2024-03-01, 22:04
Medlem
Skulle man ha möjlighet och rätt till att gå i pension i princip när man vill eller finns det som krav att man måste jobba vid en vis ålder för att få rätt att gå i pension?

Jag tänker mig om man haft bra tjänstepension och skulle få den pension som majoriteten får i pension vid det normala pensionsåldern, liksom 65 år.

Skulle man egentligen kunna gå i pension när man vill, liksom 30, 35 eller 40 års åldern?

Eller skulle Sveriges myndighet neka ens begäran om att gå i pension när man t.ex är 30?

OBS: Nu pratar jag då rent hypotetiskt. Om man nu skulle ha haft stort arbete med tjänstepension, som gjorde det möjligt att vid beräkning skulle man få ca 30.000kr i pension, när man bara har nått åldern 30 år.
Citera
2024-03-01, 22:09
Medlem
Klart du kan gå i "pension" vid 30år. Om du har sparat egna pengar för det. Inget du gör på papper dock, utan att man bara slutar jobba och lever livet, eller vad man nu gör.
Inkomstpension, tilläggspension och premiepension får du bara från och med när du är 63år.
Senast redigerad av Noccofocus 2024-03-01 kl. 22:13.
Citera
2024-03-01, 22:11
Avslutad
Pensionspengarna kan endast tas ut vid 65 års ålder.
Det är för att man ska hinna dö innan man får pengarna.

Det är uträknat så. Annars skulle vi inte ha råd med all invandring
Citera
2024-03-01, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Klart du kan gå i "pension" vid 30år. Om du har sparat egna pengar för det.
Inkomstpension, tilläggspension och premiepension får du bara från och med när du är 63år.

Fast det var ju biten med tjänstepension också och den kan man i många fall nalla på redan vid 55års ålder i många fall. Det är givetvis inte ekonomiskt försvarbart och nog inget man slutar jobba för om inte andra bitar är på plats. Men kan vara bra att veta om man t.ex blir obotligt sjuk i nån mindre trevlig sjukdom.

Men annars är det som du säger 63år som gäller.
Citera
2024-03-01, 22:24
Avslutad
Som nämnt ovan kan du gå i "pension" när du vill om du sparat undan egna pengar. Men då är det inte pension i formell mening utan att leva på sina egna avsättningar.

Om du däremot vill lyfta de pensionspengar du betalt in via dina löner, och som staten förvaltar, så gäller just nu som tidigast 63 år om du är född i början av 1960-talet. Jag vet inte när du är född men om man leker med tanken att du är runt 40, dvs född i 80-talets början, så kommer det nog vara så att du är 66-69 innan du kan lyfta dina inbetalningar till din statliga allmänna pension.

Har du betalt in till tjänstepension kanske du kan lyfta dem tidigare men kolla med respektive pensionsförvaltare om deras gräns för att betala ut. En hel del betalar ut först vid 60 års ålder, en del vid 55 och andra lite senare. Så kolla med varje förvaltare.

Det du behöver tänka på att är du i så fall lyfter dina pengar (just nu) före 66 års ålder betalar du drygt 30 % på din pension i skatt. Just nu efter 66 års ålder betalar du bara 18 % i skatt på din pension och dina löner.
Citera
2024-03-01, 22:36
Medlem
Conor-MacGyvers avatar
Om man har jobbat mycket och med mycket hög lön så känner jag att man har rätt så bra koll på läget.

Måste man fråga på flashback så har man nog inte haft så mycket bra hög lön.
Citera
2024-03-02, 10:43
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik förtydligad.

Mod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem