2024-04-08, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Ja det är väl snarare regel än undantag.
För nya bilar brukar man sällan skruva i själv så mycket. det är först när rosten fått fäste som egna ingrepp börjar...!
Citera
2024-04-08, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Man vill ju dessutom gärna göra ett bra jobb på sina egna saker (och andras förstås), göra rent och kolla av saker under tiden, vilket också tar tid. Minst en halvtimme per sida om allt fungerar som det ska skulle jag säga.
Man kan nog fixa det snabbare men då kommer kvaliteten att bli lidande och sitter nåt fast så försvinner tiden fort.

Mycket av skickligheten vad det gäller iaf lite äldre bilar är olika knep att få loss saker. Visst är det bara att plocka loss grejer är det en sak och då är väl en halvtimme per sida rätt rimligt.
Citera
2024-04-08, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Alltså jag tycker jag är en hyfsad hemmamekaniker, ändå bytt några bromsskivor. Har ingen utbildning men ändå mekat lite. 2 h tar det säkert för mig. Att det inte går att misslyckas och bla bla, visst det är väl inget svårt men finns ändå saker som kan krångla och att det är så jävla enkelt är totalt överdrivet. De flesta kan knappt byta hjul idag.
Instämmer, det sista man ska göra är att meka när man är stressad eller se det som en tävling, då blir det högre felfrekvens.

Var underbart att byta belägg utomhus i solen i helgen i lugn och ro.
Citera
2024-04-08, 13:22
Medlem
ReijoHervonens avatar
Märkliga svar i tråden. Tycker inte 4500kr för skivor och belägg där framme är speciellt billigt. Utan att kolla några priser så tänker jag att delarna borde blir runt 1500-2000kr. 2500kr i arbete för ett jobb som tar max en timme tycker jag inte är billigt.
Citera
2024-04-08, 13:36
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Märkliga svar i tråden. Tycker inte 4500kr för skivor och belägg där framme är speciellt billigt. Utan att kolla några priser så tänker jag att delarna borde blir runt 1500-2000kr. 2500kr i arbete för ett jobb som tar max en timme tycker jag inte är billigt.

Det beror ju på var verkstaden köper reservdelarna...

Men man kan ju fråga verkstaden om det är okej att ta med sig egna delar så kanske det blir billigare?

En märkesverkstad debiterar idag mellan 2000 och 2500 kr per timme.
Jag tog själv 1480 kr per timme i min lilla enmansverkstad innan jag sålde den 2022.
Så ser ju tyvärr det ekonomiska samhället ut som politikerna har skapat åt oss.
Snart är det bara överklassen som har råd att lämna in bilen på verkstad eller att anlita ett tjänsteföretag. Det håller på att spåra ur.
Och nu börjar det överallt pratas om kortare arbetsveckor i samhället... Då lär timdebiteringarna öka ännu mer.
Citera
2024-04-08, 19:59
Medlem
Köp ej belägg från Biltema!! Satsa på autodoc istället och det är ej svårt att göra själv sök på youtube
Citera
2024-04-09, 00:54
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Det beror ju på var verkstaden köper reservdelarna...

Men man kan ju fråga verkstaden om det är okej att ta med sig egna delar så kanske det blir billigare?

En märkesverkstad debiterar idag mellan 2000 och 2500 kr per timme.
Jag tog själv 1480 kr per timme i min lilla enmansverkstad innan jag sålde den 2022.
Så ser ju tyvärr det ekonomiska samhället ut som politikerna har skapat åt oss.
Snart är det bara överklassen som har råd att lämna in bilen på verkstad eller att anlita ett tjänsteföretag. Det håller på att spåra ur.
Och nu börjar det överallt pratas om kortare arbetsveckor i samhället... Då lär timdebiteringarna öka ännu mer.

Man gör service och reparationer själv på bilen då vet man att det blir riktigt gjort, dessutom blir det betydligt billigare. Om man nu har kunskapen och möjligheten att kunna göra det själv.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in