2024-03-02, 12:32
Medlem
Fick rådet att ta Sumatriptan mot min migrän, frågade läkaren om det är okej när jag äter lithium och han sa att det var lugnt, men läser nu bipackssedeln som säger att jag inte ska kombinera det, någon som vet vad som gäller?
Citera
2024-03-02, 12:36
Medlem
Hittar inget heller hur ofta jag kan ta det, kan jag ta det flera gånger i veckan?
Citera
2024-03-02, 12:51
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apanjullet
Fick rådet att ta Sumatriptan mot min migrän, frågade läkaren om det är okej när jag äter lithium och han sa att det var lugnt, men läser nu bipackssedeln som säger att jag inte ska kombinera det, någon som vet vad som gäller?

Ja det står
"Kombination av litium och serotonerga läkemedel såsom sibutramin, venlafaxin och sumatriptan har också associerats med serotoninergt syndrom. "

Jag har varit med om slarviga läkare som satt in saker de inte ska sätta in, men kanske att de är lugnt med dosen jag har ingen aning, tycker du borde ta upp detta och påpeka det igen och kanske du får en bra förklaring.
Citera
2024-03-02, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Ja det står
"Kombination av litium och serotonerga läkemedel såsom sibutramin, venlafaxin och sumatriptan har också associerats med serotoninergt syndrom. "

Jag har varit med om slarviga läkare som satt in saker de inte ska sätta in, men kanske att de är lugnt med dosen jag har ingen aning, tycker du borde ta upp detta och påpeka det igen och kanske du får en bra förklaring.

Just det här fallet är inte särskilt slarvigt. Det går bra att kombinera de i terapeutiska doser. Man skall ju inte använda triptaner mer än två gånger i veckan oavsett. Behöver du göra det bör du istället be om profylaktisk behandling med betablockerare eller ARB.
Citera
2024-03-02, 13:37
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leledai
Just det här fallet är inte särskilt slarvigt. Det går bra att kombinera de i terapeutiska doser. Man skall ju inte använda triptaner mer än två gånger i veckan oavsett. Behöver du göra det bör du istället be om profylaktisk behandling med betablockerare eller ARB.

Du har nog helt rätt, känner igen det där lite från härom veckan ifrån att hört tjafs på apoteket om att de va något om migränmedicin skulle användas vid få tillfällen i veckan när jag stod i kö.
Och de var något liknande svar hon fick att använda sig av annan behandling.
Citera
2024-03-02, 15:09
Medlem
Mayordomos avatar
Citat:
Ja det står

Intressant! Hade ingen aning om att litium påverkade serotonin.
Citera
2024-03-02, 18:52
Medlem
Citat:
Ja det står

Ja det var det jag läste
Citat:
Ursprungligen postat av leledai
Aha! Men, ”man skall inte använda triptaner mer än två gånger i veckan”, vart läser du det? För allt jag hittar är per dygn, står inget när man läser om medicinen tex https://www.apotea.se/sumatriptan-teva-tablett-50-mg-2-st eller på FASS?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in