2024-02-29, 17:16
Medlem
löls avatar
Hej,

Jag har en ford fusion 2008 som ska byta ovanstående delar.
Verkstaden vill har 4500kr

Och då undrar jag, om jag vågar handla dessa delar på biltema och ta mig till en av de många halvskumma mekaniker på "norra grängesbergsgatan i malmö" ?
Citera
2024-02-29, 17:23
Bannlyst
Jag undrar om du kommer undan särskilt mycket billigare, men lite kanske.
Citera
2024-02-29, 17:25
Medlem
Priset är inte dåligt. Svårt att tro att du får det mycket billigare om du inte personligen känner någon som kan gör det för ett kompispris oavsett om du själv köper delarna eller inte.
Citera
2024-02-29, 17:47
Medlem
Köp originaldelar till bromsar, det är inget man ska snåla in på. Skillnad mellan liv och död, tro mig.
Citera
2024-02-29, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refuserad
Köp originaldelar till bromsar, det är inget man ska snåla in på. Skillnad mellan liv och död, tro mig.

Har du några belägg för att skillnaden är så stor?
Citera
2024-02-29, 18:37
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Inget man kan dela upp i liv o död, däremot köra 15000 mil utan bekymmer lr 8000 mil med skeva skivor utnötta belägg osv!
Citera
2024-02-29, 19:01
Medlem
volvo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Hej,

Och då undrar jag, om jag vågar handla dessa delar på biltema och ta mig till en av de många halvskumma mekaniker på "norra grängesbergsgatan i malmö" ?
om verkstaden vill ha 4500 för det jobbet och det landar på 4500 och du inte tänker göra det själv så skulle jag slagit till det är ett bra pris
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Bromsbelägg är det nödvändigtvis inte någon större skillnad på, dock varit med om att biltemas belägg har lossnat ifrån godset när de blivit varma. så vid första däckbytet så var det bara att byta belägg igen. Tar du TRW nty bosch delphi febi eller annan erkänd eftermarknads (OEM för den delen med) leverantör så skulle jag inte bry mig huvudsaken är att det är kvalitetssäkrat vilket biltema INTE är. Vad bekommer bromsskivor så skulle jag säga att så nära OEM som det går är att föredra det är förvånansvärt att det tillverkas skivor som är skeva från fabrik men så är det och det blir inte bättre med tiden de sitter på bilen Skulle blivit katastrofalt om jag behövt panikbromsa och en sida bromsbelägg ramlat ur, dels behöva pumpa fram kolven men även ha nedsatt bromsverkan.
Senast redigerad av volvo666 2024-02-29 kl. 19:10.
Citera
2024-02-29, 19:03
Medlem
che3s avatar
Citat:
Hej,

Något som alla bilmekar hatar är när kunden kommer med en påse delar som de vill ha monterade.
Jag själv jobbade inom el och kunder som redan hade materialen var ingen höjdare, så jag tackade alltid nej
Citera
2024-02-29, 19:29
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo666
du gillar alltså inte när man kommer med en påse färdigklippta kablar, kontakter och ev. motstånd/relän/brytare och ber om en professionell installation med medföljande material? Det är ju mindre jobb för dig då ju
Mindre jobb ja, men det är material företagen tjänar pengar på.

Dessutom lever grossister och hantverkare/mekaniker i symbios för att plocka av kunden hans pengar. Skyhöga "riktpriser", fejkade rabatter m.m. Den lättlurade/okunnige kunden betalar i slutändan.

Så nån tjomme med egna delar är helt värdelöst om man ser till lönsamhet.
Citera
2024-02-29, 20:02
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Hej,

Hur mycket av det är arbete?

Cirkapriser material från Autodoc:
Belägg: 700:-/sats (de flesta saknar slitagevarnare.)
Skivor: 500:-/styck X2

Summa delar: 1700:-
Citera
2024-02-29, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refuserad

Tror knappast de skulle godkänna bromsarna på bilprovning om de är så livsfarliga.

Tramsigt inlägg!
Citera
2024-02-29, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Tror knappast de skulle godkänna bromsarna på bilprovning om de är så livsfarliga.

Tramsigt inlägg!
Nu behöver de ju bara funka vid själva bilprovningen för att de ska godkännas...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in