpannan.

Lat grönsakerna fa "gona till sig" nagra minuter i stekpannan och tillsätt sedan fisken. Skruva upp värmen pa full patte, och när fisken börjar ta färg, ös i vinet och buljongtärningen. Det skall riktigt fräsa om det. Därefter tillsätts hummerfonden och grädden. Skruva ner pa halv värme. Lat puttra en stund. Nu är det dags att smaksätta med en rejäl skopa salt, socker och med nymalen svartpeppar. Lat puttra ytterligare en stund, skruva ner värmen pa noll. Tillsätt nu saffran, räkorna och den finhackade dillen och persiljan. Lat dra i nagra minuter. Klart! Eventuellt kan man ocksa stö över lite rivet citronskal (fran obehandlad citron förstas) pa slutet.

Denna rätt har jag nog kockat ett 50-tal ganger och alltid fatt högsta betyg av mina matgäster.
Senast redigerad av Bronco68 2008-12-20 kl. 00:21.
Citera
2008-12-20, 04:15
Medlem
klybans avatar
Torsk med räkost sås:

400g Torsk
1 Stor purjo(gillar man purjo så kan man ta mer det gör jag )
4 Tomater
5dl Cream fraish
400g Räkost typ kavli
1 tärning fiskbuljong, krossad.
Olivolja
peppar.

Fräs purjon mjuk i olivolja, krydda av med peppar
Lägg Purjon i en form
Fördela fisken över purjon.
Skiva tomaterna och fördela dessa över fisken.
Till sist häller du över räkost och cream fraish som du blandat till, smaka av med peppar.
In i ugnen i 15-20min i 225grader, är lite osäker på tiden oftast brukar jag ta ut den när den fått fin färg och bubblar även i mitten.

Till detta serverar du pressad potatis, detta är en enkel och jäkligt god fiskrätt.
Brukar använda torsk men funkade utmärkt med både spätta filéer, pangaius men blir säkert god med andra fisksorter också.
Brukar ofta ha fisken fryst gör inte det direkt för jag vill ha den fryst utan glömmer ofta att ta fram den i tid

Brukar sällan behöva salta denna rätt pga att räkosten är oftast såpass salt att det räcker.
Gillar man sås kan man alltid öka upp räkost och cream fraish.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in