Citat:
Ursprungligen postat av
Marittii
Jag bor i ett brf med en boln p 2,65 miljoner kronor med en 3 mn rrlig rnta p 4,70% just nu.
Jag har 850 000 kr som jag har rvt av familjen och just nu har min bank 4% rnta p sparkontot.
r det bst att spara denna summa just nu eller betala in denna summa pengar mot lnet? Behver ka min buffert / har fr hga bolnekostnader just nu dr runt 85% av min ln gr mot bostaden.
Du gav inte mycket information, men tittade genom trden fr f lite mer information och om jag frsttt det rtt s hade du ett ln p 3,35 miljoner och du har betalat av 700k p det och nu ligger ditt ln p 2,65 miljoner.
Du verkar ju kunnat betala av 700k p lnet utan anvnda dom 850k du ftt rva, men vore intressant om du kan sga vad fr inkomster & utgifter du har per mnad.
Alternativ 1 amortera 850k:
S frtillfllet r du ver 70% s du behver amortera 2% vilket borde vara 53k och lt oss sga du har 5% rnta, det betyder du har 132,5k rnta p 2,65 miljoner dock s kan du f -30% p rnta upp till 100k vilket r 30k sen 21% p dina 32,5k vilket r 6825kr.
S nu betalar du 53k amortering + 76825kr rnta varje r.
Om du slnger in 850k s sjunker ditt ln till 1,8 miljoner vilket r fortfarande typ 53% och du mste amortera 1% vilket borde vara 18k och rntan hamnar p 90k dr du behver inte betala 30k.
S nu betalar du 18k amortering + 60k rnta varje r, du sparar 35k + 16825kr per r.
Alternativ 2 ha 850k p sparkonto:
Du fr 4% rnta vilket r 34k, detta r dock 17825kr mindre n om du skulle amortera.
Dock s har du pengar p hand om nt skulle hnda, dock s har du pratat om du har en buffert p 120k. Dessutom s borde du ha A-kassa vilket gr det nnu mer tryggare.
Alternativ 3 investera 850k i BRA aktier/fonder:
Du skulle kunna starta en ISK konto och kpa XX Aktie/Aktier eller XX Fond/Fonder efter visa datum fr slippa lite skatt om du ska bara investera en kort stund.
Ett exempel r Cibus som ger mnadsutdelning, ifrn Februari 2023 till Januari 2024 s har man ftt MINST 10,34kr utdelning per aktie (lite mer nog men orkade inte rkna med alla decimal tecken).
Sen beror ju allt p vad du kper aktien fr sjlvklart, men lt oss sga du har tur och du kper aktien vid 100kr s betyder det att du fr 10% i avkastning i utdelning.
850k ger dig d 8500 aktier som kommer ge dig 85k utdelning vilket r hgre n dom 51825kr du sparar ifrn Alternativ 1 dr du amorterar 850k.
Utver det om du har kpt aktien vid 100kr och den gr upp till 130kr vilket den gjorde i Januari 2024 s har du gtt +30% vrde p dina 850k vilket r 255k och vips r dina aktier vrda 1,105 miljoner.
Sen lt oss sga du har riktigt otur och aktien inte gr upp nt mer p ett HELT r sen men du fr fortfarande utdelning s kommer du ha ftt 170k utdelning + 255k i aktie vrde utveckling och vips det r nstan hlften av dina 850k p 2 r bara.
r bara ett exempel, men finns mnga aktier dr ute men se till du vljer en aktie som ger utdelning och r en bra aktie.
Dessutom se till att kpa den p ISK s betalar du inte skatt p utdelningen.
Dessutom se till i bsta lge lgga in pengar i ISK efter 1:a Januari, April, Juli, Oktober och mjligtvis slja fre ocks. Fr spara p skatt om du ska slja dom snabbt och r inte lngtids investerare.