Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-04, 16:56
  #13
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Hur stabilt är mobilt 5G? Vågar man förlita sig på det? Håller det utlovad hastighet?

Bor i en kåk som inte har fiber så vi har via kopparnätet som ska knipsas nu i vår. Vi kör TV, dotorer, telefoner över tråden nu. Dessutom jobbar jag en hel del online. Vågar man satsa på mobilt internet eller bör man plocka fram spaden och börja gräva ?

Jag använder själv 4G LTE som min primära uppkoppling (tjudring från telefonen till datorn, inte mobilt bredband med router) och det är ganska stabilt. Det händer väl någon gång att det ligger nere och då brukar det fungera att slå över till det gamla tröga 3G-nätet. Fast fiber kan ju också ligga nere när någon har grävt sönder en kabel eller saboterat ett fiberskåp (det hände nyligen inte så långt härifrån). Hastigheten brukar ligga på 50-60Mbps ner och 30Mbps upp. 5G kommer ju (jag är en byfåne som ännu inte har fått det här) ge ännu snabbare hastigheter och bättre svarstider, men jag personligen behöver ingen snabbare uppkoppling.

Huruvida fiber är värt det beror ju lite på vad det kostar att dra in det. Är man riktig kinkig med svarstider för onlinespel så vill man väl helst ha det.
Citera
2024-03-04, 18:04
  #14
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenVit
Hej!

Jag betalar nu typ 450kr för 100mb fiber + 100kr till fiberföreningen varje månad.

Jag använder det till att surfa och kolla på IP-TV.

Betalar även 130kr för mitt mobilabonnemang med lite surf.

Är det värt att ha fiber nu eller skulle jag kunna byta till mobilt 5g 100mb för 299kr i månaden?
Det är två olika användningsområden. Fiber har man hemma eller på kontoret. Mobilsurf har man på språng. Att sitta hemifrån och köra allt, inklusive streaming, genom en mobilsurf (oavsett 5G) känns svajigt. Och ja, jag har gjort detta periodvis (dock med 4G) så jag talar av erfarenhet.
__________________
Senast redigerad av Enterprise 2024-03-04 kl. 18:08.
Citera
2024-03-04, 18:58
  #15
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det är två olika användningsområden. Fiber har man hemma eller på kontoret. Mobilsurf har man på språng. Att sitta hemifrån och köra allt, inklusive streaming, genom en mobilsurf (oavsett 5G) känns svajigt. Och ja, jag har gjort detta periodvis (dock med 4G) så jag talar av erfarenhet.

Rör man sig i fibertäta områden där massor är uppkopplade och operatörerna inte ger det någon prio så brukar 4G gå rätt segt pga överbelastning. På t.ex Lidingö kan det gå trögare än vad det gör i Bollnäs, men det är väl för att på Lidingö har alla fiber eller råd att installera det och operatörerna orkar därför inte bry sig om att göra 4G-infrastrukturen toppklass där. 5G ska ju dock vara mindre känsligt för överbelastning än vad 4G är.
Citera
2024-03-04, 22:48
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Det finns ingen öppen fiber 100/100 som kostar mindre än 400kr/mån. Billigast är Bredband2 som kostar 359kr/mån de första 12 månaderna och sedan 399kr/mån. Det är väl bara när man bor i en BRF som har ett slutet (?) avtal som man kan få billig 1000/1000 fiber för typ 100kr/mån. Det gör inte alla.
Det beror på hur duktig man är på att hitta rätt priser. Och det beror främst på i vilken del av landet man bor. 400 kr/månad för 100/100 eller 100/10 är dyrt.

Jag är aldrig loyal till någon ISP. Byter hela tiden för att utnyttja 50%. Under 2 år hade min ISP glömt stänga av mitt fiber efter avslutat abonnemang trots bekräftelse via mail.
Citera
2024-03-04, 23:09
  #17
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenVit
Är det värt att ha fiber nu eller skulle jag kunna byta till mobilt 5g 100mb för 299kr i månaden?

Jag är gubbe och anser att där man kan ha trådat, ska man ha trådat.
Vad mig anbelangar skulle jag inte ha en 5G router hemma. Jag har fiber i min BRF och flera apparater hemma som ingen använder WiFi, utom min telefon.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback